Bråkjekt tenkte eg at sykkelen min må ha nye pedalar. Slike som kan brukast til sykkelsko, må vita.
Så langt alt vel (bortsett frå prisen då). Innkjøpet er i alle fall i boks. Og eg heim til Våland og drar fram sykkelen (med eit par sykkelsko og ei sykkelbukse på slep i tillegg. Eg lot meg riva med, ja).
Sykkelskoa ventar på å bli klikka på plass. Nå skal sykkelopplevinga bli ei anna; med pedalkraft både opp og ned i tråkket. Må bare finna ei tang til fjerna dei gamle pedalane… Godt tenkt, men mange slemme ord etterpå sit dei gamle like fast på sykkelen. Eg må gi opp! For eit nederlag. Eg må skaffa betre verktøy, eg innser det. Tirsdag er det fotballtrening etter jobb så då får eg ikkje tid. Onsdag 4. mars får bli Den internasjonale pedaldagen etter dette. Bare eit forslag, altså.
Ja, skifte av pedaler kan være en utfordring-det fikk jeg og erfare. Selv etter god veiledning fra butikken om at gjengene går hver sin vei…. Mener at en må skru «rett vei» for venstre pedal, og motsatt for høyre – eller var det motsatt….
For enkelhets skyld hadde vi i USA dette for å huske hvilken vei pedaler skal skrues: Fasten Front – Remove Rear. Altså, vri mot framhjulet for å feste pedaler, mot bak for å løse de. Når nye skal på, så er der som regel ett stemplet bokstav på enden av pedalgjengene R eller L. Dette indikerer siden på sykkelen den skal monteres på (ut ifra sitte stilling). God Tur!
Tusen takk for tips! Fasten Front – Remove Rear… Skal huska den. Skien senior kom med ein skikkeleg skiftenøkkel i dag, så nå skal dei gamle pedalane få kjørt seg! Håper eg:-)
Om du fremdeles er usikker så er det venstregjenger på venstrepedal. Det er den du må skru motsatt vei.
Er det samme som på M-621 lastebiler. De har og hjulmutterene med venstergjenger på venstre side. Dette er for at rotasjonen skal gjøre det mindre sannsynlig at de faller/skrur seg av selv under kjøring.
Ståle 🙂