Apropos Øya: Fever Ray
Sveriges kanskje mest eksentriske artist? Karin Dreijer Andersson gjør ingenting på A4-måten. Heller ikke når hun i vår solodebuterte som Fever Ray.Ti år i tospann med broren Olof i elektronikaduoen The Knife har så langt resultert i tre sterke album. For det siste, Silent Shout (2006), fikk The Knife intet mindre enn seks priser på den svenske Grammis-gallaen. Og hva […]
Sveriges kanskje mest eksentriske artist? Karin Dreijer Andersson gjør ingenting på A4-måten. Heller ikke når hun i vår solodebuterte som Fever Ray.Ti år i tospann med broren Olof i elektronikaduoen The Knife har så langt resultert i tre sterke album. For det siste, Silent Shout (2006), fikk The Knife intet mindre enn seks priser på den svenske Grammis-gallaen. Og hva gjør man da? Surfer på suksessen? Ikke hvis man heter Karin Dreijer. Da lar man bandet hvile, og går solo.
De som har sett The Knife, på bilder eller live, vet at søskenparet aldri opptrer uten masker eller forkledning. Og da Lydverket fikk det første TV-intervjuet Karin Dreijer har gjort som Fever Ray, ble det lagt til en dag der hun var omhyggelig sminket for å ta pressebilder. Tilfeldig? Neppe. Maska er på. Mystikken er bevart. Og da vi sa oss villig til å la henne sette sitt eget soniske stempel på vokalen, ble resultatet… noe for seg selv.
Tags: Festival, fever ray, karin dreijer, Lydverket, The Knife, Øya09, Øyafestivalen