Elsker eller hater du norsk poprap?

At norsk rap er blitt listepop er langt fra synonymt med kvalitet, vil noen hevde. Elsker eller hater du norsk poprap? Hør P3-debatten her!

Skrevet av:
Publisert 12:35 12 september, 2011

Under tittelen Sjangeren som kom ut av fryseren setter Mathias Rødahl søkelyset på norsk rap i denne månedens utgave av Natt&Dag. Han mener store deler av sjangeren er synonymt med såkalt poprap. Altså rap som er laget for å selge så mye som mulig.

Elsker eller hater du norsk poprap?

HØR DEBATTEN HER:

Elsk eller hat 13092011


Med artister som Karpe Diem, Lars Vaular, Madcon i bresjen har norsk rap anno 2011 blitt allemannseie, og dermed også tannløst, ifølge Natt&Dag-skribenten.

I en god del år var norsk rap nærmest å regne som persona non grata i media, i etterkant av de optimistiske hedersdagene på begynnelsen av 2000-tallet. I 2009 snudde trenden. Med Madcon, Karpe Diem og snart også Lars Vaular på toppen av salgs- og spillelistene “friskmeldte” P3- musikksjef Mats Borch Bugge like godt hele sjangeren. Det var igjen lov å si høyt at man likte norsk rap og i løpet av måneder fikk undergrunnsartister stjernestatus.

Han får støtte fra A-Lagets Vågard som på Twitter skriver at  «tre ting norsk rap mangler er baller, hjerte og sjel.»

Ser vi oss litt tilbake, er ikke norsk poprap noe nytt fenomen. Flava To Da Bone, Multicyde og Stella Getz var kanskje først ute på nittitallet. Mens mer kredibiliterte artister som Madcon, Paperboys og Jaa9&OnklP omfavnet sjangere med låter som henholdvis «Barcelona» og «Kjendisparty» tiåret etter.

Skamløs poprap straight outta Bærum.

Erik og Kriss har seilt opp som de største leverandørene av såkalt poprap. Siden 2004 har de servert radiovennlige og feststemte poplåter som «Den låta», «Dra tilbake» og «Det e`kke meg det er deg.» Bærumsgutta har solgt til både gull og platina, og kan smykke seg med priser for Årets gruppe (NRJ Music Awards, 2008) og Årets norske gruppe (MTV EMA,2008). Det er ikke nødvendigvis synonymt med kvalitet, likevel har Røhldal en viss respekt for duoen:

Til tross for åpenbare mangler rent musikalsk, har jo Erik & Kriss utvilsomt laget blueprintet for skamløs poprap i Norge, noe man på en eller annen måte må respektere. Om ikke den kommersielle suksessen i seg selv, så iallfall deres tålmodige og hardtarbeidende vei til toppen, som på overraskende vis har gitt dem et pass i hiphop-miljøet på senere tid. Og det er også her, på sett og vis, dreiningen starter.

Kred vs kommers.

Kommersiell musikalsk suksess kan synes å bli respektert i større grad enn tidligere, noe som bryter med etablerte forventinger om at hip hop skal være ekte. Relativt unge og lovende raptalenter får dra hjelp av en forretningsorientert platebransje til å lage låter som rask finner veien til toppen av hitlistene og inviterer til allsang i det ganske land. Og det lenge før de har etablert seg som rapartister ”for real”. I likhet med Rødahl er Chiraq fra Karpe Diem usikker på om dette er rette måten å gjøre det på:

Det gjør meg deppa å tenke på at plateselskapene kaster unge rappere med en drøm ut i terreng alle kan se at de ikke er klare for å manøvrere i enda.

Har plateselskapene for stor makt? Er det mulig å stå for enkle listepop-frierier med troverdigheten i behold? Er det ok å lage musikk hvis eneste formål er å tjene penger?

Anne Gunn Halvorsen er i følge Wikipedia landets første blogger og tidligere kjent fra Spirit, Dagbladet og nå Dagens Næringsliv. Hun mener det er fullt mulig å ha to tanker i hodet samtidig, og stiller seg undrende til Røldahls angrep på sjangeren

Donkeyboy førte ikkje til at Kvelertak la opp. Bevisbyrden for at kred og kommers kan (må?) eksistere saman er tung.

Den tunge bevisbyrden tar hun trolig med seg til Lydverkets Elsk eller hat-panel der hun, skal vi tro den siste ukens twittermeldinger, vil havne i ordkrig med Natt&Dag skribenten.

Klassisk sorgprosess etter barnet har flytta heimefrå. Hip hop har blitt stor og dermed som alle andre sjangre.

I denne ukens elsk eller hat møter Anne Gunn Halvorsen Mathias Røhldal til debatt.

Vi spør Elsker eller hater du norsk poprap? DU er som vanlig med å ta avgjørelsen, avgi din stemme i pollen til høyre på siden.

Lydverket NRK P3 tirsdag kl.20.03.

Del "Elsker eller hater du norsk poprap?"
 

25 kommentarer på “Elsker eller hater du norsk poprap?”

  1. Henning sier:

    Norge har ingen rappere..

  2. KT sier:

    Det er jo selvsagt utenkelig at noen ville finne på å lage popmusikk uten å ha som overordnet mål å tjene så mye penger som mulig. Innerst inne elsker alle rock, og driver bare med pop, rap og dance for å prostituere seg og sope inn penger. Det er kun den aggressive, depressive rocken som er ekte, alt annet er platt og kommerst – og følgelig totalt verdiløst i musikalsk sammenheng. Men dette er jo opplest og vetatt og unødvendig å nevne, egentlig.

  3. Frode H. Johansen sier:

    Norsk rapp døde litt når Tungtvann takket for seg. Joddski holder det litt i live, men som reinspikka hiphop har vel norge store mangler om dagen.

  4. Alex sier:

    Karpe Diem står alene som Kongene av Norsk Rap for øyeblikket! venter på att veteranene Don Martin, Apollo og Tommy Tee skal finne tilbake til sin gullalder! Vi har mye å lære av våre svenske naboer!

    • Haien sier:

      Cracklab klikken+Herreløse,Rsp,Joddski & Mats Dawg er større konger enn Karpe diem.Karpe ser jeg mer på som «hoffnarrer» hakket over Erik & Piss.

  5. Olaug sier:

    Er det ikke bare veldig bra, smart og kult at artister går sammen med plateselskap og legger strategier for hvordan å selge mest mulig musikk? Hvorfor skal det ikke være lov å tenke økonomisk før kreativt? Dere skriver om kredibilitet og ekthet, hvor i musikken finnes det egentlig?

  6. «Donkeyboy førte ikkje til at Kvelertak la opp.»

    Er det bare jeg som synes at Kvelertak er kommerst?

    • J sier:

      Dersom alt som er lett å like er kommerst, så kanskje..
      Det er vel ikke noe galt i å lage musikk som mange liker. Jeg ser ingen grunn til å skille musikk inn i kommers musikk og ekte musikk, det er ikke noe i veien for å gjøre begge deler samtidig.

  7. Septemberbreeze sier:

    Håper folk snart skjønner at poprappen trengs for at det skal være noe som heter credrap… Jeg er av gamleskolen, men går da ikke rundt å hater på at majoriteten vil høre på det den vil høre på. om cracklab, gata parlament og joddski osv hadde hatt førstepri på radio, så tror jeg man hadde blitt overrasket over hvor mange radiostasjoner som hadde blitt lagt ned..

    Jeg elsker god Hip Hop, alt fra r.a the rugged man til Tungtvann, men klager faktisk ikke på hva andre driver med når det funker for dem , og de sannsynligvis har det gøy med det de driver med. Det er det musikk handler om, ikke hva noen trendy journalister, hippier og gamle heads mener. Det er plass til alt, og det er trist å se journalister og anmeldere misbruke sin makt ved å rakke ned på noe som gir andre mennesker livskvalitet. Ja Hitler og Saddam fikk også økt livskvalitet av det de dreiv med.. men nå må media og heads våkne opp å sammenligne disse såkalte handlingene. Menneskemord er avskyelig, grotesk og uakseptabelt. Det er ikke det poprapperne driver med. Det er bare ikke for alle ører. Husk at musikksmak har mye med oppvekst,kultur og bakgrunn å gjøre.

    Aksepter det! Kan vi akseptere invandrere i Norge, så kan man da akseptere at noen folk faktisk liker og vil høre på dette?

    Til slutt:
    Hater gonna hate for fun, but we have to be serious when the discussion is real. Vi lar faktisk ekte rap leve, når det finnes en motpart.

    Peace.

  8. Kåre G sier:

    Hva faen er kred egentlig? Skjønner at det er fristende å gyve løs på Danse-Tschawe og Senkveld-Chirag, men det handler egentlig mer om hvordan media fungerer enn substansen til artistene. Det tok dem år med jobbing før de knakk den koden. Det er der creden ligger.

    Så kudos til Karpe, MadCon, Vaular og alle andre musikere som klarer å leve av musikken. De underholder, og av og til utfordrer de hodet litt også. Det viktige er at de har hjertet i det de driver med

    De står selvsagt i fare for å bli en støpeform for en hel generasjon av disposable heroes (of hiphopcracy). Som ikke har lagt inn den jobben MadCon ++ har gjort. Som plateselskapene kler opp og slenger på veggen for å se hva som henger igjen. Og DET suger!

    MEN jeg har trua. Ungdommen er langt sterkere enn hva de får credit for. Det som spørs er om media klarer å henge med og gi dem et publikum.

  9. Sebastian sier:

    bare hør på Goodshit Radio

  10. Jeg elsker Norske Rappere.
    Karpe Diem, Madcom, Erik og Kriss og mange andre rappere er kule.
    Elsker rappere, synes dem er kjempeflinke og det skal være mye talent til å klare å rappe.
    Så jeg ELSKER rappere <3

  11. Berit Inga sier:

    Erik og Kriss e grusom! Hva faen e det med unge gutta med gullhår i ræva har å melde? INGENTING.

  12. Jonas sier:

    Jeg hater det, akkurat som jeg hater 90% av all musikk som spilles på p3 før klokka 20.00.

  13. bullshit, det er masse utrolig bra rap i Norge. dere bare spiller det aldri.

  14. Pia Kristine Edvinsen sier:

    SKJERP DEG! SKRIV OM NOE SOM STEMMER! KARPE DIEM ER BEST,KARPE ER IKKE POPPRAP! PIA 15 ÅR

  15. Erik B sier:

    Men hallo!!
    Rapper-duden der – hva er egentlig poenget ditt?? Du syter om at ikke alle norske rappere må bli kommerse og fanges i selskapenes klør – og like etterpå argumenterer du for at det finnes jo faktisk ikke mer enn 3-4 som er «store» og kommerse i Norge….? Hva er det å være redd for??

  16. Fred sier:

    Hverken Karpe Diem eller Erik og Piss kan sammenlignes med Vaular.

  17. Alex sier:

    Etter min mening er det en fornermelse å nevne Lars Vaular i samme setting som Karpe Diem,Don Martin og Tommy Tee!

  18. himesh sier:

    La meg høre en som har peiling på musikk si at Chirag og Magdi ikke har bevist at de kan skrive helstøpte låter. Det bør jo også nevnes at de live er selve eliten av norsk musikk

Legg igjen en kommentar