«Du får bare en sjanse til å gi et godt førsteinn-trykk.»
Dette er utgangspunktet til Paul Boross når han underviser og forleser om psykologi og presentasjons-teknikk innenfor vårt fag. På Fagdagen 13. juni lærer han oss å bli bedre til å selge inn våre ideer.
– Jeg synes vi i NRK ofte har brukt for lite tid på å forberede oss til selve salgsjobben av ideer eller programforslag. Det sier utviklingssjef Ivar Ragne Jensen, og fortsetter: -Jeg har noen ganger tenkt at dette var da en strålende ide, men du verden så dårlig fortalt.
Jeg harhørt voksne folk be om 5 millioner kroner til et prosjekt ved å snakke ufokusert om hva forslaget egentlig går ut på! Det gir ikke mye håp om å fårealisert ideen. Det er lurt å utvikle ideen profesjonelt, men også å trene på å «selge den» profesjonelt – du får kanskje bare en sjanse!
Paul Boross har gjort pitching til sitt yrke, mange av verdens ledende mediebedrifter bruker ham. Jeg ble kjent med på gjennom et kurs jeg gikk, og anbefaler forelesningen sterkt! Jeg har også fått ham til å holde en Masterclass i forbindelse med Fagdagen, der noen få fra NRK skal få lov til å trene presentasjonsteknikk sammen med ham.
Det er et hovedpoeng hos Paul Boross at det ikke nødvendigvis er de dyktigste medarbeiderne, de beste programideeneeller de mest nyskapende prosjektene som vinner fram. Vinnerne er de beste pitcherne – de som er dyktigst til å selge seg inn.
Paul Boross har ett eneste mål: Å hjelpe deg til å vinne fram med din sak. Det gjør han ved å lære deg de ferdighetene du trenger for å vinne og å gi deg den selvtilliten du trenger for å tørre å bruke dem.
Du er født til å vinne, mener han. Men for å være en vinner, må du planlegge å vinne, forberede deg på å vinne og vente å vinne!
Paul Boross trekker på erfaringer gjennom en karriere som har strukket seg fra primetime TV, musikk og stand-up komedie til produksjon, utvikling, konsulentvirksomhet og motivasjonspsykologi. Boross arbeider jevnlig med sentrale aktører som BBC, Google og MTV og trener toppledere som Sir Richard Branson i kommunikasjon, presentasjon og pitching. Hans seneste bok, “The Pitching Bible” har vært blant bestselgerne på Amazon og hans nye bok “The Pocket Pitching Bible” er like rundt hjørnet.
En god pitch er ikke nok til å redde et dårlig produkt, sier han. Men en dårlig pitch kan definitivt drepe et godt. Ta en titt på hvordan han selv pitcher på videoen på hans webside. http://www.thepitchdoctor.tv/