Dansesko med løse lisser
Bylarm: The Whitest Boy Alive, Sentrum Scene Erlend Øye er ikke så hvit som han skal ha det til. Heldigvis. Egentlig er det ikke så stor forskjell på Kings Of Convenience og The Whitest Boy Alive: Begge prosjektene har stått og falt på Erlend Øyes varme, eksentriske og tålmodige musikalske uttrykk. Som selverklært kritthviting har […]
Bylarm: The Whitest Boy Alive, Sentrum Scene
Erlend Øye er ikke så hvit som han skal ha det til. Heldigvis.
Egentlig er det ikke så stor forskjell på Kings Of Convenience og The Whitest Boy Alive: Begge prosjektene har stått og falt på Erlend Øyes varme, eksentriske og tålmodige musikalske uttrykk.
Som selverklært kritthviting har han imidlertid vektlagt rytmiske elementer på en annen måte enn tidligere, og med tysk presisjon i bunnen fremstår han i tiltagende grad som det nærmeste Norge kommer en Arthur Russell – dette er tenksom, ryddig og sval popmusikk for dansesko med løse lisser.
Platen Rules slippes snart, og det er den The Whitest Boy Alive presenterer på Sentrum Scene. Øye hilser til publikum som har hørt den på nettet, og kan fornøyd registrere at de nye låtene setter . Umiddelbare favoritter er «Keep A Secret» og særlig «Courage», som utdyper og spisser de beste tilløpene fra debutalbumet.
Underveis mister bandet taket på publikum, og høylytt babling er det siste denne typen musikk trenger som bakteppe. Noe av skylden må plasseres på en snikende monotoni – dette er likelydende sanger – men jeg innbiller meg at det forpulte Oslo-klimaet og stigende lørdagsrus er vel så virksomme faktorer denne kvelden.
Øyes musikk passer nok fortsatt best innenfor hjemmets lune ro, men som en støttebandasje for såre festivallemmer fungerer dette likevel tilfredsstillende.
Marius Asp
Tags: anmeldelse, by:Larm, Bylarm09, erlend øye, konsert, Sentrum Scene, the whitest boy alive
http://www.youtube.com/watch?v=hxwimopNy1Y