Ansvar for egen næring

NEDTUR: Hell Music Festival spilte høyt. Og tapte stort. (Foto: mamut.net) Blanke ark og fargestifter deles ut til festivalgeneraler landet over. Bookingagentene ler hele veien til banken. Endelig skal Raga ut og melke kua igjen. Men hvem betaler for ”Taxisangen”? Hvordan dekkes potensielle underskudd? Hvilke aktører synes det er greit at festivaler går med underskudd […]

Skrevet av:
Publisert 10:00 9 mai, 2008

Hell Music Festival
NEDTUR: Hell Music Festival spilte høyt. Og tapte stort. (Foto: mamut.net)

Blanke ark og fargestifter deles ut til festivalgeneraler landet over. Bookingagentene ler hele veien til banken. Endelig skal Raga ut og melke kua igjen. Men hvem betaler for ”Taxisangen”? Hvordan dekkes potensielle underskudd? Hvilke aktører synes det er greit at festivaler går med underskudd i år etter år? Svaret er selvsagt kommunene.

Rockfest Haugesund gikk i fjor med et underskudd på 600.000 – et synlig bevis på at festivalen strengt tatt ikke greier å holde seg flytende slik den er blitt drevet. Heldigvis for Rockfest har Haugesund en ettergivende kultursjef i Gunnar Johan Løvvik.

- Jeg slår fast at Rockfest er veldig viktig for Haugesund, og at det blir jobb nummer én å berge festivalen for framtiden, sier kultursjefen til Haugesunds Avis før han dekker underskuddet og smiler pent. Det er ikke min intensjon å sikte på Rockfest Haugesund, eller Haugesund kommune spesielt. Jeg vil understreke at jeg ikke kjenner til Rockfest personlig, ikke kjenner til prosessene som har gjort at festivalen går i underskudd og ikke kjenner spesielt til samspillet mellom festival og kommune. For meg er festivalen kun et case – et symptom på hvor kultur- og festivalnorge står.

Om det er bookingen av drittbandet Keane, administrasjonen, været eller teit PR som har skapt underskuddet i Haugesund er jeg altså ikke kompetent til å uttale meg om. Som musikkjournalist er det selvsagt fristende å skylde på de sutrete britiske drittungene, men etter hvert har jeg erfart at de overskredne budsjettene i mange tilfeller kan tilskrives urutinerte administrative løsninger, ukontrollerbare variabler av typen økt dollarkurs og dårlige værutsikter. Samtidig har man som journalist også erfart mer enn et par ganger at overivrige festivalsjefer har fullstendig urealistiske ambisjoner med festivalene de er satt, eller har satt seg selv, til å administrere. Hell Music Festival booka Snoop Dogg i fjor for så å gå på en skikkelig 3-millioners-smell økonomisk. Et underskudd de umulig kan ha gått inn i uten å skjønne hva som traff dem. Hove-festivalen tapte vanvittige 6,3 millioner i fjor etter å ha gitt fra seg enda mer vanvittige 15 millioner i artisthonorarer. Hvem ender med å låne bort 3 millioner for å bøte på de sprutrøde tallene? Kommunen.

 

herregud.jpg
MØRKT : Bildet er tatt fra scenen av konferansier Egon Holstad under Månefestivalen i Fredrikstad i 2005 rett før det danske bandet On Trail skal på. (Foto: Egon Holstad)

600.000 er mye penger. Ikke like mye som de 3 millionene Hell Music Festival booka bort, eller de 6,3 Hove ikke veit helt hvor er, men fortsatt veldig mye penger. Særlig sett i lys av hvor lite penger kulturtilbud faktisk tilgodeses med generelt i de fleste norske kommuner. Jeg tviler på at Haugesund kommune sitter på 600.000 kulturkroner klare til å kastes inn i ethvert festivalsluk som åpner seg hvert år. Mer sannsynlig er det at pengene hentes fra et kulturbudsjett. Og hvem rammes av et 600.000 kroners kutt i budsjettene? Med mindre Haugesund er en eksepsjonell kommune, som drives etter helt andre prinsipper enn andre norske kommuner, vil svaret lyde noe slikt som ”alle andre enn Rockfest”.

Det ulne begrepet ”alle andre”, innebefatter i dette tilfellet eksempelvis unge musikere uten øvingslokale, mulige kulturstipender, fritidsklubber, andre, mindre festivaler, kutt i kulturtilbud på skoler. Og så videre. Og så videre. Og så videre.

Det er derfor på tide å mane til edruelighet. Penger vokser fortsatt ikke på trær, og ingen har råd til alt. To eller tre dager med en rekke av Norges nest beste, overprisede band, og Sveriges femte-sjette beste artister er ikke grunn god nok til å kutte i lokale kulturbudsjetter. Eller andre budsjetter for den saks skyld. Det hjelper ikke at bookinga er folkelig og breddefokusert, så lenge resultatet er et kutt i kulturen lokalt.

At festivalene selv ønsker å overleve er neppe noen overraskelse. Folk vil beholde jobbene sine og festivlageneraler har stolthet og omdømme å kjempe for. Og kulturen brukes som alibi. Men er nå engang en De Lillos ’85 eller en DumDum Boys-konsert egentlig å regne som noe stort tilskudd til lokalkulturen? Er det strengt tatt nødvendig å ha tre kommersielle festivaler, med tilnærmet lik profil innenfor ti kilometers radius? Jeg har mine tvil. Det er ikke å forglemme at det her altså er snakk om kommersielle festivaler. Ved et eventuelt overskudd vil ledelsen kunne hente penger ut av festivalen. Og dermed ender festivalene som den muligens sikreste måten å drive butikk på i landet – hvis du taper penger dekker kommunen det. Hvis du tjener penger havner de i egen lomme.

Festivaler er viktige. På det punktet tviler jeg ikke. De er viktige arenaer for band som ikke tjener penger på platesalg, de er viktige arenaer for et stadig mer musikk og kulturinteressert publikum, og forvaltet riktig styrker de bredden i norsk kulturliv.

Og jeg har dermed også full forståelse for at kommunene ønsker å støtte marginale festivaler med et smalt uttrykk. Strikkefestivalen i Sogn er neppe svømmedyktig uten statlig eller kommunal hjelp. De rene, kommersielle rockefestivalene, derimot, bør det stilles langt mer skjerpede krav til. Så slipper kommunene å ikke ha penger til øvingslokaler fordi de to dagene med Raga regna bort i år. Igjen.

Tags: , , , , , , , , , , ,

Del "Ansvar for egen næring"
 

10 kommentarer på “Ansvar for egen næring”

  1. Kåre G sier:

    Glimrende innlegg!

    Det bookes litt over stokk og stein rundt om i Norge, men jeg tror mange av festivalene bommer enda mer på at de ikke tenker igjennom konseptet skikkelig. Det virker som enkelte tror at en festival kun handler om å booke banda, og det er fullstendig feil.

    Folk vil ha spennende mat, ly for regn (det er en grunn til at roskilde setter opp scener i svære telt) og ting som skjer som en ikke opplever til daglig.

    Men når det gjelder banda så er ikke Ola Nordmann interessert i «Årets Nyheter» – Han vil høre låter han kjenner, så hvorfor er det ikke flere som booker inn et par dyktige coverband som kan garantere Ola at han kan ta seg en øl i sola og høre «Detroit Rock City», «Hells Bells» eller annet? (Nå snakker jeg om de mindre festivalene rundt omkring)

    Lost Weekend har vel gjort det. De er i tillegg smarte nok til å booke mange lokale band.

  2. Forholdsvis enig med Kåre G, der. Mange festivaler sliter med å være noe annet enn kun enda en festival, og er lite flinke til å skape et særegent uttrykk. Det kan synes som konseptet » å lage festival» er blitt viktigere enn å faktisk lage en festival som er noe mer enn fjorten tilfeldige band, øl og teltmuligheter. Samtidig er det merkelig at kommunene ikke har økonomisk og kulturell kompetanse nok til å gjenkjenne en spade som en spade – og en unødvendig festival som en unødvendig festival.

    Eksempelvis uttaler ordføreren i Meldal kommune der Storåsfestivalen henter deler av pengene sine følgende om prosessen som førte til at Storåsfestivalen blir til (hentet fra Nationen, 28.07.07):

    - Det var nesten for godt til å være sant. Vi hadde akkurat da, sommeren 2003, laget ferdig en handlingsplan for kultur og næring i kommunen. Der konkluderte vi med at vi gjerne ville bygge opp et kulturarrangement som kunne sette kommunen på kartet, noe som kunne skape liv og arbeidsplasser. Men ideen hadde vi ikke. I det Sundli gikk ut døra, måtte vi le. Festivalen var servert på et sølvfat. Klart vi ville satse, sier Haugen.

    Kritiske politikere? Neppe.

    Andreas

  3. Hildur Eriksen sier:

    Alt for mange kommer til. Dessverre. Og booker RÆVA band som tar alt for mye spenn for å spille den RÆVA musikken sin. Dessverre.

  4. John Ole sier:

    Toffen bruker i år 8 millioner kroner på én artist: Jay-Z!

    …og de resterende 70 artistene tar seg også godt betalt.

    Håper Arendal kommune er forberedt på at det kommer flere lånesøknader…

  5. katö sier:

    svært betimelig innlegg… Hove kommer nok uansett suksess i år til å baske i den samme økonomiske gørra som quart har i alle år… Men arendal kommune har meg bekjent ikke noe cultiva-fond som er utømmelig. et regnestykke som ikke går opp, helt enkelt. vi får nyte Jigga og andre umulige bookinger mens vi kan. ;-)

  6. katö sier:

    og i tilfelle noen lurer på hva Cultiva, quarts velgjørere, er:
    http://www.cultiva.no/
    De MÅ bare bruke pengene sine på noe. :-)

  7. rigmor sier:

    eller fuck hele dritten og dra til utlandet: http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=519690

  8. John Ole – hvor har du det tallet fra? 8 millioner for mr.Carter? Det hørtes i overkant dyrt ut. Jeg ville tippe han tok 1,5 mill, max 2mill for 80 minutter konsert?
    Hvis tallet ditt faktisk stemmer er det jo snakk om å fullstendig miste gangsynet hva booking angår spør du meg.

    Katö – Hove er uten tvil avhengige av en utrolig respons og en veldig stor omsetning for å overleve, med mindre det spyttes inn enda flere eksterne midler.

    Og Rigmor har uten tvil et godt poeng. Utlandet er jo alltid artigere, er det ikke slik?

    Andreas

  9. Patrick sier:

    Hei Andreas. Du bommer sykt hvis du tror Jay-Z kommer for 1,5 -2 millioner. John Ole er mye nærmere enn deg. Og jeg er ikke sikker på at den bookingen er så smart som alle skal ha det til. Billettene har vært for salg lenge nå og man skulle tro det var en smal sak å selge de ut, men det er det faktisk ikke. Og hiphop-programmet er en skandale på Hove selvom de slipper Lupe ikveld. Han blir plassert på torsdagen så da må hiphop-folket som sitter på gjerdet og venter betale 2 dagspass og det vet jeg ikke om alle er interressert i. Jeg gjør det ihvertfall ikke. Da mener jeg Quart sin booking av Lox/D-Block er bedre. I mine øyne er de bedre artister dessuten er det ikke ofte de tre gjør konserter sammen så det er en liten sensasjonsbooking Quart har gjort.

    En annen booking som også har kostet flesk er The Used. En konsert de egentlig ikke ville gjøre pga. studioarbeid koster penger. Men Toffen skal ha for at han lytter til de 10 stykkene i alderen 15-18 som har bumpa The Used-tråden i hele vinter.

    Hove kommer til å sitte igjen med blodrøde tall også denne sommeren, det er det sikkert flere festivaler som gjør.

    Når alt kommer til alt så er festivalsommeren på sørlandet fantastisk med Hove, Quart, Skral, Canal Street og Norway Rock. Så får vi bare se hvem som sitter igjen med de peneste tallene.

  10. stian olufsen sier:

    Fy faen, det bildet fra egon holstad er jo helt fantastisk!

Legg igjen en kommentar