Det er Opera Softwares slagord. De vil bryte ned grensene for deltakelse – på internett og overalt. De utvikler sin nettleser i tett dialog med brukere over hele verden, og har langt på vei klart å gjøre Opera til et såkalt lovebrand – en merkevare brukerne brenner for.
Og de har lykkes godt. Fra starten med en idé og to forskere på Televerkets Forskningsinstitutt på Kjeller i 1994 har selskapet nå salgsavdelinger over hele verden og konkurrerer med de største – Microsoft, Google og Apple. Operas nettleser har 150 millioner brukere og de er verdensledende på nettlesere for mobil. Bak suksessen ligger utvikling av et kreativt og nyskapende arbeidsmiljø. Montro om ikke NRK har noe å lære der?
Opera Software er ikke politisk korrekte. De opererer ikke med noen form for kvotering eller rekruttering av fremmedkulturelle ut fra dårlig samvittighet. De gjør det fordi et selskap som vil vinne fram globalt trenger å forstå de kulturer de søker innpass i. Det har gjort Opera til en virkelig multinasjonal bedrift med medarbeidere fra 30 ulike land ved hovedsetet i Oslo. Og de forteller at når det er så lite fellesforståelse som kan tas for gitt, så må de tenke oftere og grundigere igjennom det vi ellers tar for selvsagt – og det er i seg selv en stimulans til nytenkning og innovasjon. Kanskje er også det noe å tenke på for oss i NRK.
Håkon Wium Lie og Tove Selnes kommer til Fagdagen for å fortelle den ikke-tekniske historien om Opera Softwares suksessrike utvikling. Selskapet er en norsk innovatør med hele verden som marked. Hva kan vi lære fra Opera Software om viktigheten av mangfold og innovasjon for å overleve i et marked preget av ekstrem konkurranse og stadig endring?
Håkon Wium Lie sluttet seg til Opera I 1999 som teknologidirektør.
Før han kom dit, hadde han skaffet seg erfaring fra noen av internettverden-ens mest prestisjefyllte institusjoner: Mastergrad fra MIT Media Lab I Boston, forskererfaring fra Televerkets Forskningsinstitutt, CERN i Geneve og webforvalterorganisasjonen W3C hvor Wium Lie utviklet såkalte Cascading Style Sheets (CSS).
Hans arbeid med CSS regnes som epokeskapende og førte til at han MITs Technology Review i 1999 inkluderte ham I sin TR100-liste over «a group of one hundred young innovators in technology from around the world.» Han ble også anerkjent av World Economic Forum i Davos som “Technology Pioneer” i 2000 og 2001.
Han er en kunnskapsrik og mye brukt foredragsholder – og har blant annet holdt foredrag på World Economic Forum i Davos og på den store Seybold-konferansen I USA.
Tove Selnes kom til Opera som personaldirektør I 2007. Hun har tidligere vært personaldirektør for Eltel Networks – og har også erfaring fra Avinor og Aetat. Hun er utdannet jurist og er nå I ferd med å supplere med en Mastergrad i business management.