Han minnet oss om hvor viktig lyd er – og hvor sterkt den virker på oss, også den lyden vi ikke tenker over at vi hører. Det var dødsgøy å høre på ham, sier Cille Biermann som opplevde lydtrollmannen Julian Treasure under Radiodays Europe tidligere i år.
Enhver bedrift gir lyd fra seg. NRK gjør det både med det vi sender på lufta – og med lydmiljøet vi skaper på Marienlyst. Men er vi tilstrekkelig bevisst på hvilket lydmiljø det er og hvordan det virker på mennesker?
– Det meste av lydmiljøet bedrifter omgir seg med, er ikke planlagt, ikke bevisst og virker svært ofte mot sin hensikt. Det sier den verdenskjente britiske lydeksperten Julian Treasure. – Og har man ikke planlagt lydmiljøet, er sjansen stor for at det virker ødeleggende et eller flere av disse feltene:
- – hvor fornøyd publikum er med NRK (det er ingenting det klages så mye over som dårlig hørbarhet for lyden i programmene)
- – medarbeidernes produktivitet (ifølge ham reduserer det å sitte i åpne kontorlandskap produktiviteten med 66%)
- – verdien av varemerket NRK.
Julian Treasure er forfatter av boken ”Sound Business”. Den gir den første kartlegging av det spennende forskningsområdet om hvordan bedrifter kan og bør tenke om sin lyd. Julian Treasure har blitt bredt presentert i medier som Time Magazine, The Economist, The Times, nasjonalt TV og radio.
Han er en ettertraktet foredragsholder internasjonalt og foruten i Oslo foredrar han i 2012 også i London, Istanbul, Barcelona, Bath, Malta, Sao Paolo, Tampa Florida, Newcastle, Bratislava, Bucuresti, Tallinn og Las Vegas. På de velrenommerte TED-konferansene (TED.com) har har foredratt tre ganger.
Han leder The Sound Agency som hjelper sine kunder til å oppnå bedre resultater gjennom bevisst og veltilpasset bruk av lyd. Blant kundene er Harrods, Honda, BP, Nokia og Colgate-Palmolive.
Han tilrår minst 5 minutter med fuglekvitter om dagen, anbefaler havets rolige dønninger og musikk. Vil du vite hvorfor dette gir sjelebot og ro i kroppen, gå ikke glipp av Julian Treasure på Fagdagen!