Bilde: Kvitørn II fra Risør. Norges flotteste motorkrysser i sin tid. men hvor ble den av?
Kan du hjelpe oss med å finne en gammel båt? «Kvitørn II » ble bygd i Risør i 1938, og var dengang Norges flotteste motorkrysser. 90 fot lang og med to 165 hk dieselmotorer. I 1940 ble båten solgt til Hans Astrup i Oslo. I 1941 ble den tatt av tyskerne, mens den ble solgt til England i 1952, og trolig registrert i Canada. Nå ber vi alle båtinteresserte om hjelp til å finne ut hva som skjedde med «Kvitørn II».’
Tore på sporet har fått et brev om denne saken for mange år siden, dengang fra Odd Moen som selv jobbet på båten som dekksgutt i 1938 og 39. Han fortalte i brevet han skrev at faren var med å bygge båten, som en av eirne av rederiet i Risør. Nå har vi fått denne mailen fra sønnen Tharald i Arendal. Kanskje kan vi via bloggen finne båten? Her er Tharald Moens brev:
Jeg vil nå prøve å gjøre noe far prøvde å gjøre før han døde. Han var i kontakt med deg en gang for å få hjelp. Han klarte ikke å løse gåten før han døde, men jeg håper du kan hjelpe meg denne gangen.
Bilde: Dekksgutt Odd Moen fra Risør til høyre på Kvitørn II
Misunnelse er ikke positivt, men faktisk er mitt ønske sannsynligvis et resultat av misunnelse, eller menneskets trang til å ha det beste, og fineste. Konkurransen om den største og fineste lystbåten på 30-tallet. Mitt ønske er å finne ut av om Kvitørn II fortsatt finnes, eller hva som hendte med den.
Kvitørn II ble bygd hos K. Christensen & Co, Moens båtbyggeri i 1938. Det var den 3. båten som ble bygd for Strøm, i firmaet Steen og Strøm, før krigen. Da som nå, var det viktig å ha den største båten. Båten er fortsatt den største norskbygde lystbåten, og var da den ble bygd noe av det beste og fineste en kunne få.
En viktig grunn til at min far, Odd, prøvde å finne den på sine gamle dager var at han var matros ombord sommerene 1938 og 39. Båthuset den ble bygd på var den gang eid av min bestefar, som også het Tharald Moen, sammen med Knut Christensen. Nå er det barnebarn av disse to som forvalter båthuset, som nå er et kulturminne. Se mer på vår hjemmeside www.batbyggeri.no.
Bilde: Tegning av Kvitørn II
Tilbake til båten: Rett etter krigsutbruddet kom båten tilbake til båthuset for en mindre reparasjon/endring. Strøm var da død og båten solgt. De på båthuset fikk rede på at tyskerne var på jakt etter båten, så den ble gjemt bort en plass ute i Nordfjorden. Der lå den vist i noen år før tyskerne fant den, og tok den. Hva brukte de den til?
Etter krigen vet vi at den ble solgt til utlandet. Muligens Hellas, kanskje England, eller Canada. Hvor ble den av? Flyter den enda? Det hadde vært spennende å finne ut om den største norskbygde lystbåten finnes fortsatt. Det var ikke noen liten båt, den var 90 fot. Det var 5 toaletter, 3 gjestelugarer, i tillegg til eiers lugar bak. Foran var det kapteins, maskinist og styrmanns lugarer, men bare et toalett. Båten ble tegnet av Furuholmen.
Kvitørn I som ble bygd i 1936, ble sannsynligvis bygd fordi Stjernen, som Kongen har i dag, ble bygd et år eller to før, og da hadde ikke Strøm den største lystbåten. Hvilken båt som ble bygd i 1937, og som gjorde at Kvitørn II ble bygd, vet jeg ikke. Håper at også du finner det interessant å finne ut litt om Kvitørn II. Den hadde allerede som tenåring opplevd mye spennende. Så hva kan den ikke fortelle nå som ”pensjonist”?
De kan søke etter Kvitørn II i WoodenBoat Magazine . Det er et magasin for båteiere, båtbyggere og designere. Magasinet utgis i en rekke land både her i Europa og over Atlanteren, Så om båten befinner seg i noen av disse landene kan det jo hende at noen av leserne har info om båten.