Duket for hårete kulturkrasj
Snakkende mammuter og ensomme tigere er resultatet når indiemusikkens stjerneskudd blir dataspill.
Den elleve år gamle jenta skulle bare på camping med foreldrene sine, men nå er hun kald og alene. Iført en hvit, selvlysende genser vandrer hun rundt snøværet.
Heldigvis treffer jenta en mammut som gir henne gode råd.
– Du må gå gjennom skogen, men vær forsiktig. For i skogen bor det en tiger, og det var tigrene som forårsaket flommen, sier det utdødde dyret.
Og mens det snakker, starter franske M83s «Intro».
Anmeldelse: M83s Hurry Up, We’re Dreaming!
Merkelig og rart? Slik blir resultatet når uavhengige musikere og deres spillproduserende likemenn møtes på verden største scene.
Kunstnerisk frihet
Det er det anerkjente internettmagasinet Pitchfork som står bak fusjonen mellom spill og musikk, i en serie kalt «Soundplay». Sammen med søstermagasinet Kill Screen, som har spesialisert seg på videospill, har de så langt sluppet to av totalt fem titler.
Disse er basert på «Street Song» av Matthew Dear og den nevnte M83-låten.
– «Soundplay» utforsker det nye spill-landskapet, der uavhengige utviklere har den samme påvirkningskraften som indiemusikere har hatt på musikken det siste tiåret, skriver de på sine nettsider.
Mannen bak M83-spillet «We Were You» er den Chicago-baserte designeren Jake Elliott. Han forteller om en spennende og kreativ arbeidsprosess med stor grad av kunstnerisk frihet. Som til slutt endte med hårete dyr på jakt etter fortiden.
– Teksten i «Intro» gir hint om en slags fantastisk, episk kultur som har blitt vasket vekk. Først tenkte jeg på elefanter, men det snødekte landskapet i teksten gjorde at jeg endte på mammuter, sier Elliott til Lydverket.
– Kulturelt press
Som mange av M83s tekster åpner «Intro» for en rekke tolkninger, og de fleste av dem vil være subjektive og individuelle. Slik var det også for Elliott.
– Jeg eksperimenterte med og utforsket opplevelsen av å måtte takle ting som skjedde før man ble født. Årsakene til at jeg tenkte slik er personlige, men det er mer informasjon om det i en skjult del av spillet, sier han.
Designeren mener at dataspill og musikk har mye til felles.
– Jeg tror at forholdet musikere og spilldesignere har til teknisk kompetanse er veldig likt. Jeg driver med begge deler utenfor grensene for den tradisjonelle underholdningsindustrien, og på begge arenaene er det kulturelt press for stadig å bli flinkere. Det kan være musikkteori eller gitarspill, dataprogrammering, 3D-modellering, matte eller fysikk.
Både «We Were You» og «Street Song» finnes her, helt gratis. De er fullt spillbare, selv om ting kan tyde på at det kunstneriske og visuelle har blitt viet vel så stor oppmerksomhet som det tekniske.
Tags: dataspill, indie, M83, Matthew Dear, Pitchfork