- En middelaldrende fyr i spennende jeans vinner Idol
Tacounderholdning eller talentfabrikk? Idol er tilbake og Mats Borch Bugge og David Eriksen krangler om programmets relevans.
I forrige uke ble det klart at TV2 velger å sende en ny runde av det populære talentjaktprogrammet, som ble sendt hvert år fra 2003 fram til 2007. Siden 2007 har programmet vært tatt av skjermen til fordel for Norske Talenter og X-faktor men nå velger altså TV 2 å gjenopplive porgrammet som gav artister som Kurt Nilsen, Tone Damli Aaberge, Sandra Lyng Haugen og Aleksander With en karriere.
I morgendagens Lydverket-sending får du se P3s musikksjef Mats Borch Bugge og tidligere Idol-jurymedlem David Eriksen diskutere hvorvidt det er noe vits i sende programmet også i 2011.
- Vi trenger ikke Idol. Programmet har utspilt sin rolle, og en rekke sangkonkurranser de siste årene viser at dette ikke resulterer i noen verdens ting, sier P3s musikksjef Mats borch Bugge som i intervjuet kaller programmet for ”tacounderholdning”.
David Eriksen satt i juryen i 2005 da Jorun Stiansen gikk av med seieren. Han mener derimot man må ta programmet for det det er.
- Underholdningsverdien til Idol er enorm. Og det er jo slik man må se på det.
Samtidig mener Eriksen programmet også kan sees på som en form for talentfabrikk.
- Dette er jo en enorm skole for deltakerne – en skole man ikke får kjøpt for penger. Å være 16 år og våkne til terningkast en og to er ikke spesielt moro, men kommer du deg gjennom det så kan det jo funke.
Det store spørsmålet er selvsagt hvem som stikker av med seieren og får muligheten til å følge i Kurt Nilsens fotspor. Og selv før de innledende rundene er unnagjort har Borch Bugge en spådom.
- Skal man gå empirisk til verks blir det vel en middelaldrende fyr i spennende jeans med dårlig musikksmak.
Se hele intervjuet i morgendagens Lydverket-sending.
Tags: David Eriksen, Idol, Mats Borch Bugge, Middelaldrende fyr i spennede jeans, tacounderholdning, talentfabrikk, TV 2, TV2
Kjære Mats Borch Bugge.
Du har vist over en ganske lang periode nå at du, som musikksjef i p3, ikke har bidratt med å heve nivået på norsk musikk en centimeter. Du minner farlig mye om de korrupte radiogutta fra 50 og 60 tallet, uten å gå nærmere inn på det.
Hvis musikkmiljøet i norge ikke hadde brukt så mye energi på å bryte ned de som har deltatt, eller kunne tenke seg å delta på et slikt program, men i stedet hjulpet programmet til å bli en god arena for unge musikere som vil se hvor de ligger i forhold til andre med samme interesse, kunne idol, Nt og x-factor vært et enormt hjelpemiddel for alle som vil frem med musikken sin!
Kan det være misunnelse? Dere har jo ikke akkurat overbevist med så mange av deres urørt artister? Idol derimot! De har skapt en rekke stjerner, som også i dag dekker medias fremsider.
Se for deg dette:
Norske talenter hadde vært den største arenaen for musikere i norge. Det hadde ikke vært fordommer mot noen som deltok, og band som kvelertak, karpe diem, moddi osv. var tidligere vinnere.
Dette hadde vært eksepsjonelt bra for norsk musikk, som i øyeblikket er en betydningsløs prikk på verdenskartet.
Hvorfor må vi ha disse fordommene mot programmene, i stedet for å bruke det for å heve norsk musikk. Få frem flere artister, som ved hjelp av idol, NT osv. får et godt løft, og får mulighet til å komme seg ut av landet for å finne et større publikum?
Den lille P3 klubben som kun sitter å hører på hverandre, og nekter andre inngang er veldig hip nå, men her må noe gjøres! Norge vil aldri få ett nytt A-ha hvis dere får fortsette sånn!
Takk for oppmerksomheten.
Nå kan du gå tilbake til jobben din, og oppsøke flere talentløse opprørsmusikere fra sørlandet, og kåre de til årets urørt neste år.
Helt enig. Særlig i denne:
«Den lille P3 klubben som kun sitter å hører på hverandre, og nekter andre inngang er veldig hip nå, men her må noe gjøres! Norge vil aldri få ett nytt A-ha hvis dere får fortsette sånn!»
Hei! Vi er åpenbart uenige om Idols posisjon i Norge i 2011. Jeg har ingenting imot sangkonkurranser som sådan, men mener bestemt at verken Idol, X-Factor eller Norske Talenter har fostret mye bra de siste årene. Om vi går tilbake i tid, finnes det heldigvis unntak, artister som Kurt Nilsen, Eva Weel Skram og Margaret Berger har åpenbare kvaliteter. Derfor har vi også spilt disse på P3. Jeg mener at vi i lille Norge naturlig nok er ofre for et begrenset tilfang, og derfor er det fåfengt å skulle sikte etter å finne en ny soloartist hvert eneste år. Ofte resulterer en Idol-seier i at plateselskapene dytter ut et album på rekordtid, noe som verken gagner Musikknorge eller artisten. Å forvente at noen skal lage et bra album på én mnd, er tøysete. I England, som jo har langt større tilfang enn oss, har de vært flinke til å la eks.vis X-Factor vinnere få tid til å utvikle sitt eget uttrykk, og slik sett unngått hasteutgivelser. Gjennom Urørt har vi funnet mye bra i årene som er gått. Ikke alle vinnerne har blitt vinnere i ettertid, men band og artister som Kvelertak, Lars Vaular, Donkeyboy, John Olav Nilsen & Gjengen, Tóg, Fjorden Baby! og Ida Maria bør man ikke underkjenne verdien av. Alle har vært plukket opp gjennom P3s Urørt. NRK P3 er, som eneste riksdekkende radiokanal i Norge, opptatt av å breake nye, norske band – og dette gjør vi gjennom å playliste bra låter fra band ingen har hørt om, men som etterhvert blir en del av det norske musikktreet. Donkeyboy, Kaizers Orchestra, Thomas Dybdahl, Karpe Diem, Bigbang og Røyksopp er noen av artistene som NRK P3 har vært med å breake. Listen er lang, og den skal bli lenger. For at låter skal etablere seg i folks bevissthet, må de nødvendigvis spilles hyppig. Slik sett baserer vi oss på en tradisjon som ble utviklet i USA på 50-tallet, også kalt musikkformatering. Jeg imøtekommer deg gjerne på beskyldningene om korrupsjon, da de er svært alvorlige. Jeg og musikkgruppa i P3 er svært opptatt av å fronte norsk musikk, og jeg synes det er oppriktig trist om du ikke registrerer eller aksepterer hvilken rolle NRK P3 har for norsk musikkliv. Videre håper jeg du vil fortsette eller begynne å høre på P3! Mvh, Mats Borch Bugge
svar Mats da frans.
Hei Kalle.
Jeg har ikke noe mer å si til Mats. Han svarte på mine spørsmål. Vi er, som du kanskje forstår, veldig uenige om potensiale til slike program. Og da ser ikke jeg poenget i å holde en diskusjon gående, når vi helt klart ikke kommer til å se saken fra hverandres side.
Men for å fullføre det jeg prøvde å si:
Det jeg syns er viktigst med slike program, er at dette er en arena hvor artister som ikke er helt «ferdig» eller de sangerne som ikke kjenner noen som de kan spille sammen med i band får vist seg fram. For å bli spilt på urørt, eller p3 generelt, har jeg et inntrykk av at man må være forholdsvis «ferdig» (altså funnet sitt sound, skrive gode låter o.l) og dette er jo positivt for p3, og selvfølgelig lytteren. Mens man i slike programmer kan komme å få konstruktiv tilbakemelding på hva man må gjøre videre for å komme et steg videre. Dette, pluss muligheten til å oppleve rampelyset for en liten stund er veldig verdifull erfaring for unge musikere. Jeg er helt enig i at forhastede utgivelser, og unge sangere som blir et produkt, er dårlig vinning for norsk musikkbransje. Men dette må jo stå delvis på artistens regning. Hvis man vinner, er det ingen tvang om å ta imot det første og beste tilbudet fra et plateselskap. Man kan velge å ta med seg erfaringen, og fortsette å jobbe videre med sitt sound.
Og til slutt Mats. Jeg mente selvfølgelig ikke å anklage dere for korrupsjon. Jeg skrev at det minnet om radiogutta fra 50/60 tallet. Dette var nok kanskje noe utydelig, men jeg får ofte inntrykk av at man må være innenfor en viss ramme som dere har satt, for å komme gjennom nåløyet deres. Ser nå at det var en smålig uttalelse, og beklager det.
Frans
Frans sier:
…Dere har jo ikke akkurat overbevist med så mange av deres urørt artister? Idol derimot! De har skapt en rekke stjerner, som også i dag dekker medias fremsider.
Med all respekt, dette kan du virkelig ikke mene? har idol, norske talenter og x-factor kommet med mer enn urørt?
Her lyser det uvitenhet! å ikke minst, mangel på musikkforståelse!
Hei, slenger meg på debatten her med et lite innlegg om Idol o.l vs. Urørt.
Sånn jeg ser det så er Urørt mer en artistkonkurranse, og Idol/X-Faktor en sangkonkurranse. I Urørt laster band opp sine egne låter og blir bedømt ut ifra det, i Idol/X-faktor må folk synge coverlåter som blir pluket for dem. Fint for å sjekke om folk kan synge, men sier lite om dem som artist/låtskriver.
Det som blir problemet med Idol/X-faktor artister blir da at når de gir ut eget materiale tenker folk «hæ, det var ikke dette de sang på tv». Dermed kjøper de heller ikke musikken…
Nå skal det sies at begge konkurranseformene har vært springbrett for enkelte artister, men jeg tror det er folk som har sett på det som nettopp et springbrett som har greid seg videre. Musikere må skjønne at det kreves mer enn en seier i en sånn konkurranse for å lykkes over tid. Det er nok av dem som tror de har greid det når de har kommet langt i en sånn konkurranse, men som ingen husker etter en halvveis hitsingle.
Idol/X-faktor er ålreit TV-underholdning, men om det er en god måte å rekrutere unge artister på er en helt annen sak. Mulig det holder liv i pianobarene rundt om i landet.
Urørt er korrupt som lite annet!
Urørt er gjennomsyret kompis-basert.. Det er en del av et system en veldig liten gjeng viktige menn bruker for å styre hvilke band som skal komme opp og frem.. ukens urørt er ofte avtalt spill i samarbeid med managementet til de banda som skal opp og frem (og som er så heldige å ha management som p3 faktisk hører på, eksempelvis Mikal Telle), og det er få som ikke har de rette kontaktene som kommer opp og fram gjennom Urørt-mafiaen! At det er kompisbasert, og ikke alltid har hold i folket viser seg veldig når f.eks Fjorden Baby blir pepet av scenen på Hove, og droppet av Mikal Telle rett etterpå..
Og «urørt anbefaler» virker bra i den forstand at folk med riktige kontakter får låter anbefalt ofte innen en dag av at låten er lagt ut, men på generell basis høres det ut som om det er helt tilfeldig hva som blir anbefalt.. igjen, kun kontakter, veldig liten kvalitetssjekk ellers..
Mats Borch Bugge er kun enda en liten tyrann i musikk-norge!
Hei, SamuelJ!
Vi kjenner oss ikke igjen i den lett konspiratoriske teorien du skisserer her;
vi i Urørt er opptatte av å holde høy integritet og å speile alle sjikter og sjangre vi finner på Urørt –
med da Ukas Urørt og videre Urørtfinalen som vår måte å hedre de bandene/artistene vi synes
er ekstra bra. Dersom du ser på de som vi har plukket ut som UU hittil i år vil du finne blant annet The Avalanche (støypop fra Trondheim), Anána (singer/songwriter fra Oslo), Johnny Hancocks (rock fra Stavanger), og jeg kan absolutt garantere at det ikke er snakk om noe avtalt spill eller lignende med management (i den grad de i det hele tatt har det), men utelukkende en kvalitativ vurdering som står bak. Det der med Fjorden Baby! har jeg ikke hørt om, men ser heller ikke helt hva det har med saken å gjøre.
Når det gjelder Urørt Anbefaler er prosessen der tett knyttet opp mot hva vi plukker som Ukas Urørt,
noe som vil si en nitidig gjennomlytting av alle låtene som legges opp på vår nettside og en redaksjonell vurdering basert på kvalitet og at alle sjangre skal få like mye plass ut fra den banddemografien som til en hver tid er på Urørt.
mvh. Jørgen Hegstad
Anmelder i Lydverket og prosjektleder for Urørt.
Jeg synes den arrogante besserwisserholdningen til ledende aktører i musikkbransjen er litt skadelig. Hvis dere virkelig hadde brydd dere om bransjen deres så hadde dere omfavnet konseptet og biratt med å ikke tabuisere det. Sånn som det er nå så sitter alle slenger dritt om talent-konseptene og fjerner all kredibilitet så det bare blir igjen små fortapte sjeler uten musikalsk tyngde som melder seg på.
X-factor sist sesong var en liten opptur hva angår musikalsk tyngde. Flere av finalistene var multiinstrumentalister (til og med en norgesmester i bluesgitar) og deltakere med gehør, noe som er utypisk for konseptet på norsk jord. Så viss musikkbransjen hadde vedkjent seg disse talentene så hadde kanskje flere dyktige musikere meldt seg på og dermed kunne ha blitt en viktig instutisjon i norsk musikkliv.
Med deltakere som hadde hatt kredibilitet så ville andre sangskriver/produsenter ha meldt sin interesse også, noe som ville ha forbederet et sluttprodukt for en deltaker som vinner en av talentkonkuransene. Det er ikke rart at albumet vinnerartisten er dårlige og flopper når det er noen helt random folk som skriver og produserer sangene. Det er mer aparatet rundt som svikter enn artistene.
Jeg synens de høye herrer i musikkbransjen er mer opptatt av å bruke Idol/X-factor til dritslenging for å posisjonere seg selv. På lik måte som å hylle bylarm/urørt/øya for å markere sine hipster-moves. Hvis talentkonkuransene hadde havnet under samme paraplyen så hadde musikk-norge hatt enda en kanal for fremadstormende unge musikere og talenter til å vise hva de er gode for, istedet for at de blir slaktet før de i det hele tatt har fått sunget en strofe bare fordi de har valgt det konseptet å vise seg frem på. Desutten så er talentkonseptene et sted for askepott å vise seg frem. Fordi det er gratis å møte opp og fordi man kun trenger stemmen sin. Hvis man skal hevde seg i urørt, så har man allerede brukt mye penger på inspillinger, minipromotering og instrumenter.
Takk!
hvorfor skriver dere så langt. ingen orker å lese d der