Kulturminsteren har satt et klart mål for radiobransjen om at vi raskest mulig skal sørge for at 50 prosent av husholdningene har DAB. Vi gjennomfører derfor en markedsundersøkelse minst en gang i året for å vite hvordan makedet utvikler seg. Her er pressemeldingen som DAB Norge har sendt ut med de siste resultatene.
505.877 nordmenn eller 13,4 % av befolkningen har tilgang til en DAB digitalradio. Det viser en ny undersøkelse gjennomført av TNS Gallup. Det er langt flere enn for bare ett år siden. I april i fjor viste en tilsvarende undersøkelse at 10,4 prosent av husstandene i Norge hadde en DAB-radio. Dermed har det totale antallet DAB-radioer i Norge økt med nesten 30 % i løpet av 2007.
– Etterspørselen av DAB blir større og større, det virker som om folk flest har fått øynene opp for digital radio. Vi har hatt en bra vekst i salget gjennom hele 2007, spesielt julen var meget bra, sier Thomas Hegerlund, salgssjef i Elkjøp Norge. Vi vil fortsette satsningen på DAB også i 2008, med stort utvalg til lave priser, både i butikk og på internett, sier Hegerlund.
I følge undersøkelsen finnes det nå 229.944 DAB-radioer i norske hjem. Tallet er basert på at det i snitt er 2,2 personer per husstand. Med mer innhold og flere kanaler sier nærmere 77 % av de spurte at de er fornøyd med DAB-radioen sin. Også folk som ennå ikke har en slik radio sier at de er interessert. 13 % planlegger å kjøpe en DAB-radio i løpet av året, viser undersøkelsen.
– Det er avgjørende for radioens framtid at den kommer over på en digital plattform, sier fungerende radiosjef I NRK Marius Lillelien. Når folk nå venner seg til de mulighetene digital TV gir, vil de forvente dette fra radio også. Da kan vi ikke henge igjen i gårsdagens teknologi, sier han.
Åtte av ti nordmenn har nå mulighet til å høre på DAB. Mange områder som tidligere bare hadde noen få kanaler på FM har nå fått et langt større tilbud. Det finnes per i dag 14 kanaler i DAB-nettet i tillegg kommer NRKs distriktsendinger. Av disse sendes NRK Super, NRK Gull, NRK Sport, NRK Jazz, NRK Folkemusikk og P4 Bandit kun på DAB, og ikke på FM.
– På slutten av fjoråret fikk store områder i Møre og Romsdal og Nord-Norge DAB dekning. Utfordringen nå er å gjøre dette kjent slik at alle som har dekning velger en radio med DAB og får glede av det gode radiotilbudet som er der, sier leder for Digitalradioutvalget, Hans Petter Danielsen.
1000 personer deltok i undersøkelsen fra 15 til 18 januar 2008. Undersøkelsen er utført av TNS Gallup og NRK Forskningen på oppdrag av Digitalradioutvalget. Digitalradioutvalget er et samarbeidsorgan for DAB som består av NRK, P4, Norsk Lokalradioforbund og Norkring. For mer informasjon www.dabdigitalradio.no
Gratulerer gratulerer 🙂
Vi fikk selv en DAB-radio i julegave og jeg så si meg kjempefornøyd med den. Flere kanaler og krystallklar lyd er helt toppers og mye bedre enn den FM-radioen vi hadde. Stå på NRK!
Og jeg som trodde at DAB-krigen var over. Her kommer det sterk opptrapping på østfronten. 2008 kommer til å bli radioens Bagdad 😛
Jeg har nettopp skaffet meg en lomme-mp3-spiller med DAB-radio (type COWON). Veldig kjekk sak. Men forleden dag prøvd jeg den i toget fra Oslo S til Gardermoen. Det var ingen suksess. I tunnellen var det helt stilt. Og fra Lillestrøm til Gardermoen var det veksling mellom stillhet og litt boblende lyd. Hva er galt? Er det min COWON som er for dårlig? Er det noe spes med tog som gjør det vanskelig med dab-lytting? (Det funker fint i buss.)
Ihvertfall er FJELL en svært effektiv sperre mot så godt som alt som heter radiobølger (med et ørlite unntak for langbølger, som trenger et visst stykke inn). ALLE radiobølger er utilgjengelige i en tunnell. Hvis du får inn sendinger på DAB, på FM eller noe som helst annet, midt inne i en tunnell, er det fordi det er satt opp en sender INNI tunnellen. Det er gjort i en del veitunneller. Hvis du er heldig kommer det også i togtunnelser i løpet av noen år, men jeg ville ikke hodle pusten mens jeg ventet på det…
Det har tradisjonelt vært ganske vanskelig å ta inn radio på toget, dels pga elektrisk støy fra kjøreldning og strømavtager (er det ikke «pentagraf» jernbanefolk kaller den?), men også fordi jernbanevognens metalliske skall er re en gansk effektiv «beskyttelse» mot alle slags elektromagnetiske bølger – spesielt de kortbølgede.
Prøv å reise med tog Oslo-Trondheim og sjekk hele tiden hvilke landsdekken de FM-stasjoner du får inn. med akseptabel kvalitet! Det er. for å si det høflig, ganske labert, det også.
De fleste busser kjører i bebygde strøk, der dekningen er rimelig god og signalstyrken høy nok til å trenge igjennom bussens skall. Jernbaneliner går hoveddelen av strekket utenfor byene, i områder der det er liten befolkning og utbygging av radiosendere derfor er svært beskjeden. Hvis du hopper på en buss fra Oslo til Trondheim gjennom Østerdalen, vil du nok oppleve at så snart du er utenfor tettbygd strøk blir det ganske langt mellom både FM- og DAB-singnaler, selv om bilveiene i snitt ligger betraktelig nærmere bebyggelse enn hva jernbanen gjør
Problemet med de små portable DAB-radioene er at de ikke har ekstern antenne, men må bruker hodetelefonen som antenne. Har selv en Cowon og den går fint på bussen i Bergen (men ikke i tunnellene, i Bergen burde det blitt satt opp sendere i tunnellene). Har også en Pure Move med ekstern antenne og har brukt den med brukbart resultat på tog i England og Tyskland. Den tar også inn signal i utkanten av Bergen hvor Cowon må gi opp. Men størrelsen på Move er mer som en litt stor lommebok.