I Norge kan vi glede oss over at det er solgt i underkant av 200 000 DAB-radioer på tre år. Men vi ligger likevel litt etter Storbritannia og Danmark. I Storbritannia har de nå passert 5.5 millioner radioer og 15,3 prosent av all radiolytting foregår på DAB. Tilsvarende tall for NRK er 6 prosent. På ett år er det solgt 1,8 millioner DAB-radioer. Målt i pund så synker markedet for analoge radioer med 13%, mens DAB øker med 9 %. 84 % av alle kjøkkenradioer som selges i Storbritannia er DAB.
I Danmark er det nå solgt over 500 000 DAB-radioer og det er en fordobling på ett år.
Hvorfor henger vi etter? Først og fremst fordi vi det tok litt lenger tid før DAB-radioer kom i butikkhyllene i Norge. Mens briter og dansker har kjøpt DAB, så har nordmenn oppgradert sine kjøkken med analoge Tivoliradioer. Det har iallefall gledet Erling Neby som har solgt radioer i bøtter og spann. Kjenner jeg ham rett, så tar han gjerne også sin del av det digitale markedet som nå vokser frem. Ikke noe ville ha vært bedre enn det.