Hitlåtens historie: «Enter Sandman»

Den gjorde Metallica til verdens største rockeband. Se historien om låten som løftet kvartetten fra undergrunnen.

Skrevet av:
Publisert 13:42 8 juni, 2010
Metallica tok over verden med Enter Sandman. Vi gir deg historien om låten.

Metallica tok over verden med Enter Sandman". Vi gir deg historien om låten.

«Enter Sandman» gjorde Metallica til verdens største rockeband. Se historien om låten som tok Metallica fra undergrunn til overgrunn.

I løpet av 80-tallet ble Metallica et av verdens største metalband. Med låten «Enter Sandman» tok de steget opp blant de aller største, uansett sjanger. Det er den låten Hitlåtens Historie tar for seg i kveld.

Fra progressivt til kommers
Vi møter James Hetfield, Kirk Hammett, Jason Newsted og Lars Ulrich i dét de gjør seg klar til å gå i studio for å spille inn oppfølgeren til …And Justice For All, bandets progressive tagning på thrashmetalen de selv har vært med å skape. Fansen forventer en videreføring av de avanserte arrangementene og samfunnsengasjerte tekstene, men Metallica hadde andre planer.

Rock produserer rock

Kvartetten hyrte inn rockeprodusenten med det velklingende navnet Bob Rock, og tilbrakte så lang tid i studio av mange trodde de hadde skrudd seg helt bort. Der tok de feil. Metallica kom ut med et strømlinjeformet og polert, men også ekstremt hardtslående album, ledet an av monsterhiten «Enter Sandman».

Til toppen av listene
Låten ble en umiddelbar hit, og hjalp Metallica, eller The Black Album som det også kalles, til topps på VG-lista såvel som Billboard 200. I kveld får du hele historien om låten og suksessen, på NRK 1 kl 22.30, men du kan også tjuvstarte og se hele dokumentaren her:

Bonus: «Enter Sandman» live fra Moskva i 1991. Mektige saker:

Tags: , ,

Del "Hitlåtens historie: «Enter Sandman»"
 

12 kommentarer på “Hitlåtens historie: «Enter Sandman»”

  1. Bjørn S. sier:

    «Fansen forventer en videreføring av de avanserte arrangementene og samfunnsengasjerte tekstene, men Metallica hadde andre planer.»

    Nemlig å bli gode venner med MTV og andre karteller som lever av å sokke spenn ut av naive idioter som vil kjøpe seg en mening og et image.

    Jeg husker når Enter Sandman kom og alle gjennomsnittsidiotene i klassen min som foraktet dem før begynte å digge dem.
    Det var den dagen jeg og et par andre fant ut at Metallica var blitt Shitallica!!

    Og senere album gjorde ikke akkurat noe for å forandre på det inntrykket!
    And we grew in numbers!

  2. Jånny fra Stovner sier:

    Enig i at 80-talls Metallica er best, men jeg kan også høre på the Black Album og Death Magnetic (så hopper vi elegant over sinna-plata og bluesplatene). Mulig det ikke gir meg like mange cred-poeng som deg, men det er ikke så farlig. «Enter Sandman» var perfekt metal for massene, men ikke platas beste sang. Der troner «The Unforgiven» soleklart. Rock on \m/

  3. Asbjørn Slettemark sier:

    Black Album = kanonplate.
    Så kan den selge så mye den vil til hvem som helst som kjøper den.

    • Cato sier:

      Først av alt: Takk for en nydelig dokumentar!
      (mulig jeg ikke er nøytral i denne saken, som en ekte ´Tallica fan).

      Black Album «er faktisk lik» kanonkuleplate.
      Det vil i en forklarende sammenheng mene at «Metallica» som merkevare er kanonen og platene er kanonkuler, noen treffer og noen bommer. I Metallicas sammenheng; de setter alltid spor =)

      Når det gjelder begrepet kommersiell musikk, er det vel ikke 100% riktig å legge all skyld på artistene når de er så erfarne som, blant andre, Metallica. (?) Jeg er av den oppfatning at det er fans/lyttere/kjøpere, ja, markedet i bunn og grunn som setter standarden for hva som blir kommersielt og ikke. Det er klart at dersom en låt eller en plate ønskes frem av mengden, så ønskes den opp og frem i lyset. Dette lyset er pr idag radio/tv/live-arenaer (kommersielle kanaler) og sikkert flere andre (som salg av bruksartikler med logoer osv i butikk o.l.). Folket VIL høre Enter Sandman og Nothing Else Matters (anno 1991-1992 og delvis også idag) fordi det er glitrende låter som ingen før har laget, åpenbart, og det er jo på dette stadiet at kritikken også kommer..og kritikken inneholder ofte setningen «Metallica har solgt seg til massene…Digitallica har lagt hjertet fra seg» eller hva det nå måtte være.
      Men en ting skal også være sagt, anmelderne av live-konsertene bruker aldri (/sjeldent) begrepet kommersielt i sammenheng med oppsummeringen av showet. Heller i andre enden av skalaen «De leverer som alltid helt uventet…så plutselig ut av ingenting…viser at de fortsatt er» osv.

      Forresten, vil også nevne at ordene «hitparade» og «tanteballade» burde vært forbudt i metal sammenheng fordi de også er med på å skade bandet i forhold til personer som mot formodning ikke skulle ha hørt dem før.

      JA (!) til nøytrale holdninger blant anmeldere :)

      Cato

      • Cato sier:

        Merket en dårlig formulering der:

        Det står vel sjeldent at de helt uventet alltid leverer.
        Mente mer i retningen av at de slo til med en helt uventet låt eller en uventet effekt i showet.

  4. Eirik sier:

    At MetallicA ble litt mer for masene med «The Black Album» betyr ikke a de ble veldig dårlige, men er enig at alt etter er dårlig.

  5. Tommy sier:

    Hei. Bra dokumentar, men jeg reagerte litt på en ting. Mot slutten av dokumentaren sa kommentatoren at Enter Sandman er avslutningslåten på stort sett hver eneste konsert MetallicA har spilt siden 91′. Er du helt sikker på dette? Alle konsertene jeg har vært på siden 07′ har de avsluttet med Seek and Destroy, og leiter man gjennom setlist-arkivene til MetallicA, finner man ut at de før 2005 spilte ganske mange random låter som avslutningslåt, mens det etter 2005 kan se ut til at de oftere og oftere avslutter med Seek. Er det noe i det?

  6. Asbjørn Slettemark sier:

    Tommy:

    Det som blir sagt (av meg som voicer denne dokuen) er ordrett at «Enter Sandman er i dag fast sistenummer på Metallica sine konserter». Det blir ikke sagt noe om at den har vært fast avslutningslåt siden 1991. Sjekk selv.

    Det jeg mente med den setningen, var at låten på denne turneen avslutter konsertene til Metallica. Altså før ekstranummer osv. Det har den gjort på så og si alle konsertene på Death Magnetic-turneen, bortsett fra de to første lanseringskonsertene i Berlin og London eller hvor det var. Da tror jeg faktisk de droppet Enter Sandman for første gang på fryktelig lenge.

    ANYWAYS: Jeg ser nå at det var klønete og upresist formulert fra min side. Pluss i margen til deg for at du påpekte det.

    Fun fact: Enter Sandman var åpningslåten på starten av Black Album-turen, som du ser fra Moskva i det herlige klippet over her.

  7. sindre sier:

    Glemmer aldri når de åpnet konserten i Oslo i desember 92 med Enter Sandman..
    jeg sto i i snakepiten i midten av sceneriggen og bombene smalt som f.. rundt ørene på oss.

  8. [...] Sandman” her! Skrevet av: Rune Håkonsen Publisert 13:38 9 juni, 2010 Del Debatt 0 Se dokumentaren om låta “Enter Sandman” her! Les hele saken: Verdens største band?Tags: black album, dokumentar, enter sandman, historie, [...]

  9. Jan Ove Dale sier:

    Synd jeg ikke forstår hva Lars sier, skulle hatt teksting. :)

  10. embrik sier:

    enter sadman! burde heller tatt one!

Legg igjen en kommentar