Statistisk sentralbyrå forteller at radio er den store taperen når det gjelder folks mediebruk. Det er feil. Radio har overlevd innføringen av fjernsyn, Internett og mediekonsum via mobiltelefonen. Men det er slett ikke sikkert at det fortsetter slik inn i evigheten.
I går kom Norsk mediebarometer fra SSB. Der har 1800 personer svart på om de hørte for eksempel radio dagen før. 54 prosent svarte at det hadde de gjort, mot 55 prosent året før. Det er innenfor feilmarginen og det er derfor litt rart at SSB på dette grunnlaget fremhever at radio er den store taperen. For TNS Gallup måler en helt annen oppslutning om radio. Når de spør hver enkelt deltager mer detaljert enn SSB om selve lyttingen og i tillegg har et langt større utvalg, får de frem at over 70 prosent lytter til radio hver dag. Og når TNS Gallup tar i bruk elektronisk måling PPM, viser det seg at 80 prosent lytter til radio hver dag. Denne målemetoden gir en større andel radiolytting fordi den fanger opp alle radiosignaler gjennom døgnet ? også de radiosendingene publikum lytter til i drosjen eller hos frisøren. SSBs målinger fanger ikke opp dette og gir derfor et helt galt bilde av radiolyttingen i Norge.
Radio er et sekundært medium og vil derfor ikke være like påvirket at nye medievaner. Folk skal fortsatt spise frokost, kjøre bil eller vaske opp. Da er radioen ofte skrudd på. Men radio står ikke like sterkt som før blant de yngre målgruppene. Til nå har ungdom ofte kommet tilbake til for eksempel NRKs radiokanaler når de er ferdig med utdanningen, stifter familie og går ut i fast jobb. Jeg er ikke akkurat bombesikker på at det fortsetter slik med dagens unge. Ingen andre generasjoner har hatt mer å velge i.
Vår utfordring er å få radio inn på de arenaer der folk er, og det gjør vi ved å digitalisere radiodistribusjonen. Enkelte synes å tro at vi har valgt DAB på grunn av selve teknologien. Nei, vi skal ha ut alt innholdet vårt på flest mulig plattformer og DAB tilfredsstiller et viktig krav: DAB er enkelt å bruke og gir plass til mer innhold. Men samtidig arbeider vi hver dag med å forbedre podcasttilbudet vårt, lage en bedre nettradio og lage et veldig spennende radiotilbud som vi skal sende ut sammen med våre tre TV-kanaler på det digitale bakkenettet som kommer til høsten.
På denne måten skal vi vise at SSBs tall blir like feil neste år som de er i år. Om ikke SSB snart da velger å måle den faktiske lyttingen og ikke hva folk tror de har hørt.