Wigs er nå den mest sette TV-seriekanalen i USA med 33 millioner seere i året. Den vises kun på YouTube. Sammen med nettvideotjenester som NetFlix og HBO er YouTube i ferd med å bli en alvorlig utfordrer for tradisjonelle tv-kringkastere som NRK, SR og BBC.
Joda, vi har hørt om nett-tv lenge, uten at det har skjedd all verden. Men, som internett-guruen Clay Shirky sier, det viktige er ikke når noe blir teknologisk mulig. Det viktige er når ALLE tar det i bruk. Og det kan virke som vi nærmer oss ”the tipping point” for nett-videotjenester nå.
HBO og særlig NetFlix bruker Norden som testarena for nettvideo – og gjør stor suksess med sin originalproduserte serie ”House of Cards” med Kevin Spacey i hovedrollen. I USA har Rupert Murdochs tv-nettverk Fox inngått storkontrakt med YouTube’s Wigs, mens Google legger 200 millioner dollar i potten for utvikling av hundrevis av nye tv-kanaler på YouTube.
Til Fagdagen kommer Anna Gernandt, som er YouTubes Head of Nordic Strategic Partners, for å fortelle oss om hvorfor Google har kjøpt opp YouTube, hva YouTube startet som, hvor tjenesten er på vei og hvilke ambisjoner Google har med YouTube.
Etter hennes innledning blir det diskusjon mellom henne, Dagbladets mediekommentator Jan Omdahl og NRKs egen medienerd Eirik Solheim.
Hva betyr lanseringen av ambisiøse nettvideotjenester for hvordan vi vil bruke medie-innhold framover? Hvilke mulige framtidsscenarier ser vi for oss i mediebruken? Hva er NRKs strategiske dilemmaer i forhold til nettvideotjenestene? Kan vi nå bredere ut med NRK-programmer ved å være der brukerne nå går – på YouTube, NetFlix og HBO? Eller er det å la seg bruke som nyttige idioter til å gjøre konkurrentenes plattformer mer populære, mens vi i stedet burde satse på å suge brukerne til oss med vår egen Program-spiller på nrk.no?
Moderator:Rolf Brandrud