Radio får lite oppmerksomhet i media, til tross for at NRK radio er Norges klart største mediekanal. 2, 3 millioner mennesker lyttet på NRKs radiokanaler i 2 timer hver dag i 2006. Tilsvarende tall for NRKs tv-kanaler var 2 167 000 personer som så på i 1 time og 41 minutter. VG nett og VG avis hadde i 2006 til sammen om lag om lag 1,8 millioner lesere hver dag.
Årsaken til at radio fortsatt står sterkt er muligheten til gjøre flere ting samtidig. Du kan kjøre bil og lytte til radio, gå til jobben og lytte, trene og lytte, vaske hus og lytte, eller rett og slett bare lytte til for eksempel en radiodokumentar. Det gjør at radio står like sterkt i dag som for 20 år siden. Samtidig kan det være nyttig å se tilbake og tenke over hva slags radio vi hadde i Norge for 20 år siden. Vi hadde to riksdekkende radiokanaler og en rekke lokalradioer. Nå har vi tre NRK-kanaler, to riksdekkende reklamefinansierte kanaler, flere digitale nisjekanaler, en rekke større lokalradioer med både norske og utenlandske eiere og tusenvis av nettradiokanaler som via Internett er tilgjengelig fra hele verden. Radioen har med andre ord vært gjennom en kraftig utvikling i denne perioden. Det forteller oss hvor viktig det er å utvikle radioen slik at den har en naturlig plass i folks hverdag. Da må vi være der folk er.
Dagens ungdom bruker mindre tid på radio og tv og mer tid på Internett. Da må vi ha et tilbud på Internett som kommuniserer med ungdom. Det er ikke lenger tilstrekkelig for P3 å være en ren radiokanal. P3 skal også være et nettsted hvor publikum kan lytte til favorittprogrammet når de selv ønsker det. Eller kanskje se på hva som egentlig skjedde i studio i P3-morgen via et videoopptak redaksjonen legger ut.
Dagens førsteklassinger har vokst opp med Internett og barnekanaler på tv som alltid er der. De er ikke vant til å vente på Barnetime for de minste på P1 kl 1840. Men de finner fort ut av hvordan de skal finne fram til digitalkanalen NRK Barn på en digatalradio. Og da finner de etter hvert P3 også. På den måten gjør vi radio relevant for nye lyttergrupper.
Hele NRKs radiotilbud skal fremstå mer attraktivt på våre nettsider. Vi skal bli fllinkere til å vise frem alt vi har å by på og det skal bli lettere å finne frem. Fra høsten av skal alle radiokanalene være en del av den digitale merverdien når digital-tv blir skrudd på og vi vil at kanalene skal ha en visuell profil på tv-skjermen som er langt mer enn bare å vise frem en logo på svart bakgrunn. I England har radio via digital-tv blitt en stor suksess. Vi håper å kunne tilby lytterne som ønsker å høre et innslag i reprise muligheten til å bestille det via SMS. Podcast skal utvikles videre med for eksempel tematiserte utsendelser på tvers av kanaler og programmer. Vi registrerer også at det i både Sverige og Danmark er bevegelse i rettighetsspørsmålet omkring podcast av programmer med musikk. Vi håper å få til det samme her i landet.
Radio er inne i en spennende utvikling. Den blir digital, den skal fortsatt være en sentral del av folks liv, og vi skal levere godt innhold – overalt.
Ja, radio er en formidabel ressurs for NRK og det tilbudet dere står klar med er til å bli glad av.
Radioens evne til å danne bakgrunn og smyge seg inn i tidsvinduene til folk gjør den langt mer robust mot utfordringene fra nettet enn tilfellet er med tv. Altså vil radioproduksjonen vår bare bli viktigere etter hvert som flyt-tv taper sitt hegemoni til nettet.
Men dagens nettradio er kringkastet radio tatt ut på en ny plattform. Det er vel og bra, men det utnytter ikke nettets fortrinn og muligheter. Slik jeg ser det er vi i en veldig tidlig fase i arbeidet med å ta radioproduksjonen vår ut på nett.
Deler av radiotilbudet må bli mye mer «on demand» og vi må lære oss å pakke det for nett med tekst og bilder og de mulighetene nettet byr på. Her ligger det store muligheter for radioens folk som plutselig har en hel palett av redskaper å fortelle historiene sine med. Og stor merverdi både for NRK og brukerne.
Hei Eirik
Ja, du har helt rett. Radio må utvikles videre for fortsatt å være en naturlig del av folks mediebruk. Det du peker er en de virkelig store utfordringene våre som viser at vi må arbeide på nye måter i NRK og få ut stoffet vårt der brukerne er.