NB! blogg.nrk.no er nedlagt. Dette er en arkivert kopi Hvordan skal journalister balansere mellom det profesjonelle og private på sosiale medier? | Fagdagen 2013

Hvordan skal journalister balansere mellom det profesjonelle og private på sosiale medier?

Hyperaktive mediefolk dominerer de sosiale mediene. De «brander» seg selv, heter det. Hvordan tjener dette journalistikken? Og kan journalister i det hele tatt mene noe på nett? I så fall, hvor langt kan de gå? Skal redaktørene også redigere Facebook og Twitter?  Hva er nødvendig framtidsrettet utprøving og hva er overtramp?

Tilbake til programoversikt.   Til siste nytt på nrk.no/fagdagen.

500b-sosiale-medier-panel

Medvirkende:

  • Elin Ørjasæter leder paneldebatten.  Hun er kommentator i nettavisen E24, tidligere headhunter og er meget aktiv på Twitter under navnet @orjas.
  • Geir Arne Bore er ansvarlig redaktør for Drammens Tidende.  Drammens Tidende har dialog med leserne som et av fire hovedmål.  Mediehuset bruker sosiale medier i den journalistiske prosessen, og har  på ulike vis åpnet nett og papir som plattformer for bidrag fra leserne.  @geirbore
  • Hege Øygaren er journalist i nrk.no og har bred kontaktflate mot NRK-medarbeidere som prøver seg ut i sosiale medier.
  • Per Arne Kalbakk er programdirektør for Marienlystdivisjonen i NRK.  Han er på Facebook daglig, men har ennå ikke klart å bestemme seg for om han skal få seg Twitter-konto eller ikke. Foretrekker Wimp framfor Spotify, har ellers et Underskog-medlemskap han ikke bruker – muligens grunnet iboende skepsis til lukkede nettsamfunn.
  • Kristine Løwe er medieblogger, -journalist, leder for Norwegian Online News Association (NONA) og har bidratt til flere bøker om journalistikk, etikk og sosiale medier.  @kristinelowe
  • Nina Nordbø er rådgiver for nettutvikling i Kulturavdelingen i NRK og kursleder i redaksjonell bruk av sosiale medier.  Hun har 20 års journalistisk bakgrunn med ung kultur som spesialfelt fra NRK, Natt&Dag og Spirit.  @ninanord
  • Thomas Moen lever av å snakke, utvikle og lære mennesker om sosiale medier.  Han er gründer av bloggsamfunnet iPublish og jobber også som rådgiver og kursleder innen sosiale medier.  @thomasmoen
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.