Hovedanmelder og kommentator i NRK på kunstmusikkfeltet. Norges eneste klassisk-anmelder på fulltid? Anmelder festivaler, konserter, operaer og CDer i NRK. Kommenterer maktapparatet rundt musikken. Her blogger jeg om mine musikkopplevelser, anbefaler innspillinger og synser høyt og lavt.
-
Siste innlegg
Siste kommentarer
- Kjell Anders Pettersen til Ragnhild Veire
- Elise til Et reisebrev fra La Scala – P2s Radioblogg
- Norsk operasanger til Et reisebrev fra La Scala – P2s Radioblogg
- Norsk operasanger til Et reisebrev fra La Scala – P2s Radioblogg
- Gjøril Songvoll til Et reisebrev fra La Scala – P2s Radioblogg
Arkiv
Kategorier
Meta
I anledning at Martha Argerich fyller 70, hadde Ragnhild Veire en morsom kommentar til Argerichs fremføring av Schumans pianokvintett (Op 44) under Stavanger Kammermusikkfestival for noen år siden (kanskje 10 år siden?) Hun fortalte om hvordan MA i et forrykende tempo spilte 3. satsen så fort at de øvrige (Kraggerud og Mørck bl.a) ikke klarte å følge med, slik at de måtte ta satsen omigjen fra begynnelsen.
Min kone og jeg var også tilstede den gangen, men oppfattet det som skjedde noe annerledes: MA innledet ganske riktig scherzo-satsen i et stort tempo, men da hun kom til det stedet der hun skulle gjenta innledningen, fortsatte hun bare direkte uten gjentakelse. Da de øvrige musikerne ikke fulgte med videre, løste hele satsen seg opp i latter og forvirring. Det som skjedde var at hennes bladvender, Stephan Kovasevich (ex-mann til MA), ikke hadde vendt bladet tilbake da hun skulle gjøre repetisjonen, og at hun derfor bare fortsatte. Etterpå fikk vi høre at Kovasevich hadde fått en skikkelig overhøvling av MA etter konserten.
Konserten som sådan var en stor opplevelse og dette intermezzoet gjorde bare opplevelsen enda mer minneverdig. Konserten ble sendt på P2 dagen etter, med feilspilling og alt, og jeg har et opptak på Minidisc.
Ellers takk til Ragnhild Veire for mange gode kommentarer til klassisk musikk i P2.
mvh
Anton Hellesøy
ikke en kommentar men et spørsmål til vår ekspert på kunstmusikk. Hva kan du anbefale av operaopplevelser i Europa de kommende månedene? Vet av erfaring at det ikke svinger av alle oppsettninger, derfor denne henvendelsen med håp om noen tips til vinterens operautflukt.
På forhånd tusen takk
mvh
Janne wettre
Denne historien stammer fra 1999, og beskrivelsen stemmer bra med det som skjedde. Jeg var selv tilstede på konserten, og festivalen forøvrig, da som transportsjef. Det må også legges til at MA på samme festival prøvde å finte ut den purunge dirigenten Stefan Solyom i en forrykende framføring av Prokofievs 3. klaverkonsert. Det er mange historier om henne fra festivalen det året. Også flere gode historier om hennes eks-mann, Stephen Kovacevich. Gode minner.
Mvh. Kjell Anders Pettersen, daglig leder for Kammermusikkfestivalen i Stavanger.
Ville bare slutte meg til Ragnhild veires betimelige kommentar i radio ang. «podieskikk» hos orkestre; det er mer enn en gang jeg har registrert og forstått at konserten er alminnelig hverdag for dem, skjønt det skal være en fest for oss i salen. De kommer tuslende inn til plassene sine, mens de kaster et sløvt blikk mot oss, ser på klokka – til og med gjesper under konserten… vel alle kan ha en dårlig dag. Men det er tydelig at de noen ganger glemmer at de faktisk er på en scene og blir sett.
Ingun Bøhn
Dette innlegget skulle muligens ikke ligget her, men det var her jeg fant eksperten Ragnhild Veire.
Til din betraktning av barnestjernen Jackie Evencho (http://www.nrk.no/kultur-og-underholdning/1.7245638), der du bl.a. skriver «Det hun gjør nå er en tilgjort sangstemme.»
Javel – en vanlig musikkelsker skal sikkert være forsiktig med å kommetere din ekspertise, men hva så??
Mener du i ramme alvor at en voksen operasanger også ikke har «en tilgjort stemme»?
Jeg understreker at jeg er glad i opera…
Du skriver også «Hun klarer ikke å holde lange fraser, og hun har ikke kontroll på pust og støtte. Pusten høres stram og stresset ut. Nar jeg hører etter, hører jeg at det ikke er en moden operasanger som har flyttet inn i liten kropp».
Hva forventer du egentlig av jente på 12 år? Er problemet at du er så veldig uenig i den gode kritikken hun har fått av andre?