Tyske Anne-Sofie Mutter er en av mine favoritt-fiolinister. Hun spiller med en lidenskap og intensitet som vinner over all diskusjon om det er stilistisk rett eller galt å spille slik. Hun har råd til å ta seg personlige friheter. Klang- og uttrykksregisteret hennes går de fleste andre utøvere en høy gang. Dette gjør henne til en sjeldent generøs fiolinist; Mutter legger mange spor av seg selv i tolkningene, enten det er Bach, Brahms eller samtidsmusikk hun spiller. Og valgene hennes er velfunderte, den dama er ikke dum!
Derfor er det alltid spennende når Mutter takker ja til å fremføre en ny fiolinkonsert. Meldingen om en flunkende ny konsert kom via @dirigent på Twitter i formiddag: Den amerikanske komponisten Sebastian Currier står bak konserten som skal urfremføres sammen med New York-filharmonien 2.juni i år.
Komponisten forteller at den nye konserten Time Machine vil utforske sammenhengen mellom musikalsk opplevelse og tid. Hmmm… Dette var da en svært generell beskrivelse, dreier ikke all musikk seg om toner som utspiller seg i tid? Uansett, Currier har tydeligvis Mutters tillit. Dette er det andre verket av Currier hun urfremfører.
Mutter er en fiolinist som søker stadig nye utfordringer. Hun har flere ganger gått aktivt ut til ledende samtidskomponister og bestilt nye fiolinkonserter. Disse har igjen blitt viktige tilskudd til det moderne fiolinrepertoaret. En av de mest vellykkede konsertene hun har urfremført i den senere tid er Sofia Gubaidulinas andre fiolinkonsert In Tempus Praesens. Konserten er intens, teatral og annerledes. Du kan lese min anmeldelse av CD-innspillingen av In Tempus Praesens her (hvor også Trondheimsolistene er med). Du kan også se Mutter fortelle om Gubaidulinas konsert her.
Da gjenstår det å se og høre hvordan den siste fiolinkonserten blir ved urfremførelsen i New York i juni. New York-filharmonien har under ledelse av Alan Gilbert vist seg å bli en stadig viktigere arena for spennende programplanlegging og ny musikk. Selv om orkesteret til forskjell fra de norske stort sett er finansiert av private midler. Konserten kan bli bra. Målet er å komme seg over dammen og se og høre selv…