Ny medievirkelighet, ny k-sjef og nye grep i NRK. Det er fokus for Fagdagen 6. juni. Og på festen er KORK tilbake som rocka garasjeband!
I dag går vi ut med Fagdagsprogrammet med over 20 sesjoner fra 9 til 5 torsdag 6. Juni. Her er det noe for alle – journalistikk, teknologi og menneskestoff for alle.
Nye konkurrenter – beat them or join them?
Det blåser nye vinder i mediemarkedet. Først kom kanalmangfoldet med digital-tv i 2005 og gruppen ”andre” steg fra 10 til 30% av tv-seingen. Nå kommer nettvideo-tjenestene som går helt utenom NRK og andre tv-kanaler og henvender seg direkte til publikum via nettet.
Allerede et halvår etter lanseringen har 180.000 nordmenn tatt i bruk NetFlix og slukt deres egenproduserte storsatsning ”House of Cards”. Og hakk i hæl følger HBO og YouTube hvor også Google satser store summer på egen innholds-produksjon. Hvordan skal NRK møte den nye konkurransen – beat them or join them? Les om NRK-refleksjoner og YouTube-utfordringen.
VICE er et nettsted som har som et hårete mål bli verdens største nettsted for unge mennesker. De driver både seriøs journalistikk og underholdning. Basen er i USA, men de har kontorer i 35 land og har nå også fått et program på HBO. På Fagdagen møter du representanter fra kontoret i Stockholm, som også har Norge som ansvarsområde. Hva gjør de for å fange interessen til de unge?
NRK til å stole på?
Omdømmet til allmennkringkasterne utfordres utenfra og innenfra. Det er ikke bare NRK som har sin rom-sak. Det har også BBC, irske RTE og tyske ARD. Til Fagdagen kommer BBC’s og DR’s etikksjefer for å diskutere etiske utfordringer med Per Arne Kalbakk i hans nye hands-on-rolle som nyutpekt nyhetsdirektør.
Journalistikk
Mer om journalistikk blir det når tidligere sjef for BBC News, nå professor i journalistikk, Richard Sambrook, stiller spørsmålet om vi har bruk for journalister i vår nye digitale medievirkelighet?
Raushet, humor og Paradise Hotel
Helt andre trendbilder kommer fra tidligere Aftenpostenjournalist Kathrine Aspaas. Hun mener vi er på vei inn i ”Raushetens tid” hvor vi går fra misunnelse til beundring, våger åpenhet og våger også løfte den fram for andre. John Vorhaus, et toppnavn innen TV-humor, kommer fra LA for å lære oss ”How to be funny, when you’re not”.
Vi ser på om NRK kan lære av ”Paradise Hotel” om hvordan man når 20-åringene.
Og vi løfter fram en fornøyelig radiosuksess – det prisbelønt BBC-programmet ”Beryl & Betty” med to 90-åringer som er blitt utrolig populære med sine refleksjoner over stort og smått.
Hvordan nå andregangsvelgere?
Stortingsvalget til høsten – hvordan vil politikerne bruke sosiale medier og hvordan har NRK tenkt å mobilisere andregangsvelgerne til å bruke stemmeretten sin?
Den nye slektsinteressen – hvilke dilemmaer kommer deltakere og programskapere opp i når man begynner å grave i kjendisenes slektshistorie?
Little Steven kommer – kommer du?
Drama blir det også. Vi ser på dramaproduksjonene på NRK utover høsten, lager snikpremiere på ”Mammon” . Og framfor alt byr vi på hovedpersonen for Norges største eksportvare i de senere årene. Med Lillyhammer er rockelegenden og nå også skuespilleren Little Steven nå å se på TV-skjermer i 150 land! Formidlet av NetFlix – i denne sammenhengen en god allliert. Møt han på Fagdagen!
Og enda flere temaer finner du i programmenyen øverst på vår nye webside. Der finner du også hele programmet og opplysninger om sesjonene, foreleserne, Fagdagsprisene og festen.
Påmeldingen starter tirsdag 21.mai
Se etter påmeldingsmailen fra Fagdagen i postkassen din.