Kongshavn-dramatiker Axel Hellstenius har vært i New York med premiere på Broadway-versjonen av Elling. The New York Times er klar: man likte filmen til Axel Hellstenius og Petter Næss bedre. (Oscar-nominert i 2002.) Denne sceneversjonen er mer karikert tv-komedie:
As written, the stage personas of both Elling and Kjell Bjarne are devoid of the tender truthfulness of the characters in the film. In place of their almost childlike awkwardness and disorientation in the bustling world are the caricatured eccentricities of wacky regulars on television comedies.
Noe er gått tapt i overgangen fra norsk til amerikansk kultur:
As the Broadway production of “Elling” unhappily proves, the same fictional people in different aesthetic contexts can also prove to have oddly divergent personalities. The Elling and Kjell Bjarne who prove such moving, gently amusing company in the movie are rendered overbearing and charmless onstage.
Naturligvis litt synd, men en ørliten glede kan man vel kjenne ved at en amerikansk kritiker foretrekker det norske framfor det amerikanske. Hør Axel Hellstenius og Petter Næss som første innslag i Kulturnytt i morges.
Ja, det var rart å ha vært med på to så ulike produksjoner, som hadde premiere på samme dag: «Elling» på Broadway og «Kongshavn» på radio. Å ha navnet sitt på en Broadway-plakat er gøy, men surrealistisk. Og ha vært med på denne store radioteaterserien føles viktig. Litt surrealisme har fått puttet inn. Sayyid er kanskje ikke helt av denne verden …