Hyperaktive mediefolk dominerer de sosiale mediene. De «brander» seg selv, heter det. Hvordan tjener dette journalistikken? Og kan journalister i det hele tatt mene noe på nett? I så fall, hvor langt kan de gå? Skal redaktørene også redigere Facebook og Twitter? Hva er nødvendig framtidsrettet utprøving og hva er overtramp?
Tilbake til programoversikt. Til siste nytt på nrk.no/fagdagen.
Medvirkende:
- Elin Ørjasæter leder paneldebatten. Hun er kommentator i nettavisen E24, tidligere headhunter og er meget aktiv på Twitter under navnet @orjas.
- Geir Arne Bore er ansvarlig redaktør for Drammens Tidende. Drammens Tidende har dialog med leserne som et av fire hovedmål. Mediehuset bruker sosiale medier i den journalistiske prosessen, og har på ulike vis åpnet nett og papir som plattformer for bidrag fra leserne. @geirbore
- Hege Øygaren er journalist i nrk.no og har bred kontaktflate mot NRK-medarbeidere som prøver seg ut i sosiale medier.
- Per Arne Kalbakk er programdirektør for Marienlystdivisjonen i NRK. Han er på Facebook daglig, men har ennå ikke klart å bestemme seg for om han skal få seg Twitter-konto eller ikke. Foretrekker Wimp framfor Spotify, har ellers et Underskog-medlemskap han ikke bruker – muligens grunnet iboende skepsis til lukkede nettsamfunn.
- Kristine Løwe er medieblogger, -journalist, leder for Norwegian Online News Association (NONA) og har bidratt til flere bøker om journalistikk, etikk og sosiale medier. @kristinelowe
- Nina Nordbø er rådgiver for nettutvikling i Kulturavdelingen i NRK og kursleder i redaksjonell bruk av sosiale medier. Hun har 20 års journalistisk bakgrunn med ung kultur som spesialfelt fra NRK, Natt&Dag og Spirit. @ninanord
- Thomas Moen lever av å snakke, utvikle og lære mennesker om sosiale medier. Han er gründer av bloggsamfunnet iPublish og jobber også som rådgiver og kursleder innen sosiale medier. @thomasmoen