Jay-Z - The Blueprint 3
Gråkopi
Jay-Z: The Blueprint 3 [Def Jam/Warner] Hvor var du da Jay-Z sluttet å være en relevant rapartist? Førsteinstallasjonen av The Blueprint ble sluppet løs på verden 11. september 2001, og om datoen først og fremst – med god grunn – knyttes til grufulle bilder av død og ødeleggelse på tjukkeste Manhattan, definerte albumet for alvor […]
Jay-Z: The Blueprint 3
[Def Jam/Warner]
Hvor var du da Jay-Z sluttet å være en relevant rapartist?
Førsteinstallasjonen av The Blueprint ble sluppet løs på verden 11. september 2001, og om datoen først og fremst – med god grunn – knyttes til grufulle bilder av død og ødeleggelse på tjukkeste Manhattan, definerte albumet for alvor Jay-Z som verdens største og viktigste rapper; en giftig, vittig og intenst karismatisk gangster-gone-entrepreneur med hjerte av gull og drøy musikalitet, samt en nærmest nifs teft for rett produsent til rett sted og tid.
Den betingelsesløse honnøren knyttet til Blueprint-merkevaren forduftet imidlertid allerede året etter, med oppfølgeren The Blueprint 2: The Gift & The Curse, en retningsløs, bulimisk og baktung dobbelplate som resolutt dro Shawn Carter ned på jorda blant oss dødelige igjen. Siden den gangen har han gitt oss en gedigen opptur (The Black Album), en tilsvarende nedtur (Kingdom Come) og noe midt imellom (American Gangster), de to siste etter et par år som «pensjonist» i rap-gamet. Forventningene befinner seg nå altså omtrent på nullpunktet, tross forsøk på å hausse i gang momentumet med å slippe episode tre i serien på åtteårsdagen til originalen.
Jay-Z lykkes delvis. ”What We Talkin’ About” deiser igang ballet på lovende vis, med den tungt bloggede australieren Luke Steele (Empire Of The Sun) bak mikrofonen. Singlene «D.O.A.» og Rihanna-gjestede «Run This Town» funker begge, på hvert sitt vis, men de sterkeste innhoppene er signert Alicia Keys («Empire State Of Mind») og Young Jeezy («Real As It Gets»).
Det store oppbudet av gjester virker til syvende og sist mot sin hensikt; verken hovedpersonen eller de involverte synes å få rom til å skinne ordentlig. Langt mer alvorlige er manglene på produsentsiden: Mellom seg kan jo Kanye West, Timbaland og Neptunes sannsynligvis skilte med et tresifret antall produksjoner som er fetere enn disse (særlig Timbo virker gammel og akterutseilt), og No I.D. er den som slipper unna med færrest riper i lakken. Og Jigga selv? Det virker rett og slett ikke som han har allverdens igjen å melde. En levemann og en mogul, javisst, men tilsynelatende uten evne eller vilje til å omsette det til noe annet enn Sinatra-namedropping og hul konsolidering av en stadig skrøpeligere fundert legendestatus.
Et lavmål i karrieren tar Hova seg seg også tid til på The Blueprint 3. Det dreier seg naturligvis om den tungt Alphaville-samplende stuten av en avslutningslåt han har valgt å kalle ”Young Forever”. Sjeldent har vår mann hørtes mindre overbevisende ut, og med dette som sisteinntrykk er det fristende å be ham bli sittende bak mahogny-skrivebordet og klappe igjen, både for vår skyld og sin egen.
Marius Asp
Tags: anmeldelse, Jay-Z, marius asp, plate, The Blueprint 3
Anmelderen ble dumpet av dama kvelden før han hørte albumet?
Anmelderen er fullstendig on point.
Jeg så albumet beskrevet som hiphop for coldplay-fans, noe som stemmer veldig bra.
Tåpelig anmeldelse av en tåpelig anmelder; igjen fokuserer han kun på det negative og går ikke litt i dybden engang. Hva med å nevne de BRILLIANTE sangene venus vs mars, a star is born og home already? Disse er jo de absolutte høydepunktene.. «though she was adrian, its been Rocky ever since», «Im in the hall already/ Im on the wall already/ Im a Walhol alreadyy» Flyr jigga over hodet til denne marius? Ja. Spark denne tåpelige personen til helvete ut av lydverket, vær så snill.
Er helt enig i anmeldelsen, og selv om det er flere lyspunkt her som kanskje burde fått mer skryt, så er det alt i alt så mye nedturer her.
Vi vet at han kan, og da er det trist at dette er det vi får servert. Noen vers er flotte, andre er uinspirert og på kanten til dårlige.
Produksjonen er ofte kjedelig, og selv fantastiske låter som Empire State Of Mind, dras mest av Alicia Keys og ikke Jay-Z, og det sier sitt.