Skisporets smøre-ekspert, Frank Tore Berntsen, gir råd om ski-smøring før Birken. Og du får både godt feste og god glid, uten at det trenger å koste all verden, skiver han!
Nå er det snart Birkebeineren igjen og dermed melder smøreproblemene seg. Alle husker fjoråret, der veldig mange måtte smøre om før Skramstadsætra og ved Kvarstaddammen.
Hvordan skal vi klare å unngå dette årlige femomenet og hvorfor er det så vanskelig å smøre denne dagen?
Mange får smurt skiene sine før Birken og det skal koste mest kroner, for er ikke det, det beste da? Det stemmer ikke alltid. Jeg vil her ta opp hvordan jeg tenker når jeg står og smører ski til ulike fører.
FESTEVOKS
Først må man finne riktig smørelomme. Som oftest ligger den fra midt under ankelen og ca 30 til 40 cm foran bindingen. En måte for dere å sjekke det selv hjemme, er å sette skiene på et helt plant underlag og føre et papir fra ene enden, til papiret stopper på andre enden. Ellers er de fleste butikker flinke med å finne riktig smørelomme.
Til birken ville jeg ha rubbet opp smørelommen med et pussepapir (ca. nr 100-120) Jeg pusser godt og bare i lengderetning. Da har du fått en god flate som grunnvoksen kan feste seg i.
Til grunnvoks blir det brukt en kald voks, grunnvalla, en gummismøring som heter Power Grip, eller isklister.
Denne grunnvoksen legges på og brennes inn med et smørejern som en tynn hinne.
Så er det dagen voks. Den legger jeg i 3-5 tynne lag. Det gir jevnere voks og mulighet for å smøre i pyramideform. Dvs. jeg smører kortere og kortere for hvert lag jeg legger. Smører du like langt for hvert lag, vil skiene subbe mer og medfører dårligere glid.
Det florerer av valgmuligheter for festevoks. Jeg ville ha valg en voks som takler et vidt spekter av fører. Min erfaring med Power grip som grunnvoks, er at den voksen du legger over, blir mye videre i sitt bruksområde.
Ellers vil jeg bare si at jeg generelt bruker mye mer vanlig syntetisk voks enn fluor voks.
Dersom det blir klisterføre:
Om vi skulle møte klisterføre i Birken i år, så legger vi et tynt lag med isklister i bunn i hele smørelommen til klisteret. Smørelommen til klister er ca 3-4 cm kortere enn til tørrvoks.
Dagen klister legger du oppå isklisteret, men stopper ca 3-4 cm før enden på isklisteret.
Dette er viktig fordi klisteret har en tendens til å skli bakover og feste seg til bakskia. Om du har en slik lomme med bare isklister, vil dagens klister feste seg til det og stoppe der. En slik klisterlegging tror jeg vil kunne gi deg 5 min. bedre tid fra Sjusjøen og til mål!
Et veldig godt alternativ til de vanskelige førene rundt null, der snøkvaliteten skifter ofte ( f.eks Birken) er Rex Tape Grip universal.
I dag f.eks gjorde jeg det veldig enkelt og smurte med Rex Grip Tape universal. Det var fullkomne Birken-ski. Jeg var i områder som var isete, fuktige snø og tørrere snø i skyggen. Denne grip-tapen tåler store variasjoner i snøen og beholder fortsatt sine glid- og feste-egenskaper. Denne grip-tapen fikk en sekser ( 6 ) i test, siste nr. i bladet skisport.
GLIDER
Gliding av ski er også viktig. Skal du velge fluor, pulver eller topping osv? Generelt kan jeg si at ved kaldt føre, kan de billigste gliderne fungere bedre enn fluorpulver osv. Er det mildt kommer fluor til sin rette.
Men skal du få full utnytte av dagens glider, HF glider eller pulver m.m, bør du ha mettet skiene godt. En enkel måte å gjøre det på nå, er en flytende Base Oil og 2-3 lag med blå glider.
Deretter er det klart til dagens glider, som må velges etter temperatur og luftfuktighet. Er det kaldt og tørt er behovet for fluor lite. Er det derimot varmt og fuktig kan fluor være en fordel.
Mange som går Birken ønsker å bruke fluorpulver. Her kan jeg si at det er liten vits om du ikke har et god mettet ski. Så et godt råd er å bruke litt tid på det.
En annen ting med pulver, er at det er dette produkt du kan feile mest med, når du legger det. Feil legging av pulver, kan medføre dårligere glid, enn om du hadde stoppet med en HF-glider.
På klassiske ski kan en topp gliding bli ødelagt om man legger festevoksen feil. Så bruk litt tid på å bli kjent med skiene din. Hvor mye festevoks tåler den?, hvor stor slitasje har jeg på skien mine? og hvor er smørelommen?.
GENERELLE RÅD
x Om du begynner å bli/er sliten kan skien bli bakglatt. Prøv å gå teknisk riktig og god tyngdeoverføring
x Om det er løse løyper, kan det være en fordel å velge et hakk mykere voks for å få feste.
x Omdet er høy luftfuktighet, kan det også være en fordel å velge et hakk mykere voks for å få godt feste
x Om fare for ising under skiet, så prøv å skli mer på skiet og ikke løft det så høyt opp bak.
x Ikke legg et varmt ski ned i snøen, fordi da rimer det raskt og kan gi ising.
x Smør festevoksen i pyramide.
x Ha en 3-4 cm- buffersone bak på klisterlegging
x Om du føler deg sliten og har bakglatte ski, har sikkert mange andre rundt deg det samme.
x Velg voks som takler flest mulig snøtyper.
x Tape Grip kan være et godt alternativ spesielt om du føler deg usikker ved valg av voks.
x Finn smørelommen på skiene dine.
Ønsker deg god tur over fjellet, og send meg gjerne spørsmål om ting du lurer på!
(Frank Tore Berntsen)
Se Frank Tores smøretips i nett-TV: http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/214340
Jeg ville holdt igjen 1 cm lomme bak på festesonen- ved isklisterlegging også.
Ønsker hardt glider-underlag, pga forventet grov snø/ litt is.
Nest øverst velger jeg viol. Olympico fremfor rød.
tror på ca o grader sjusjøen kl 12..
og også derfor vil jeg bruke viol. O. Jeg smører gli hovedsak for føret som blir fra 10 -42 km.
Tore R. Partner i TRE år