Deathhammer - Onward to the Pits
Halsbrekkende og intens galskap
Deathhammer briljerer med sin sjarm og intensitet fra første tone, og en kan ikke annet enn glise når en setter på «den vanskelige andreplata».
Deathhammer er nok et skudd på den fruktbare, norske thrash-stammen, og de kommer ikke fra Kolbotn. Grimstad-gutten Cato ”Sadomancer” Stormoen og Hamar-sønnen Daniel ”Sergeant Salsten” Salsten startet Deathhammer som unge og håpefulle i 2005, og siden den gang har de gitt ut en pen samling demoer, EPer og splitter. Debuten Phantom Nights fra 2010 var glimrende, og den vanskelige andreplata står ikke så veldig langt tilbake.
Deathhammer spiller original, kaotisk og gæren blackened old-school thrash. Illsinte og komplekse trommer, aggressive virvelvindgitarer, fremtredende bass og en vibrerende vokal som kaller på helvete kjennetegner musikken deres. Og selv om de lar seg inspirere av Bathory, Kreator, Destruction, Slayer, Razor, Sodom og japanske Sabbath, er ikke Deathhammer en billig blåkopi.
Onward to the Pits åpner med «Deathrashing Sacrifice», et thrash metal-angrep som gnistrer med sin tyngde. Energien griper tak i lytteren fra første stund, for her er det blast beats og gode leads, dryppende sinne og et hat det lyser av gjennom den raspende vokalen. Trommene stjeler en del av rampelyset med sine bombende pedaler, stramme skarp og freske cymbaler. Bassen ligger langt fremme, gitarene har en fin og kvass vreng, og den lavfrekvente og skitne produksjonen gjør det musikalske uttrykket ekstra hardt og dunkelt.
«Voodoo Rites» går rett på med et hyl. Salsten lager dype sår i øregangene til lytteren med sin finurlige blanding av gutturale brøl og 80-tallsfalsett. Han veksler mellom de ulike vokalteknikkene med den største enkelhet, og det at stemmen ligger et stykke bak i lydbildet gjør det bare enda mer retrospektivt. Riffene er plagsomt fengende, og når «Fullmoon Sorcery» durer inn på samme høye nivå er det nesten så en begynner å lure. En spøkelsesaktig seksjon, ekkobelagt vokal, raske gitarer og artige soloer får en til å tenke på pur sinnssykdom. Både «Voodo Rites» og «Fullmoon Sorcery» er en umiddelbare klassikere, og mange fans kjenner dem sikkert fra før siden Deathhammer har spilt dem på konserter en stund.
«Emperor of Sin» går litt saktere, og stemningen settes med kirkeklokker i bunnen. Lytteren får en kort, men velkommen pause før tempoet er oppe på høygir igjen. «To the Evil» er et kjapt og vilt riffhelvete med fine vokalvariasjoner og en mørk og spennende gitarsolo. «Final Black Mass» byr på lett gjenkjennelige gitarer, luftige trommer og dessuten en merkbart dypere og mer brutal stemmebruk. Stormoen er, i tillegg til å spille trommer, en habil vokalist, og bidrar på flere av sangene på plata. På «Final Black Mass» synger han hele sangen alene.
«Army of Death» starter med dét hylet, og når du trodde Deathhammer ikke kunne spille fortere, så gjør de nettopp det. Låten fanger opp tråden fra «Voodo Rites» med ville leads og nakkesleng. «Seduced By The Flames» har mange riffmelodier som setter seg på hjernen, men introen er dessverre for lang og låten er ikke like interessant som mange av de andre. Heldigvis bryter «Lead Us Into Hell» slappheten med en hammondorgelintro og gitarer som bruker en annerledes vreng enn på resten av skiva. Låten går litt saktere enn en del av de andre, og når Salsten setter i med sirenelignende ul og ond latter kjenner jeg formelig dyttingen foran scenen. Ugh!
Tittellåta «Onward to the Pits» er albumets eneste instrumental, og inneholder et parti som må være en hyllest til Aura Noir. Sangen avslutter med et lett regnvær og roer ned det harde kalaset. Jeg er litt usikker på om denne låta burde avslutte albumet eller komme midt inni et sted, men det er likevel en god ende på et godt album.
Selv om både Stormoen og Salsten behersker mange instrumenter selv har de fått hjelp til de mest halsbrekkende stuntene. Leaden i «Emperor Of Sin» spilles av Gunnar Hansen fra Faustcoven. Kristian Valbo fra Obliteration slår trommer på åpningen «Deathrashing Sacrifice», Arild M. Torp fra Obliteration/Nekromantheon står for gitarsoloen på «Army Of Death», Jon fra Black Magic spiller gitarsoloen og orgelintroen på «Lead Us Into Hell» og Bowel Ripper fra Lobotomized/Diskord spiller lead på en sang.
Gjestemusikere og Salstens og Stormoens entusiasme bidrar til at Onward to the Pits slakter jevnt fra start til slutt. Det er masser av energi og fiendtlighet på hele utgivelsen, men låtmaterialet er dessverre ikke like stramt hele veien, og det blir slitsomt å holde sin egen lytterintensitet oppe. En konstant moshpit kan være hard å takle, men det er likevel verdt å kaste seg inn og prøve.
Deathhammer er ekte, slemt og gøy. Det er en grunn til at Darkthrone hyller dem på F.O.A.D-plateomslaget. Sjekk selv.
Helle Stenkløv
PS: Få med deg Deathhammer live sammen med Magister Templi og Fingernails (Italia) på Revolver 11. mai! Livebesetningen inkluderer stjerneessene Kick fra Nekromantheon på trommer og Diskords Bowel Ripper på gitar.
Tags: anmeldelse, Deathhammer, Helle Stenkløv, Lydverket, Onward to the Pits, plate
Hvorfor er folk plutselig blitt så opptatt av hva Darkthrone mener?
Hvorfor er folk plutselig blitt så opptatt av hva Darkthrone mener?
Hva Darkthrone mener har ingenting med saken å gjøre. Det er en kommersiell kommentar som kan bidra til å få oppmerksomhet fra folk som ikke har hørt så mye på metal før, men som sannsynligvis har fått med seg hva Darkthrone er.
Bare virker som Darkthone har fått litt hipster-kultstatus. Metallverdenens versjon av rosablogger.
Vil anta at dersom logoen deres var brukt på en Mayhem eller Burzum-skive ville det også vært nevnt i artikkelen. Hvorfor det, spiller du i et «moderne» metalcore band eller?
Når ble lydverket så opptatt av thrash egentlig?
Da thrashen begynte å bli bra igjen.
For kassettversjonen av skiva, http://www.prostatarecords.blogspot.com
Trash = søppel.. (Så gjør det seg fortjent til navnet!
(Gjesp..!)
Sinnarock.. (Åååh sååå sinna vi er.. Grrr-rr og grr! ) «Baron Blod» hele gjengen.. Kosmisk komisk faktisk!!
Slayer og Anthrax var saker, Venom var komisk. Mye uekte lyd uten substans her, slemt? Tja, i beste fall moro.. (med ørepropper). Ingen vits å kaste bort desibelnivåer av hørselen på musikk som faktisk ikke høres bra ut.! (Om man ikke bare MÅ det da..!!)
Jeg er definitivt ikke der, men det finnes jo folk som spiser ALT..
Mangler definitivt raffinement, men frykt ikke, det kommer (som regel) med alderen! )
Det heter ikke trash, men thrash. Derfor betyr det heller ikke søppel. «Thrash» kan oversettes med denge, jule, piske, plage, svepe og treske.
Håper jeg aldri blir voksen og begyner å spise alt.
Lettere å spise alt FØR man blir voksen (og mer selektiv.. En balanse det visst, og da snakker jeg ikke om næringsverdier selv om det ligger et poeng i det også. Man spiser hva man ønsker og blir til det man helst vil være (om man er bevisst da..)
Sendt fra min iPhone
Den 1. mai 2012 kl. 18:39 skrev «Disqus» :
Men du har altså ikke hørt albumet du kommenterer.
Har du i det hele tatt hørt plata?
Trash = søppel.. (Så gjør det seg fortjent til navnet!
(Gjesp..!)
Sinnarock.. (Åååh sååå sinna vi er.. Grrr-rr og grr! ) «Baron Blod» hele gjengen.. Kosmisk komisk faktisk!!
Slayer og Anthrax var saker, Venom var komisk. Mye uekte lyd uten substans her, slemt? Tja, i beste fall moro.. (med ørepropper). Ingen vits å kaste bort desibelnivåer av hørselen på musikk som faktisk ikke høres bra ut.! (Om man ikke bare MÅ det da..!!)
Jeg er definitivt ikke der, men det finnes jo folk som spiser ALT..
Mangler definitivt raffinement, men frykt ikke, det kommer (som regel) med alderen! )
Vil bare si: Folk som kommenterer her uten å ha hørt skiva gjør seg selv en bjørnetjeneste. Jeg har hørt den over 30 ganger. Anmeldelsen er for akademisk for meg, orker ikke lese den i min nuværende sinnstilstand, men hør på skiva hvertfall folkens! Det er kanskje en av de ti beste norske plater noensinne (ved siden av A Blaze In The Northern Sky og Where You Go I Go Too bl.a.). Dersom man en dag går lei av denne plata er det bare å legge seg ned og gråte, for da er man lei av livet. Tommel opp fra meg. 9/10, 4,5/5. Ja, stemmer det, sånn skal en thrash-skive være. Hadde den fått 10 av 10 ville den vært FOR perfekt. Denne har jeg både på kassett og vinyl. Anbefaler begge. De kan vel fåes på Neseblod og Stein og Jord, antar jeg.
Forresten, hvilket parti i tittellåta er det som må være en hyllest til Aura Noir?
Forresten, hvilket parti i tittellåta er det som må være en hyllest til Aura Noir?