Linnea Dale på by:Larm 2012. Foto: Tom Øverlie, NRK P3

Linnea Dale på by:Larm 2012. Foto: Tom Øverlie, NRK P3

Linnea Dale - Lemoyne Street

En fri sjel

Linnea Dale solodebuterer med egenart og personlighet, men hun har fortsatt noe å gå på som låtskriver.

Skrevet av:
Publisert 12:51 15 april, 2012

Hun har gjerne blitt referert til som Donkeyboys x-faktor, Linnea Dale. Og den straks 21 år gamle artisten fra Telemark tilførte unektelig drammensernes nærmest imponerende sterile og radioknadde minste-felles-multiplumspop et sårt tiltrengt skjær av nærvær og menneskelighet.

På egenhånd tar hun naturlig nok større plass enn som ansiktsløs leievokalist, med pianoet og den fyldige, uttryksfulle stemmen som enslige fellesnevnere for alle låtene. Øystein Greni har produsert albumet og bidratt som medkomponist på enkelte av låtene – det høres, både i form av et organisk, nært og effektivt lydbilde og ett og annet bigbangsk refrenghook (”Me And My Friends” i særdeleshet).

Unge, kvinnelige artister skal i utgangspunktet få lov til å platedebutere uten at de sedvanlige referansene kastes etter dem. Det er imidlertid høyst sannsynlig at Joni Mitchell har snurret sine runder over Dales stereoanlegg. Når hun synger ”love is like science project/ love is like a drug” på ”Home”, trekkes tankene uvegerlig mot ”Love” fra det kanadiske låtskriverikonets Wild Things Run Fast (1982). Samme låt skjemmes etterhvert, som enkelte andre partier på platen, av et ordgyteri som først og fremst får meg til å tenke på en yngre og mindre lyrisk bevisst Maria Mena.

Det hele står og faller på låtmaterialet. Dales balansegang mellom melodisk dristighet og solid håndverk utføres med overskudd, og aller best er hun når hun tar sjanser, som på flotte, tidvis lett dissonante ”Children Of The Sun”, elegante «Blue Sky» og den befriende spartanske jazztrio-flørten «The Road». Det er ikke én direkte dårlig låt blant disse ti sporene, men det anonyme åpningssporet «The Forest», døsige «Airport Lullaby» og fjærlette «And Then The Sun Comes Up» er blant melodiene som aldri slår ut i full blomst, tross gjentatte avspillinger.

Lemoyne Street er like fullt en svært lovende debut, som ikke gir noe entydig svar på hvor Linnea Dale går herfra. Med dette har hun uansett lagt et utmerket grunnlag for veien videre.

Marius Asp

Tags: , , , , ,

Del "En fri sjel"
 

6 kommentarer på “En fri sjel”

  1. Anonym sier:

    Jeg ser titlene på sangene er skrevet på morsmålet til andre enn sangeren selv. Det er vel ikke for galt å tippe at tekstene hadde hatt større sjanse til å bli bra om hun skrev på et språk hun kunne. Det gjelder mange norske låtskrivere. Det er leit at ikke det norske språket kan videreutvikles med musikken.

    • Ja, du vet jo grunnen til at de fleste skriver på engelsk, og/eller fransk for de som kan det – norsk er et vanskelig sangspråk med få vokaler ift feks svensk, som er veldig rikt på vokaler, og derfor lett å synge; at ABBA skrev engelsk var det nok to grunner til; 1. At Bjørn var en mester i det engelske spårket fra tidlig barndom; 2. at de ville nå ut med sitt budskap til hele verden…….som jo også er tanken bak de aller fleste lyrisister; nå ut; nå flere.  Hvor mange forstår norsk;, ca 4 millioner mennesker.

      http://www.youtube.com/onlinelondon

  2. Utrolig bra musikk! Liker også musikkvideoen(children of the sun). Bra lyrikk og bra stemme også bra variasjon på sangen. Bra greier det!

  3. Anonym sier:

    Fat Joe er en bedre sanger.

Legg igjen en kommentar