Europa stenger dem ute
Vi går glipp av flere band fra Afrika. NRKs Kulturnytt og Lydverket har tidligere skrevet om kongolesiske Konono No1, som måtte avlyse konserten sin på Øya og hele europaturneen sin da de ikke fikk visum. Både for bandet og apparatet rundt er de økonomiske konsekvensene store - og strenge visumregler skaper problemer for mange afrikanske […]
Vi går glipp av flere band fra Afrika.
NRKs Kulturnytt og Lydverket har tidligere skrevet om kongolesiske Konono No1, som måtte avlyse konserten sin på Øya og hele europaturneen sin da de ikke fikk visum. Både for bandet og apparatet rundt er de økonomiske konsekvensene store - og strenge visumregler skaper problemer for mange afrikanske artister:
- Vi trodde ikke vi skulle få kommet hit og spille sjøl, sier Isaac Gem, bassist i kenyanske Kenge Kenge, som erstattet Konono No1:
Han må stadig innom europeiske ambassader i hjemlandet for å søke om visum, og bevise at de er profesjonelle musikere. Og alle De europeiske ambassadene krever gjerne utdanningsbevis for at de virkelig er musikere – noe de færreste tradisjonsmusikere har:
Den lykkelige slutten for Isaac og den andre i det 8-mann store kenyanske bandet var, i denne omgang, at deres store møye for å få øyapublikummet til å danse ble belønnet. Torsdag ettermiddag var plenen foran Vika-scena på Øyafestivalen fyllt av oslorockere – både stive og mjuke i bevegelsene.
Kenge Kenge ble introdusert for europeisk publikum med samleplata Introducing Kenge Kenge. Nå skal Bonnier Amigo distribuere de i Norge.
Hva sier norske myndigheter og politikere til at vi går glipp av musikk fra Afrika? Les her.
Tags: Festival, kenge kenge, Schengen, øya08