Frodig skrap

Thomas_London

Thomas London - bilopphugger. Mange av hans historier er gått rett inn i manus, og han spiller i tillegg israelsk offiser i episode 10.

Kongshavn er byen. Klangbunn for serien er Kongskrap, en av landets største gjenvinningsbedrifter. Vi valgte bransjen fordi den speiler utviklingen av Norge. Den er inne i en omdømmekamp fra å være en lurvete skraphandel man så litt ned,  på til å bli miljøriktig gjenvinning. I tillegg er det mange dramatiske muligheter, det er mye god lyd for et lyddrama – og det er en bransje vi vet lite om.

Kongskrap er satt sammen etter befaring på tre bedrifter: Hellik Teigen AS på Hokksund, AS Oppland Metall ved Gjøvik og Brødrene London AS  i Oslo. Alle har vært meget hjelpsomme og imøtekommende. De to første er mer industri. Brødrene London er ren bilopphugging og dermed tettest inn på folket og livet. Thomas London har vært meget raus med beretninger om alt som skjer rundt en bilopphugger, og mange av hans fortellinger er gått rett inn i serien. Thomas London spiller også israelsk offiser i episode 10.

Publisert i dramatikk | Skriv en kommentar

Hellstenius på Broadway

axel ell

Axel Hellstenius, episodeforfatter i Kongshavn sammen med Christopher Grøndahl, er på Broadway med Elling. Hans dramatisering av Ingvar Ambjørnsens roman hadde premiere på Oslo Nye, så ble den en Oscar-nominert film i 2002 med Petter Næss som regissør, deretter satt opp på mange scener i Europa. West End i London i 2007, der forestillingen ble nominert til the Lawrence Olivier Award for Comedy of the Year.

Nå er det premiere på Ethel Barrymore Theatre med det som kalles

comedy dream team of Brendan Fraser, Denis O’Hare and Jennifer Coolidge

i rollene. Trailere her. Denis O´Hare kjenner du kanskje fra

“True Blood,” in which he plays the arrogant and acerbic Russell Edgington, the vampire king of Mississippi.

Publisert i dramatikk | Skriv en kommentar

Du kan ikke børste bort flass

istud

Minken Fosheim, Thomas Bye, Axel Aubert og Andrea Bræin Hovig i studio. Foto: Antonia Pambou/NRK

Det er utfordrende å lage hørespill. Publikum ser ingen ting. Ser ikke det lille hånfliret. De redde øynene. Forfengeligheten som stadig børster innbilt flass bort fra skuldrene. Alt det vi sier til hverandre uten ord. Og det er kanskje det mest veltalende i oss, det ærligste.
På scenen, film og tv er det disse ordløse handlingene som vekker mest følelser hos publikum. Ikke det som sies, men reaksjonene på ordene, de fysiske handlingene.
Dem har vi ikke i hørespillet. Alt må inn i dialog. Pauser, tonefall, undertoner, nøling, følelser – javel. Men det ligger i og rundt og under ordene. På film vil en regissør ofte stryke mest mulig dialog og fortelle med bilder. Hørespillet er dialogen. Den som ikke sier noe, høres ikke og fins derfor ikke.
I Kongshavn har vi derfor latt alle karakterene beherske språket. De kan nøle og famle, men de er veltalende og velformulerte. Vi må se dem gjennom det de sier – og det er det de sier, som må gjøre dem interessante for oss.

Publisert i dramatikk | Skriv en kommentar

Og musikken er av Lars Horntveth

 

l_d200dd272bd34e0394c94ce298c350ea

Musikken i Kongshavn er skrevet av Lars Horntveth og spilt inn av Trondheimsolistene. Du kan høre den her.

Publisert i dramatikk | Skriv en kommentar

Deus ex machina og taliban-veteranene

drone-large

Klikk på bildet for større versjon

Afghanistan-veteranene begynner å bli et tema i nordisk offentlighet. Hvem bryr seg om Taliban-veteranene? De er mennesker med psykologi, de også. Når kommer deres historier?

Afghanistan-veteran Martin Ross i Kongshavn sier:

Når du sitter i en upansra bil og venter på at en veibombe skal gå av i trynet på deg, er det merkelig hvor hardt du kan lengte etter at lillebroren din skal mase om å få bli kjørt ned til Statoil for å kjøpe popcorn –

Veibombene er ISAF-styrkenes verste motstander. Hva er tilsvarende helvete for Taliban? Tenk deg – du sitter i skjul i et hus eller i terrenget, ingen varsler, plutselig er du død. De som drepte deg, er snart gått hjem for dagen. Hjemme i USA. Rakett fra en drone. Disse førerløse flyene er ifølge CIA-sjef  Leon Panetta, “the only game in town.” The Atlantic drøfter implikasjonene.

I dramatikken er det noe som kalles deus ex machina – det skjer noe plutselig som ikke er underbygget eller varslet. Ofte en nødløsning i dårlig dramatikk. Rakett fra droner kvalifiserer. Så hvilke historier vil Taliban-veteranene fortelle?

Publisert i krig | Skriv en kommentar

Forhud i ansiktet

Medietilsynet har frikjent NRK-programmet Trekant, melder VG. Legg merke til ordbruken. Deskens sans for dramatikk. Frikjent blir man når man står til doms  for å ha brutt norsk lov. Ikke ulovlig, melder NRK – for å gjøre det mer pirrende. NRK kan altså trygt utforske seksualiteten videre. Det er mye å lære.

Blant annet at den hudkremen jentene bruker i ansiktet, kan være basert på forhud fra omskårne smågutter. Det som skjæres bort, brukes også til å teste om kosmetikk er skadelig for huden. Noen vil altså mene at forhuden gjør mer nytte for seg i skjønnhetspleien.

Publisert i journalistikk | Skriv en kommentar

Bli kjent med familien Ross

familien ross

Fra v: Thomas Bye, Axel Aubert, Lasse Lindtner, Minken Fosheim og Andrea Bræin Hovig. Foto: Ole Kaland, NRK

Her er mor, far og tre barn slik de ble beskrevet da vi jobbet med serien: Les videre

Publisert i dramatikk | Skriv en kommentar

En Dagsnytt Atten-serie

Bush angrer ingenting - Dagsnytt 18 - 09 11 10 - Oktober - Dagsnytt 18 - Nyheter - NRK Nett-TV_1289427677751

Sverre Tom Radøy, en av programlederne i Dagsnytt Atten, har også en rolle i første episode av Kongshavn.

Jeg har kalt Kongshavn en Dagsnytt Atten-serie. Ikke fordi den handler om dette aktualitetsprogrammet, men fordi den boltrer seg i livsområder og posisjoner som jevnlig dukker opp i Dagsnytt Atten. Hvordan har du det når du går ut fra studio etter å ha stått til ansvar for kritikere?

Dramatikken har en stor fordel framfor journalistikken. Vi kan gi blaffen i værvarsom-plakaten og bli med politikerne ned i kjelleren, inn på soveværelset og selvmordsforsøket.

Å koble seg på Dagsnytt Atten er også å bruke landets beste aktualitetssending, etter min oppfatning. Programmet ble opprinnelig utviklet for gamle P1 og het først Attentretti. Det var den gang Dagsrevyen begynte 1930. Da TV2 lå i vannskorpa, skaket NRK hele Norge med å flytte selve kveldspillaren en halv time fram til kl 1900. Naturligvis for å unngå at TV2 la seg først og fett med sin nyhetssending på et så strategisk tidspunkt. Da ble også Attentretti til Dagsnytt Atten. Les videre

Publisert i journalistikk | Skriv en kommentar

Svensk drama

Den som vil hente stoff til å skrive dramatikk fra politisk miljø, bør følge med her. Dette ser ut til å overgå alt det danskene kan finne på i tv-serien Borgen. Eller den lille smakebiten på maktkamp vi serverer i Kongshavn.

Borgen følger en valgvinner. Selvfølgelig er det mer stoff hos en valgtaper. Det får lederen for de svenske sosialdemokratene, Mona Sahlin, merke nå.

I ett dygn har den absoluta S-toppen, partiets verkställande utskott, suttit i krismöte på kursgården Bommersvik i Sörmland.

melder Aftonbladet. Maktkampen er komplisert, melder VG. Partiet sliter ikke bare med én intern konflikt, men flere, ifølge sentralt plasserte kilder.

Den som tar seg det privilegiet å bruke vonde konflikter mellom virkelige mennesker som materiale for dramatikk, skulle nok gjerne vært nær tilskuer til det som nå skjer hos de svenske sosialdemokratene.

Publisert i politikk | Skriv en kommentar

Fredsprisen til datakrigere?

20101002_ird001

Ill: Tim Matts/The Economist

17-åringen Theis i Kongshavn er framtidas mann. Han er vokst opp med datakraft og kan se deg hvis du sitter foran Mac’en din med innebygd kamera. Det er en kompetanse som blir mer og mer etterspurt.

VG melder at Nobelinstituttet blir angrepet av hækkere etter fredsprisutdelingen. Det er selvfølgelig ingen mistanke om at kinesere står bak.  Men paradoksalt nok kan kanskje datakrigere en gang få fredsprisen.

I sommer dukket det opp et virus kalt Stuxnet med en forunderlig egenskap. Det angriper bare kontrollsystemer i anlegg som kan brukes til å utvikle atomvåpen. Sentrifugene som anriker uran i Natanz i Iran, har hatt problemer i ett år. Noen hevder at det skyldes et vellykket Stuxnet-angrep. Og mistanken går i en bestemt retning:

Israel might prefer to mount a cyber-attack rather than a military strike on Iran’s nuclear facilities. That could involve disrupting sensitive equipment such as centrifuges,  using malware introduced via infected memory sticks.

Hvis folk som Theis kan bidra til at kriger ikke blir ført med raketter og bombefly, men med kreativ og faenivolsk programmering, kan det jo være at noen av dem en dag blir foreslått til fredsprisen?

Publisert i cyberspace | 2 kommentarer