de største plateselskapene stod for 95 prosent av all musikk som blei kjøpt og lasta ned lovlig fra nettet i 2011. Illustrasjonsfoto: Scanpix / Jacques Brinon, AP Photo.

de største plateselskapene stod for 95 prosent av all musikk som blei kjøpt og lasta ned lovlig fra nettet i 2011. Illustrasjonsfoto: Scanpix / Jacques Brinon, AP Photo.

Dominerer stort

De fire største plateselskapene står for nesten alt av nedlasting og radiotid.

Skrevet av:
Publisert 15:17 20 januar, 2012

Under sist sommers opptøyer i London brant et stort lagerbygg, der mange uavhengige plateselskap hadde musikken sin, ned til grunnen. Det manglet ikke på sympatierklæringer da de små selskapene skulle bygge seg opp igjen, men det kan se ut som dette og flere andre faktorer har fått independentselskapene på defensiven.

Millioner av utgivelser gikk opp i røyk da lagerbygget til Sony brant under opptøyene i London i sommer. Foto: Sony/Reuters TV.

Millioner av utgivelser gikk opp i røyk da lagerbygget til Sony brant under opptøyene i London i sommer. Foto: Sony/Reuters TV.

Ifølge ferske tall fra Impala (de uavhengige plateselskapenes internasjonale organisasjon) får de fire majorselskapene nemlig en stadig mer dominerende stilling i musikkmarkedet.

De fire selskapene (som er i ferd med å bli tre) er Universal, Warner, Sony og EMI (som er i ferd med å bli kjøpt opp av Universal).

Tallene fra Impala viser at 95 prosent av all musikk som blei kjøpt og lasta ned lovlig fra nettet i 2011 var fra et av disse selskapene. Også mer enn 90 prosent av de 1000 mest nedlasta låtene var fra majorene i tillegg til 94 av de 100 mest spilte låtene på radio.

I tillegg må vi huske at Adele, den kanskje aller mest spilte artisten i 2011, er ikke på noen av major-selskapene.

Helen Smith er sjef for Impala. Foto: Rene Wilborg.

Helen Smith, sjef for Impala, er bekymra. Foto: Rene Wilborg.

- Disse tallene er svært avslørende, spesielt med tanke på uavhengige suksesser som Adele, sier Helen Smith, sjef for Impala til Digital Music News.

- Dette er et skikkelig varsel om farene konsentrasjonen av makten i musikkbransjen fører til for mangfoldet i Europa, sier hun videre.

Les også:

Et annet kanskje ikke like oppsiktsvekkende funn i tallene til Impala viser at nasjonenes respektive musikkbransjer, med unntak av USA og Storbritannia, har store problemer med å eksportere sin egen musikk til andre land.

Etter USA og Storbritannia kommer overraskende nok Barbados (trolig skyldes det ene og alene Rihanna), Frankrike, Romania og Sverige. Vi må helt ned på en 14. plass for å finne Norge som bare klarer å eksportere 0,5 prosent av den totale musikkproduksjonen.

Her er en oversikt fra rapporten til Impala som viser musikkeksport pr. nasjon:

Musikkeksport i verden. Illustrasjon: Impala.

Musikkeksport i verden. Illustrasjon: Impala.

Tags: , , , ,

Del "Dominerer stort"
 

1 kommentar på “Dominerer stort”

  1. Det urovekkende her syns jeg det er at Romania ligger på 5 plass. Skyldes nok ene og alene Mr. Saxobeat.

Legg igjen en kommentar