Det går mot påske, noe som også avspeiles i klassiske CD-utgivelser. Den anerkjente russiske sopranen Anna Netrebko debuterer som barokksanger på en ny CD, i et av påskens mest kjente og gripende verk, Stabat Mater av Pergolesi. Velklang til tross, dette blir tungt og stilistisk flatt.
Pergolesis Stabat Mater har 12 arier og duetter med strykere og orgel som handler om Marias lidelser ved foten av Jesu kors. Dette er kirkemusikk på italiensk vis. Det vil si at det er mye fokus på vakre melodier i en enkel rytmisk barokkutforming, som nok var med på å gjøre verket til en umiddelbar suksess på 1700tallet, og populariteten har holdt seg til den dag i dag.
Netrebko og den italienske altsangeren Marianna Pizzolato har to myke og velklingende operastemmer som blir en rundt kremaktig mix i de mange duettene. Men som tung sjokolade og vanlijesaus blir de liggende som et for tungt lokk oppå det slanke byggverket under. Der er det rytmiske begevelser og harmoniske spenninger som som ikke greier å drive dramatikken fremover på denne innspillingen.
Santa Ceciliaorkesteret fra Roma med den kjente operadirigenten Antonio Pappano gjør en del forsøk på å lette opp klangbildet, med vibratofrie strykere og noen friske retoriske utfall, men Pappano har ikke fått sangerne med på sin barokkstilistike tilnærming. I stedet venter han på at de skal få synge fulltonende klanger helt ut i hver frase.
I Netrebkos barokkdebut høres det ut som om hun forsøker å tone sin ellers så uttrykksfulle operastemme ned, uten å ha så mye nytt å tilføre. Da står man igjen med en velklang som blir mer statisk enn uttrykksfull, noe som er uvanlig når vi snakker om en sanger av Netrebkos kaliber. Men vi kjenner henne utelukkende fra klassisk og romantisk repertoar, barokk er nytt for henne og krever andre retoriske virkemidler.
Dette blir ikke en innspilling som treffer hjertet dessverre. Jeg er ingen tidligmusikkpurist, men vil du ha tak i dramatikken i dette enkle og gripende verket vil jeg heller anbefale deg å gå for en mer tidsriktig innspilling.
Min anbefaling er en innspilling fra 1989, med den britiske sopranen Emma Kirkby og kontratenoren James Bowman, akkompagnert av The Academy of Ancient Music dirigert av Christopher Hogwood.
Hør hvordan sangerne her greier å lage lange spenningsbuer i den berømte åpningssatsen Stabat Mater dolorosa, i tett samspill med strykerne. I motsetning til Netrebko/Pizzolato er alle parter her enige om å være sparsomme med vibrato, og det kler samspillet i denne musikken spesielt godt. Linjene er uvanlig lange, og strykerne dobler ofte sangerne om de samme tonene. Da er det godt å være enige om hvordan man skal forme tonene frem mot et felles mål.
SPENNENDE!!
Har Hogwoods AAM-versjon, med Kirkby/Bowman. Men hørte nylig Alessandrinis Concerto Italiano-versjon, med Bertagnolli/Mingardo. Et helt annet («livligere») uttrykk.
Hva sier du om den? Jeg føler meg på usikker grunn, fordi jeg føler meg mer hjemme i jazz. 🙂
En virkelig fin og annerledes versjon! Alessandrini vet hva han holder på med, her er flotte kontraster. Sangerne synger usedvanlig sart og følsomt. Sammen med det lille ensemblet får man virkelig kammermusikkfølelsen frem, dette er fint og levende samspill. Som om de hvisker i natten. Men som verkopplevelse på CD synes jeg sangerne synger litt for tilbakeholdt totalt sett, nesten som de holder igjen og får ikke alt «ut»…. men har ikke hørt gjennom alle satsene. Takk for tipset!
Takk for hyggelig svar. Alltid kjekt å få sine inntrykk bekreftet når man er på fremmed mark.
Jeg ønsker meg en versjon av Pergolesis Stabat Mater med Christina Pluhars L’Arpeggiata og kontratenoren Philippe Jaroussky. Monteverdi-albumene går rett hjem hos meg (selv om de kanskje ikke er «tidsriktige»?) De må gjerne, igjen, ha med sopranen Nuria Rial, som allerede har gjort Stabat Mater av Giovanni Sances. Mener også å ha oppsnappet at Jaroussky har Vivaldis Stabat Mater på repertoaret.
Aner/vet du at en slik utgivelse kan ligge i kortene? Jeg ville ha kjøpt, uhørt.