Månedlig arkiv: mai 2010
Medieframtida som vokser fram omkring oss
Årets Fagdag griper fatt i noe som er aktuelt og viktig for oss som NRK-medarbeidere i dag. Vi tar tak i den medieframtida som nå vokser fram, rett foran øynene på oss. Skal NRK holde seg ajour og utvikle seg … Les videre
Endelig versjon av programoversikten
KAST TIDLIGERE VERSJONER AV PROGRAMOVERSIKTEN, DERSOM DU HAR TATT UTSKRIFT FØR. HER ER EN ENDELIG VERSJON Å PLANLEGGE DAGEN UT FRA. Det har som vanlig vært nødvendig å gjøre noen mindre endringer i programoppsettet for Fagdagen. Enkelte sesjoner er flyttet … Les videre
Morgendagens mediebedrift – hvilke utfordringer må den takle?
Hvorfor er Google interessant for NRK? Det har Jeff Jarvis, forfatteren av boka ”What would Google do?” som nylig holdt foredrag på Nordiske Mediedager i Bergen, et godt svar på. Han sier om ideen bak boka: I try to reverse-engineer … Les videre
Hvordan omstiller mediehusene seg for nett-framtida?
Hva har så Google’s visjoner med oss i norske mediehus som NRK og VG å gjøre? Det skal denne paneldebatten med Google, VG og NRK vise. Moderator Eirik Solheim – redaktør av NRKbeta og ettertraktet foredragsholder om nye medier – … Les videre
NRK-sjefens time – også med utdeling av NRKs Journalistpris
Vi vet ikke om Kringkastingssjefens time skal gjøres til en årlig tradisjon på linje med Kongens tale på nyttårsaften. Men i år som ifjor slipper vi Hans-Tore Bjerkaas til i fri dressur for å gi oss overblikket over rikets tilstand. … Les videre
Kan det utvikles troverdig autoritet i internettets verden av mangfold? Eller må vi leve med evig uavsluttede diskusjoner?
”Norge er den siste sovjet-staten”, mumlet i sin tid den svenske næringsministeren Bjørn Rosengren og høstet mediestorm. Den amerikanske internettguruen David Weinberger har en variant av det samme. Det finnes to jerntepper, har han skrevet. Ett mellom øst og vest … Les videre
Bergensbanen – fra vill idé til knallhit i cyberspace
Tre kameraer i lokomotivet på Bergensbanen – ett rettet forover og ett til hver side – var det ville utgangspunktet for et 7 timers NRK2-program i november. Programmet fungerte så det suste. 1,2 millioner var innom sendinga og den hadde … Les videre
Finalen i Fagdagens idépitchekonkurranse
Lær av hvordan andre selger inn sine idéer, så får du kanskje lyst til å komme med dine egne i neste omgang. NRK lever av gode idéer, sier K-sjefen – og nå vil Fagdagen lokke / lure / suge alle … Les videre
Fire framtidsscenarier for NRK 2025
Om det eneste du har er en hammer, så vil du lett behandle alt som om det var spiker. Når det skal snekres godt, trengs et bredere register å spille på. Det gjør det også når NRK skal planlegge hvordan … Les videre
ESC Oslo 2010 – utviklingen av scenografien
Scenografene Kirsten Weltzin, Audun Stjern, Bonsak Schieldrop og Trond Olav Erga fikk i oppdrag å forme en scene som kunne romme 39 sangnumre og åpnings- og mellomakt, med stor grad av visuell endringsmulighet. Scenekonstruksjonen skulle i tillegg til å tilfredsstille … Les videre
Trenger vi rusen?
Hans-Tore Bjerkaas, Anne Lindmo, Grete Strøm og psykologen Fanny Duckert tar diskusjonen på Trygdekontoret hos Thomas Seltzer. Hvorfor rus? Alkohol som inspirasjon Alkohol og kreativitet Rus og rekreasjon Hvordan drikker vi? Alkohol og representasjon Gjestende saksbehandlere på Trygdekontoret på Fagdagen: … Les videre
HDTV for Dummies
To eksperter forteller med enkle ord og tydelige eksempler det du må vite når du skal lage – eller ta imot HDTV (High Definition TV). Per Bøhler er sjefsingeniør i NRK og formann for EBUs Video Expert Community. Han forteller … Les videre
ESC Oslo 2010 – Share the Moment!
Hva var visjonen og planene? Hvordan gikk det? Og hvilke refleksjoner gjør prosjektlederne seg i ettertid? Jon Ola Sand, Stina Greaker og Hasse Lindmo fra prosjektledelsen forteller om hvordan de gikk løs på oppgaven med å skape Eurovision Song Contest-sendingene … Les videre
Hvordan har BBC klart å lage høykvalitets drama for mindre penger?
Hvorfor lykkes BBC så godt med dramaproduksjon – også når de har måttet skjære ned på budsjettene? Ben Evans, produsent av en rekke vellykkede dramaserier, forteller hvordan de arbeider. Han vil trekke på sine erfaringer med å produsere serier på … Les videre
En virkelig god idé er lett å selge. Eller….?
Én sak er å fange opp og utvikle de gode idéene. Noe annet er å gjøre dem levende, interessante og attraktive overfor dem som kan gi klarsignalet: Kjør videre! Dette er sesjonen å få med seg for deltakerne i Fagdagens … Les videre
Å fange fornemmelser, utvikle idéer og gi dem form
Endelig! I år lyktes det å få Merete Morken Andersen med på Fagdagen etter at vi har jaktet på henne flere ganger tidligere. Tidligere har det kollidert med hennes mange andre engasjementer. Denne gangen klaffet det og vi gleder oss … Les videre
Hvordan ALLE kan bli så dyktige de vil
Det finnes ingen grense for hva du kan oppnå – du må bare tro på deg selv! Morten Teiensetter fokus på å holde fast på motivasjon i en hverdag som til tider kan være preget av stress, kjedelige oppgaver og … Les videre
Hvordan skal journalister balansere mellom det profesjonelle og private på sosiale medier?
Hyperaktive mediefolk dominerer de sosiale mediene. De «brander» seg selv, heter det. Hvordan tjener dette journalistikken? Og kan journalister i det hele tatt mene noe på nett? I så fall, hvor langt kan de gå? Skal redaktørene også redigere Facebook … Les videre