Årets vakreste platecover?
Når Kvelertak slipper plate kunne de knapt gjort det vakrere. Stavanger-bandets oppsiktsvekkende albumkunst står i en sterk internasjonal tradisjon. Det er snart dags for Kvelertak sin selvtitulerte debutplate, etter 2. plass i Urørt og majestetiske konserter over hele landet. Stavanger-bandet synger på norsk, men har allerede rettet øynene mot utlandet. Først skaffet de seg Converge-gitarist […]
Når Kvelertak slipper plate kunne de knapt gjort det vakrere. Stavanger-bandets oppsiktsvekkende albumkunst står i en sterk internasjonal tradisjon.
Det er snart dags for Kvelertak sin selvtitulerte debutplate, etter 2. plass i Urørt og majestetiske konserter over hele landet. Stavanger-bandet synger på norsk, men har allerede rettet øynene mot utlandet. Først skaffet de seg Converge-gitarist Kurt Ballou som produsent, før de satte klørne i en ettertraktet plass som oppvarmingsband for Kylesa og nettopp Converge på deres sommertur gjennom Europa. Ikke nok med det, siddisene har fått kultfavoritten John Baizley til å tegne albumcoveret. På interweb og i hardcoreundergrunnen regnes han som en av de råeste på albumkunst, men her hjemme er han 99 prosent ukjent. Så vi gir deg Lydverkets 1-2-3 guide for å konversere lett og ledig om John Baizley. Tegningene og tegnerne vi snakker om kan du studere nærmere nederst på siden, men først kunstprat:
John Baizley, er han tegner på fulltid eller?
- Nei, på kveldstid rocker han hardt som gitarist og vokalist i et bandet Baroness. De er fra byen Savannah i Georgia, og blir ofte sammenlignet med Mastodon. Ikke bare fordi begge bandene er fra Georgia, men fordi de blander stoner-estetikk med progressiv og dronete metal.
Hmm, da har han kanskje tegnet for sitt eget band også?
- Ja, det er helt riktig! Begge albumene til Baroness, The Red Album og Blue Record har superfete cover tegnet av Baizley selv.
…og andre band?
- Stemmer. Sjekk for eksempel det nye albumet til Kylesa, Static Tensions. De brukte tidligere Metallica-tegneren Pushead, men skiftet til Baizley på nye platen. Et annet fett cover er Phantom Blue-platen til grindcore-heltene Pig Destroyer. Det vakreste er likevel vinylen Baizley tegnet for Torche-utgivelsen In Return, en smekker utbrettssak med ti forskjellige vinylfarger. Du kan se hele herligheten på MySpace-siden til Baizley.
Hvordan vil du beskrive stilen til Baizley?
- Siri Narverud Moen her i Lydverket sa at han er er inspirert av art nouveau, en stilretning som var veldig poppis for drøye hundre år siden, og vi tar henne på ordet på det. Hun har tross alt jobbet i P2, og kan mer om kunst enn de andre i redaksjonen. En annen, mindre akademisk beskrivelse, er å kalle det typisk moderne hardcorekunst, med den viktige forskjellen at hodeskallene og de destruktive elementene er byttet ut med flora og fauna. Blomster og ugler i stedet for brennende hodeskaller og grelle helvetesbilder. Resultatet blir menneskelige, varme covre som også er mytiske, mystiske og drømmende. Får litt sånn hippievibb som jeg fikk av naturgreiene i den Pandora-verden i Avatar, sikkert på grunn av alle blomstene Baizley trøkker inn i tegningene. Venter bare på at de der manetlignende flyveblomstene fra Avatar skal dukke opp hos Baizley.
Ok, men hva mener du med moderne hardcorekunst?
- Tja, det er kanskje mer fordi de lager cover for band innenfor samme scene, men jeg føler at det er et kunstnerisk slekstskap mellom noen av de mest brukte designerne i hardcorebransjen. Denn fascinasjonen for enkle motiver som hodeskaller, natur, mytologi og mystikk i en herlig kombinasjon. Da tenker jeg på artister som Jacob Bannon, som synger i Converge og tegner alle coverne deres . Han jobber også for band som albumaktuelle As I Lay Dying. Eller Arik Roper, tegneren bak den Ringenes Herre-aktige verdenen til High On Fire, i tillegg til lekre konsertpostere for Dinosaur Jr, Priestess og Black Crowes. Vi kan også nevne Paul Romano, som lagde Moby Dick-mytologi for Mastodon på Leviathan, og til nød Derek Hess, selv om han står litt på siden av de andre med sin rufsete strekstil.
Ganske undergrunnsgreier dette, har ikke Baizley gjort noe mer popaktig?
- Baizley har i hvert fall beveget seg mot mainstream. Han laget et morsomt cover for den norgesaktuelle komedieduoen Flights Of The Conchords sitt seneste album, I Told You I Was Freaky. Der parodierer han også seg selv litt, siden de mystiske dyrene, ugler og slikt, er byttet ut med ender. Og musikksjefen her i P3, Mats Borch Bugge, roper inne fra kontoret sitt at Baizley har jobbet for indiebandet Decemberists, i hans verden er jo det en slags mainstream.
Hva betyr det for Kvelertak å ha Baizley på laget?
- Det viktigste er at Kvelertak har laget en veldig god plate, faktisk er den sensasjonelt bra. Kvelertak har potensial til å nå langt utover de grensene det norske språket i utgangspunktet gir dem, og da er det lett gjenkjennelige Baizley-coveret en god gratisbillett til mye oppmerksomhet på nerdete hardcoreblogger rundt om på veven. En knakende god start for eventyret til Kvelertak, vil jeg si.
Tags: Arik Roper, Black Crowes, debut, Jacob Bannon, JOhn Baizley, Kurt Ballou, kvelertak, Paul Romano
Kudos til Slettemark som tar seg bryet med å svare på unyanserte og anonyme innlegg. Støtter oppfordringen om å skrive under med fullt navn i slike debatter.
Synes for øvrig at omslaget er praktfullt, og gleder meg sykt til albumet kommer.
I tillegg er det artig å se at Stavangers status som oljeby blir dratt inn i denne debatten. Jeg kan forsikre alle om at byens mange steinrike oljeselskaper ikke akkurat står i kø for å kaste penger etter rocken…
Kult at Bjarte svarer ja! Men holder å gi folk som «Nekrotrond» ett stk svar, selv om jeg selv blir litt rød i toppen og vil gi han 10 =)
Internett er folket, ja, men på denne typen forum er det mange kverulanter og bedrevitere som dominerer når diskusjonene går i det lange og kjedsommelige. Tror jeg må gi meg snart da..
Go Kvelertak!
Helt enig med «Per» her! Mindre energi på sånne folk..men kult med et svar! Håper «Per» har rett ang unger og stasjonsvog!
Ikke ofte en ser så mange debattinnlegg på Lydverket-bloggen! Dette er jo en salig blanding av pyro-bloggen og leserkommentarene på db.no..herlig.
Men hvorfor så sinna?! Folk må selvsagt få mene det de vil om hva de vil, men en del av kritikken som Kvelertak her utsettes for kan vell ikke være seriøst ment?
Jeg skjønner at Bjarte fra Kvelertak og lydverkets Slettemark, grunnet sine roller i denne debatten, holder en saklig og jovial tone i innleggene sine, men jeg kliner til og kaller Høgg og Nekrotrond for jævla tullinger.
En av grunnene til at jeg sjeldnere og sjeldnere gidder å lese diskusjoner på nettet er rett og slett at jeg er lei av å få hvilepulsen ødelagt av tannløs, lavpannet skitkasting fra anonyme kritikere.
Hva må en gjøre for å ikke bli omtalt som sell out når en driver med punk/hard core i dag? Bør en helst benytte Stein Lillevolden til å pisse coverarten og sørge for at platen blir spilt inn i øvingslokalet?
Og er det virkelig slik at så lenge musikk har kommersiell appell så er det sell out? Noterer meg at Høgg også kommer med det utrolige utsagnet » Det er ikke noe galt i ville “bli store”, men du må jo lage ganske rævva musikk for å få det til». Du fortjener en medalje i posten for den altså!
For undertegnede fremstår Kvelertak i dag som et av de få vitale norske bandene med et internasjonalt snitt i uttrykket sitt( enda det skrikes på norsk).
Jeg var ikke av de som oppdaget bandet tidlig, men har fulgt dem etter fjorårets konserthøydepunkt på Øya. For meg fremstår bandet som en gjeng sultne, unge menn som er villige til å blø for drakta ( for å benytte litt sportssjargong). Det at bandet har valgt suksessfulle menn til produsent- og coverartjobben handler vell mere om smartness enn sell out? Og når ble det galt å samarbeide med pesroner en selv ser opp til?
Det eneste jeg har å utsette på Kvelertak er følgende (this one goes out to Vidar); Det kan da ikke være nødvendig å vise kuken på scena?
Ser frem til en tung, kraftfull og kukfri Kvelertak-fremtid!! For et band!
@ Terstad (Terje Erstad):
Han som har tendens til å vise tissen er vel vokalisten og han heter Erlend =)
Hovedgrunnen til at mange bandprosjekt (inkludert mine egne) strander i dtartgropa er at de ikke er villige til å satse hundre prosent. For meg ser det ut som om kvelertak er villige. De kan knapt kritiseres for å ville lykkes? Det er trist å se sytekoppene som lirer av seg sure oppstøt. Å kalle band for sell-outs er blitt for enkelt. Originalt var vel det å selge ut å bryte med uttalte antikomersielle manifester. Kvelertak lager et fett album med en produsent de vil ha. Alle vil vel det samme? De får tilbud om coverkunst og slår til. Hvordan er dette å selge ut? Gutta virker som fine folk. Plata er bra. Videoen ok. Slutt med syt eller kom dere bort fra 4sporsopptakeren og ut av øvingslokalet.
Jeg signerer med navn og ja, jeg spiller i band på fritiden. Bandet heter teeny grownups og durer i vei lo-fistyle. Så surtryner; bandnavn please!?!
Hehe, er ikke et surtryne men bandet er Livstid!
Kvelertak er best, ingen protest!
Stavanger rock city 4 life!
A
Du har selvsagt helt rett Kristoffer Jeg ble litt ivrig og skrev i hui og hast uten å dobbelsjekke navnet. Det var visst gitaristen som het Vidar, men det er såpass nærme at jeg godkjenner den. Uansett…poenget er at Kvelertak er et fett band, de er ikke sell out, Nekrotrond og Høgg er dølle fyrer og kuk i sceneundeholdning ikke er bra enten du heter Vidar, Erlend, Terje eller Kristoffer.
Les ordentlig gjennom før dere svarer da. Sier ikke det er noe galt med ekspertise, men velg den med omhu, noe som passer, som tilfører noe. Kvelertak virker for meg som ett band som bare streber etter oppmerksomhet med masse teite gimmicks, og det er trist at det funker. Videoen ser proff ut, det er det ikke noe å si på, men den er ikke noe bra av den grunn. Nasjonalitet har ingenting med saken å gjøre. Jeg spiller ikke i band.
Hei Nekrotrond. Der kom det visst litt kritikk på videoen vår. Er det noe konkret du vil nevne? Jeg kan for ordens skyld nevne at vi prøvde å lage en kompromissfri video etter eget hjerte. Bandet tente på ideèn Fredrik (regissøren) presenterte, og vi tok det derfra. To måneders pre-produksjon, syv innspillingsdager og to uker i post-produksjon senere var vi i mål. Kvelertak er et fantastisk band, og hadde det ikke vært dem, ville vi nok ikke lagt inn så mye arbeid uten mulighet for særlig lønn. God helg!
Har aldri helt klart å like Kvelertak, men «Mjød» er jo en fantastisk låt. Og en råbra video. Satser på at det kommer mer bra ut av Kurt Balle-innspillingene…
Jeg har lest postene til Nekrotrond og jeg klarer enda ikke helt å skjønne hva han mener. Hva er problemet med at Ballou har produsert platen? Du sier velg ekspertisen med omhu, finn noe som passer. Har du hørt platen? Har Ballou gjort noe med sounden til Kvelertak som ikke passer seg? Hva er det du vil frem til egentlig?
Hvis det er Ballou’s status innen musikk verdenen du tenker på og derfor velger å kalle bandet for sellout kan jeg trygt si at navnet til Ballou eller Converge for den saks skyld ikke vil ha noe å si for den gjevne musikk kjøper.
Dette er ikke navn som får Ola Normann til å tenke; «Å dæven! Kurt Ballou! Converge! Denne platen MÅ da være ballefeit!».
Er det kun coverarten du sikter til kan jeg si meg enig i at den ikke passer til bandet, ut i fra det jeg har hørt, jeg har ikke hadd gleden av å høre hele platen enda.
Men temaet til bandet er inkorporert i kunsten og jeg synes det er utrolig flott at et band, spesielt innen denne sjangeren velger å gjøre noe utenfor malen.
Når jeg hører på musikken til Kvelertak klarer jeg nesten på en prikk å se for meg hvordan coveret kunne ha sett ut, og jeg er glad for å de ikke gikk den veien.
Jeg synes Kvelertak er helt enestående. Gleder meg til å lese tekstene, selv om det blir vanskelig å toppe «spermen skal kogas, men også svelgas» og «magiske mjød». Men jeg krysser fingra!
PS Høgg: Du liker sikkert P.O.D.
PS 2: (ikke playstation 2): Slettemark, du er kul. Håper Lydverket fortsetter i mange år, teit om NRK legger det ned ass, hvordan skal man da får høre om ny musikk?!?? På tekst-TV hotline?
Til ren orientering; det er ikke «SPERMEN som skal kokes», det er «BLODET skal kokes, men ikkje varmast»…. keep your facts straight!
sperm kan også kokes.
Kvelertak er søte. Ikke sleng dritt om de! Skambankt, sammen med AC/DC og Animal Alpha er verdens beste band, men Kvelertak lurer nok rett bak. Ikke så rart da siden AC/DC selge sykt mange plater og Skambankt er så sabla gode live. Ingen kan engasjere et publikum som de. Husker når Kvelertak og Skambankt spilte sammen og gutta i kvelertak kom inn under skambankt-konserten nakne, jeg bare måtte digge bandet.
Til alle som hater Kvelertak: ta dere sammen! nå er det sol og sommer og snart AC/DC konsert.
Kvelertak SUX.Pink robots RULEZ!
Her er en Kvelertak-banner:
http://www.relapse.com/myspace/BTU/BTUmyspaceheader.jpg
Eller, vent nå litt…
[...] blander sammen ulike musikksjangre, hvordan de samarbeider med de rette produsentene, får tegnet de rette coverne og fikk spille på Roskilde og Øyafestivalen – uten å ha gitt ut [...]
[...] mer om John Baizley på NRK Lydverket. Eller sjekk ut et intervju med han på The Quietus. Sist, men ikke minst: besøk A Perfect [...]