Frankrike har brukt mange år på å diskutere innføringen av digitalradio uten at det har skjedd noe konkret. Nå blir overgangen lovbestemt gjennom krav om at nye mottakere skal kunne motta digitalradio. I juni legger det franske medietilsynet frem planen for overgangen til digitalradio. Dette blir det mest konkrete politiske innspillet om digitalradio som har kommet så langt i Europa. Av en eller grunn så har digitaliseringen av radio blitt overlatt til markedet, mens det i mange land har vært har vært myndighetene som har lagt føringene for innføring av digital-tv. Hva som er den prinsipielle forskjellen mellom digitalradio og digital-tv har jeg vanskelig for å se, men slik har det altså vært.
Den franske planen har tre trinn frem mot 2013.
-Innen 1.september 2010 skal alle radiomottakere med display for multimedia, med unntak av bilradioer, kunne ta inn digitalradio.
-Innen 1.september 2012 skal alle nye terminaler, med unntak av bilradioer, kunne ta inn digitalradio.
-Innen 1.september 2013 skal alle radiomottakere være digitale.
Det betyr at alle biler som selges i Frankrike etter 2013 må ha digitalradio. Frankrike har valgt DMB audio som digitalradiostandard. Ingen andre land har etter det jeg vet gjort det. For å redusere problemene med ulike standarder rundt om i Europa, er det nå utarbeidet tre ulike profiler, hvor standardprofilen støtter både FM, DAB, DAB+ og DMB audio. Jeg tror det blir umulig å få til en digitalovergang uten en tydelig og forpliktende plan som gir både forbrukere, butikker, importerer og radiobransjen klare føringer for det analoge nettet skal avvikles. Uten en ”trussel” om sorte skjermer hadde nok slaget av Riks-TV bokser ikke gått lie bra. Slik er det med radio også.
Kilde: World DMB