0815!

hørespillproduksjon

Opptak sett fra regissørens plass i kontrollrommet. Lyddesigner ved kontrollbordet. Skuespillerne i studio bak vinduet.

Hørespill er film uten ytre bilder. Også i produksjon. Slik skjer det:

Skuespillere, regissør og lyddesigner møtes i studio kl 0815 og jobber fram til kl 1045. Da går skuespillerne til prøver på sine teatre. I løpet av disse 2 1/2 timene skal de ha tatt opp ca 10 sider manus. En produksjonsleder har brutt ned manus til opptaksdager – hvilke scener som skal tas, og hvilke skuepillere som skal innkalles. Noen dager er dramatikeren med i studio.

De begynner med å sitte rundt et bord inne i studio med manus, leser gjennom scenene, finner de underliggende drivkreftene, skiftene. Finpusser replikkene. Så er det rett på mikrofonen. Første tagning.

Foregår scenen utendørs, er skuespillerne inne i et eget avlukke helt uten romklang. Ellers står de inne i det store, høye, ærverdige hørespillstudioet.

Så prøver de ut. Regissør og lyddesigner ute i kontrollen, skuespillerne i studio. Intens konsentrasjon. Skuespillerne har manus med notater i. Arkene ligger i plastmapper for at de ikke skal knitre. Meget sjelden at første tagning er på plass. Utprøving, forandring, justering – pauser, tempo, timing, mikrofonavstand. Plutselig oppstår det noe ingen hadde ventet. «Ta vare på det, men….» kan regissøren si. Tre tagninger, fem. Der satt den! Eller – vi klipper sammen det beste fra flere tagninger.

Ny scene, noen skuespillere går, noen kommer til. Så og si alle opptakene er tørre, dvs at de er tatt opp uten miljølyd. Alt blir lagt på etterpå under redigering. Bare hvis skuespillerne drikker, spiser eller drukner eller noe sånt – lyder som er med på å forme replikkene – er de med under opptak.  I Kongshavn er det mellom 5 og 7 opptaksdager for hver episode. Noe tilsvarende for redigering. Da jobber lyddesigneren intenst – av og til sammen med regissør. Musikken til Lars Horntveth ligger i maskinen. Det samme gjør et ufattelig digert lager av alskens lyder. Noen lager lyddesigneren selv. Skaper rytme og driv, følelser og indre landskaper hos lytteren. Intens jobbing. Meget krevende.

Så er de ferdige. Da er det du kommer inn i det universet de har skapt….

Dette innlegget ble publisert i dramatikk. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *