Hva er det med træge Trondhjæm?

Av 100 påmeldte trondheimsband kom bare 2 med i demouttaket til by:Larm.

Skrevet av:
Publisert 13:02 23 oktober, 2009
Goat The Head er ett av to demoband fra Trondheim som blir å se på by:Larm 2010. (Foto: promo)

Goat The Head er ett av to demoband fra Trondheim som blir å se på by:Larm 2010. (Foto: Promo)

Av 100 påmeldte trondheimsband kom bare 2 med i demouttaket til by:Larm. I fjor var det ett. Nå tar krefter i det lokale musikkmiljøet grep.

- Jeg hadde håpet det var flere artister jeg ikke hadde fått med meg som var blitt veldig bra, men det er det tydeligvis ikke. Så da er dette bare enda en statusrapport på hvordan det står til i Trondheim, sier Herman Ekle Lund.

Lund er initiativtaker til det trondheimsbaserte prosjektet «What’s Going On?» som har startet opp i høst, i kjølvannet av lokale debatter om tilstanden i byens musikkmiljø. Prosjektet har som mål å profesjonalisere og bevisstgjøre band og andre bransjeaktører i Trondheim, men også andre steder i landet.

- Vi ønsker å skape forutsetninger for at artister utenfor Oslo og Bergen skal kunne lykkes uten å flytte til de nevnte byene, forklarer Lund.

- Hva tror du skal til?

- Vi har en bransje som er mye mindre, og mye mindre samla, enn i Oslo og Bergen. Jeg tror nøkkelen er å få samla de som driver med å bygge forutsetninger på en helt annet måte enn i dag. Samtidig må trønderske artister bli bedre kjent med hva som kreves for å lykkes utafor Trondheim. Det er et veldig stort bandmiljø i byen, men det er veldig få som trekker i samme retning.

Den oppfatningen får han støtte i fra Therese Aune, som er tatt ut til neste års by:Larm. Oslojenta studerer og bor i Trondheim, men bruker fortsatt mye av tida si i hjembyen for å øve og spille konserter.

- Jeg kan jobbe hvor som helst så lenge det er noen å jobbe med. Men skal jeg si noe generelt om musikkmiljøet i Oslo versus i Trondheim, så tenker jeg at det er mer samarbeidsånd i Oslo. Det er flere scener som samler ulike typer artister. Mono er for eksempel et sted som har alt fra veldig små, upretensiøse konserter til større, mer etablerte band.

- Bølgedaltendenser
Metallbandet Goat The Head er det ene av trondheimsbandene som fikk sin gyldne by:Larm-billett. Vokalist Per Spjøtvold sier han ikke kan finne noen konkret grunn til at trønderbandene sliter med å markere seg.

- Sist jeg sjekka var det et ganske levende musikkmiljø her i byen, så jeg klarte ikke helt å skjønne den.

- Enkelte har kritisert at de nye bandene er lite originale, at man går og tråkker litt i gammel heavyrock?

- Haha, ja det er er helt sikkert sant. Hvor mange band var det som ble tatt ut fra Bergen, ti, elleve? Når sant skal sies klarer jeg ikke å se for meg elleve trondheimsband som skulle ha reist nedover, altså. Det er sikkert en god del sannhet i at vi ikke har så mye å komme med akkurat i år, det er vel litt bølgedaltendenser.

Selv om Spjøtvold blir begeistret når han får høre om «What’s Going On?», tror han ikke et slikt initiativ er det som har manglet i byen.

-  Jeg tror ikke bra musikk kommer av at man får ting tilrettelagt for seg. Jeg tror heller det er stikk motsatt, at det blir mer fandenivoldsk av motgang og at man har mer lyst til å få til ting.

- Hva tror du kan gjøres da?

- Det er vel ikke noe noen kan gjøre bortsett fra å sette seg ned og lage bra musikk.

Motstand mot bransjetenkning
Oppfatningen til Spjøtvold er typisk for trønderske band, skal vi tro Erlend Aastad Viken i trønderske Soup, som i år igjen ble veid og funnet for lett av by:Larms demojury.

- Man synes musikken skal være det viktigste, og at de som har lyst til å like det kommer til å like det på et tidspunkt uansett. Jeg tror de fleste trønderske bandene kan bli enda flinkere på branding.

- Det ligger en gammel motvilje i Trondheim mot bransje, som ligger igjen i en ganske solid punkkultur, samtykker Herman Ekle Lund.

- Det er for så vidt ikke negativt, men det er en veldig hard jobb å få trønderske band til å forstå hva tydelighet rundt promotering innebærer. Å selge seg selv blir veldig fort kobla opp mot kommersialisering og alt negativt rundt det.

Viktig med suksessforbilder
Joakim Haugland, fersk by:Larmsjef av året, har tro på at «What’s Going On?» kan ha positiv innvirkning på Trondheims musikkmiljø.

- Alle sånne initiativer synes jeg er bra. Vi ser det har skjedd mye etter Urørt og Zoom-turneen, og arbeidet Norsk Rockforbund, by:Larm og andre har lagt ned betyr mye. Bandene trenger ofte rådgivning, det handler ikke bare om å spille gitar. Det er veldig viktig å ha et apparat som er profesjonelt og tenker de tankene der.

Han peker likevel på andre elementer som betyr mye for et vellykket, lokalt musikkmiljø, som at det finnes lokale klubber og festivaler bandene kan jobbe mot før by:Larm og større nasjonale festivaler.

- Jeg tror også at Röyksopp og Kings Of Convenience har hatt mye å si for det bergenske miljøet. Når man ser at de som har vært og spilt på det lokale spillestedet plutselig spiller for utsolgte hus i hele verden, inspirerer det selvfølgelig andre band. Og det har vel ikke Trondheim hatt på en stund.

Tags: , , , , , , , , , ,

Del "Hva er det med træge Trondhjæm?"
 

11 kommentarer på “Hva er det med træge Trondhjæm?”

  1. Tina Kruse sier:

    Det finnes for tiden mange lokale aktører i Trondheim som jobber for å fremme artister og andre deler av musikkbransjen. Om man plukker opp en kopi av Adresseavisen, vil det bli enda tydeligere: debatten er heftig.
    Derfor oppfordrer jeg alle band; i alle loft, kjellere og garasjer i Trøndelag om å komme seg ut og opp av dem, og ta kontakt med disse aktørene dersom de trenger hjelp med å finne ut av hvordan de kan bli Trondheims «store løsning på Rockebyen SOS».
    For min del, ser jeg heller ikke noe problem med at det dukker opp gode band fra Oslo og Bergen, og i denne omgang, få fra Trondheim, dersom Trondheim, per dags dato ikke har gode nok band i by:Larm-standard. Det er en ærlig sak, som vi med litt tid og arbeid kan gjøre noe med. Det jeg derimot kan reagere på, er om Trondheims lokale musikkbransje, lokale media, samt Trondheims utflyttede ressurspersoner i musikkbransjen, ikke klarer å se, lytte og promotere Trøndelags beste band fordi de fokuserer mer på band fra Bergen og Oslo. Om det er saken, som jeg mistenker kan være en mulig delårsak, bør den lokale (og emigrerte) musikkbransjen ta seg et godt minutt i speilet og spørre seg: Når var jeg sist på en konsert i Trondheimsområdet med et lokalt band?

    Og når det er sagt; Husbråk!, et konsertkonsept for up and coming bands i Trøndelag, skal denne uken ha 2 konsertkvelder! Første går av stabelen på Blæst nå onsdag 28.10, og konsert nr. 2 avvikles fredag 30.10 på 3B. Se husbråk.no for mer informasjon.

  2. Herman Ekle Lund sier:

    Husbråk!, i regi av organisasjonen Rockforum (Trondheims svar på BRAK i Bergen og STAR i Stavanger) er absolutt et konsept som bør løftes fram.

    Utvekslingsprosjektet Trondheim Calling er også et prosjekt det blir spennende å følge.

    Er også enig med dine øvrige betraktninger. Selv om jeg synes det er trist at vi for andre gang på rad stiller helt bakerst i By:Larm-køen, og dette er ikke et problem som løser seg av seg selv. Skal Trondheim sitte igjen med noe langsiktig, hjelper det ikke kun at et genialt band oppstår i byen vår – vi må også bygge opp forutsetninger som gjør at nettopp dette bandet kan bygges til å bli stort, eller i hvert fall langt på veien, I Trondheim.
    Derfor er jeg enig i at alle i byen bør støtte opp om «the next big thing». Selv om jeg for øyeblikket skjønner godt at folk i Trondheim (og i hvert fall alle som ikke digger hardcore, ballerock og metal) akkurat nå heller bruker tida på å lytte på kvalitetsartister som John Olav Nilsen, Kråkesølv, Maribel etc framfor den fraværende «trondheimsartist X».

    Jeg har for øvrig stor tro på at det snart plateaktuelle bandet 22 (www.myspace.com/tjueto) kan være denne artisten – de turnerer konstant, og har et solid apparat rundt seg. Hva tror folket?

  3. Jo Kristian sier:

    Verdt å nevne at trønderrockens fortid ligger i Trondheim. Det er på bygdene det skjer. Chand ruler x-faktor, Askil Holm er ute med ei ny rocka plate og neste helg trekker Pånnivågn 500 stk til utsolgt konsert på Steinkjer. Trønderrocken er ikke død, den går bare omveier utenom bylarm

  4. Jo Kristian sier:

    IKKE ligger i Trondheim mener jeg… (Åge = Namsos osv)

  5. Kimm sier:

    At ikke band som SOUP, WE WERE LIGHTENING, 22, DISCO VIOLENTE, ELLA GURU mm. blir funnet verdig en plass blant demobandene er for meg en gåte. Dog er ikke Trondheim spesielt glad i den americana / country genren som som det plukkes dusinet fult av hvert år fra en jury som vel begynner å bli vel voksen?

  6. magne g. sier:

    jeg som trodde trønderbart var det nye indieskjegget?

  7. magne g. sier:

    men seriøst: jeg har sagt det før, i andre fora;

    studentersamfundet er på mange måter et problem for trondhjemsk musikkliv, fordi de mer eller mindre «monopoliserer» indie-/småscenekulturen i byen. og siden samfundet lang ifra er et «trøndersk» foretak, blir det booket mye mer utenbys fra til trondhjems scener enn det man ser i byer der de fleste scenene har en mer reelt lokal forankring.

    med andre ord er markedet vanskeligere for de «uavhengige» scenene; resultatet er færre gig-muligheter for trønderske band.

    men uansett tror jeg det finnes mange gode band i byen. iallfall fler enn 2 som er gode nok for bylarm. og at ingen uansett kan «skylde på» infrastrukturen hvis de ikke lykkes med å nå publikum.

  8. Herman Ekle Lund sier:

    Jo Kristian: enig i at det i hvert fall er lettere å skape sterkt engasjement ute i de mindre stedene i Trøndelag. (Namsos skal for øvrig ha like stor del av æren for trønderrocken som Trondheim.)
    What’s Going On? var blant annet innom den bittelille bygda Rognes i Sør-Trøndelag på den nylig avholdte turneen, og der var det nesten bare som å trykke på en knapp. Endelig får ungdommen noe spennende å holde på med. Selv om det bare var ett aktivt band i lokalmiljøet, møtte vi utrolig mye ungdommer som ble inspirert av å få ta del i arrangementet, og som ga solid uttrykk for at de entne ville begynne å spille selv eller jobbe med teknikk.

    Kimm: 22 var med i fjor. Disco Violente trenger nok et år til. Ella Guru var i Zoom-finale i fjor eller forfjor. Ellers enig i at dette er band som har stort potensiale.

    Magne: Helt enig. Studentersamfundet i Bergen har jo for eksempel en langt mer lokal tilknytning.
    Men hva tror du er viktigst – at Samfundet «presses» til å åpne seg mer mot Trondheim som by, eller at man bygger opp et nytt, stort spillested tilpasset dette segmentet?

    At man ikke kan skylde på infrastrukturen om man ikke treffer publikum tror jeg de fleste er enig i, litt av poenget her er vel at en enda bedre, større og mer profesjonalisert bransje vil gi bedre forutsetninger for å løfte frem og bygge opp de gullkornene som (vi også er enige om at) finnes. Det er ikke vanskelig å se for seg mange kjente artister som nok fort hadde dødd ut dersom de ikke hadde fått profesjonell backing på et tidlig stadium.

  9. Jonny sier:

    For min egen del så stusser jeg veldig over at et band som 1001 ikke blir tatt ut til ByLarm. Et band som i mine ører er helt unikt her til lands og leverer på mandag ei strålende skive.
    Mon tro om ByLarm låser seg fast i enkelte sjangre?

  10. Snikh sier:

    Ja, 22 var med i fjor og trenger ikke nå i år. Men fyyy faen, 22 ass. Norges herligste band etter min mening, det er et band vi kommer til å høre mer av med tiden. Gleder meg helt sinnsykt til skiva blir sluppet, hører på ep’n E.S.P. konstant.

  11. Kalle sier:

    «- Jeg tror også at Röyksopp og Kings Of Convenience har hatt mye å si for det bergenske miljøet. Når man ser at de som har vært og spilt på det lokale spillestedet plutselig spiller for utsolgte hus i hele verden, inspirerer det selvfølgelig andre band. Og det har vel ikke Trondheim hatt på en stund.»

    Kortslutning i argumentasjonen til joakim haugland. Akkurat nå selger motorpsycho ut i hele europa, men dette går «musikkeliten» i Norge hus forbi…

Legg igjen en kommentar