Hørt om Fjorden Esthetique?
Fjorden Baby! er mer enn bare et band. Nå gir de seg visuell kunst, vinproduksjon og spaghettiwestern-/splatterfilm i vold.
Vi kunne brukt trynet til vokalisten i Nickelback på plakaten med en Fjorden-sticker på siden og alle ville tenkt, ok, dette er feita. – Nam Phoung Nguyen
I økende grad fremstår bergenserne i Fjorden Baby! som langt mer enn bare et band. I likhet med Satyricon og Motörhead lanserte gjengen vin som er produsert i Toulouse i Frankrike.
Forleden fikk Lydverket-redaksjonen en mail i innboksen med et par bildevedlegg som viser forkastede coverforslag til bandets utgivelse fra i fjor, Se deg rundt i rommet.
Sjekk ut: Lydverkets Fjorden Baby!-arkiv
Dolk, landets mest anerkjente streetartist, trakk det lengste strået og det velkjente bildet av den gråtende klovnen ble Fjorden Babys albumpryd på gruppens andre utgivelse.
Men nå får de kasserte forslagene se offentlighetens lys, under fanen Fjorden Esthetique – se bildene lenger ned i artikkelen og artikkelbildet over. I den anledning kjørte Lydverket-redaksjonen en mailutveksling om Fjorden Baby! som institusjon og kunstverksted med keyboardist Nam Phoung Nguyen, som for øyeblikket befinner seg i USA og spiller inn en spaghettiwestern/splatterfilm.
Hva er egentlig Fjorden Esthetique, Nam?
- Esthetique var navnet på en parfymebutikk på kjøpesenteret vi vokste opp i. Den seksjonen av kjøpesenteret luktet jævlig drit med vonde dameparfymer. Så vi kaller lagringsplassen på kontoret vårt med masse drit for Esthetique.
Når det er sagt, kjøpte Jan Eivind (trommeslager i Fjorden Baby!, Jan Eivind Bertelsen, journ. anm.) faktisk deodorantene Axe Voodoo og Axe Africa hos Esthetique. Jeg kjøpte min klassiske Davidoff der, og det var jo monsterhits, forteller Nam før han legger til: – Fun fact: Nille hadde Teen Spirit Roll on’s før i tiden, visste dere det? Bare i Loddefjord vet vi de tingene.
”Se deg rundt om i rommet”-coveret er utarbeidet av Dolk. Men dette bildet var altså førstevalget? Hvorfor gikk dere ikke for denne i stedet?
- Det kom inn mange forslag som dessverre ble avskrevet på grunn av pris, stil og andre villkårer. Mange var gjort av kunstnere og byråder med mye kjærlighet og tøffe poppreferanser – alt fra Frankie Goes To Hollywood, Hacienda, sosialvirkelighet til deilige guttejenter. Ja, alt som vi står for.
Nguyen greier ut om bildet med jenta som står på hesten:
Vandrende leksikon, sjanglende sex-ikon, vi er alt, vi kan alt. – Nam Phoung Nguyen
- «Hesten» ble, tror jeg, vurdert mest på grunnlag av sympati fra Fjorden Family for innsatsen til meg og Sturle (vokalist Sturle Kvilekval, journ. anm.). På den tiden reiste jeg og Sturle og babysitter/oppmannen vår Eystein W.Thue rundt på disse morgenmøtene med grafikere og designbyråer og så hvordan proffene gjorde det. Ord som briefing, marketing, visual discourse à la Baudrillard, var jo helt ukjent for oss. Vi fikk smaken på high-end livet til disse fasjonable menneskene og ville prøve å lage et cover selv utfra lignende premisser. Uten penger eller klare idéer kontaktet vi en lokal bryllupsfotograf fra Fjorden og bladde gjennom katalogen hans. Der fant vi et bilde av en jente som stod på en hest på stranden og tenkte at denne vakre bruden, så seg rundt i rommet. Vi fikk bildet helt gratis. Love you Jim! Men ja, nok et forslag som havnet i Fjorden Esthetique-arkivet.
Se de fire kasserte coverforslagene til Se deg rundt i rommet:
Er det noen konkrete inspirasjonskilder bak Fjorden Esthetique – eller en visuell tradisjon, som dere anser seg som en del av?
- Vi har hatt ansiktsprofiler på alle våre utgivelser. Alle viktige mennesker, vi kan vel anta at Sturle tilføyes under denne kategorien siden han aldri får penger til å kjøpe musikkutsyr. I oktober/november kommer tredje albumutgivelse, så vi får se hva vi kommer opp med. Men vi har logoen vår, takk Gud for det. Vi har alltid holdt det gate, så vi liker poster/klistremerkeformatet. Logoen er direkte stjålet fra andre feita logoer som Parental Advisory, KLF, XL Recordings, Tom Of Finland, 2Tone, BobbyBrown, Ice Cube, Talking Heads, Scratch Records, SubPop, Century Media, SortKattHvittKatt, BreakDown, Hello! My Name is-stickers, og deal.no. Jeg og Jan Eivind lagde denne sammen i kåken min en gang for syv år siden og vi fikk Asle Bakke Brodin til å finpusse den. Vi kunne brukt trynet til vokalisten i Nickelback på plakaten med en Fjorden-sticker på siden og alle ville tenkt, ok, dette er feita. Feita som vår musikk. Band om dagen tenker ikke så mye på logo og mange skifter for hver utgivelse uten å tenke at syn og hørsel er som Batman og Robin. Det er Fjorden-tips til folkene.
Odd Future, stor kjærlighet til de for at de er som Wu Tang og oss. – Nam Phoung Nguyen
Kan man vente seg en bok med uutgitte bilder fra Fjorden-gjengen?
- Jepp, det kommer, skal du se. John Olav Nilsen & Gjengen-trommisen og Fjordens usynlige sjettemedlem/hypemann vår kommer til å publisere en bok snart med mye Fjorden-materiale. Sjekk ut landets feteste filmskaper og husfotografen vår sin blogg her.
Man har plateselskap som Roc-A-Fella som tjente mer penger på alt annet enn musikken. Klær og tilbehør. Er man vitne til noe sånt i Fjorden Baby, ad vinproduksjonen? Skal dere selge kunst som Odd Future gjør nå?
- Vandrende leksikon, sjanglende sex-ikon, vi er alt, vi kan alt. Ikke bare kunst og musikk, også bisniss. Vinsalget går unna som bare det. Nå nylig fikk vi testopplaget av skatedecksene Size 8, fra samme fabrikk som Baker/Deathwish Skateboard company. Snart kommer også Fjorden-kaffe til folkene, straight from Bolivia. Merk deg sloganet «Fjorden Kaffe kurerer guff». Nye Fjorden-t-skjortedesign fra G-Koden er også under the making. Vi skal ha en utstilling snart. Flemmet og damen hans har jo blitt Bergen Stormogul av noen kunstkuratorer og partymakers i Bergen by nå som de er med å drive byens viktigste kulturplass, warehouse Bergen Kjøtt. Med tiden skal vi kjøre massiv Fjorden raveparties sammen med NMG/G-Huset aka NMG/G-ALT!, med stormat partygeniet Girson Dias, også kjent som Store G som vår hellige DJ. Jeg og min dame har mad connections i hjembyen vår Ho Chi Minh City og skal lage fete klær sammen med fete folk som Leo Ajkic. I nærmeste fremtid skal vi ha utstilling, publisere bøker, poster, klær, sko og fanziner via Fjorden Bissniss sammen med våre merker og publikasjonsapparater som G-KODEN Wear, Asosial Forlag, NMG/G, Forfall Forlag, L’Oreal Studio Line og Toe Jam Records. Vi jobber som Mikal Telles paraply MADE, men vi kjører MADE IN TAIWAN, så det er større bisniss. Bare å merke seg navnene, it`s massive. Odd Future, stor kjærlighet til de for at de er som Wu Tang og oss. Snart popper Tyler opp på mailen vår og vil ha en bit av maskineriet. Han ruller med oss, One love bro, family.
Les: Rapgruppen Odd Future blåser i platesalg. Salg av t-skjorter er mer lønnsomt
I skrivende stund er du i New Mexico og spiller inn spaghettiwestern/splatterfilm, ryktes det?
- Ja. Det er litt nerdete, men jeg er fan av Easy Rider og Young Guns-filmene, og ikke minst, Breaking Bad. En liten pilgrimsreise til New Mexico med andre ord. Livet i kåbboiland er luksuriøst og vi lager en Morgan Kane-møter-Månestråle fra Sølvpilen-filmen. Men viktigst av alt lager jeg i skrivende stund episode 4. og 5. av filmserien Ain’t No Love sammen med den amerikanske regissøren og filmskaperen Tina Poe. Jeg kan ikke røpe mer annet enn at episode 1. og 2. snart vil komme på lerretet. Kontakt Lars Vaular, vår manager, for mer info om filmene, avslutter Nguyen.
Tags: Bergen, Estetikk, fjorden baby, Fjorden Esthetique, kunst, Nam, Nam Phoung Nguyen, odd future