Hva vil vi med barnelitteraturen?

Bjørn Arild Ersland og Lars Aurtande: "Det første barnet på månen"«Det skal være farlig å stikke neven ned i en kasse med bildebøker«. Det sa forfatteren Bjørn Arild Ersland på den store, nordiske barnebokkonferansen «Maktens pluttifikasjon» i Stavanger denne uken. At han selv bidrar til å gjøre barnelitteraturen farlig, kunne han bekrefte ved å fortelle om hat-brevene som begynte å strømme inn etter utgivelsen av bildeboken «Det første barnet på månen» som kom for et par år siden. «Det første barnet på månen», som han har laget sammen med illustratøren Lars Aurtande, er en virkelig urovekkende bok om en gutt hvis høyeste ønske i livet er å komme til månen, men som angrer seg i siste øyeblikk. Moren, som har gitt ham en romferd i bursdagsgave, er den som skal trykke på startknappen. Og hun hører ikke (eller bryr seg ikke om å høre?) sønnens fortvilte rop om at han ikke vil likevel, der han helt alene er fastspent i raketten. Raketten farer av sted, ut i verdensrommet, og slutten kommer, plutselig og uventet. Happy ending? Neppe.

Dødens utilgjengelighet
I år er det boken «Glassklokken» som har vekket debatt. Den har svært få ord, men desto mer talende bilder, skapt av den danske illustratøren Lilian Brøgger. Også den er uhyggelig; noen finner den meningsløs, andre provoserende. Selv sier Ersland at han synes det er spennende med den utilgjengeligheten som døden representerer.

Men tenk over det. Hva slags bildebok vil du ta frem når du sitter med barn eller barnebarn på fanget? Disneys versjon av Ole Brumm? Eller en bildebok fra en konsentrasjonsleir?

«Lejren»

Oscar K og Dorte Karrebæk: "Lejren"Den finnes faktisk. «Lejren», som er laget av Oscar K og Dorte Karrebæk, er akkurat utgitt i Danmark. Den er så ubehagelig at den nesten ikke er til å tåle. Boken beskriver en gruppe barn som kommer til en arbeidsleir. Klærne blir tatt fra dem, identiteten blir tatt fra dem. I stedet for navn, får de et nummer. De blir satt til å arbeide, pauser er det lite av, mat enda mindre. Kan ikke barna tilpasse seg det harde regimet, blir de rett og slett borte. Noen er blitt fjernet allerede ved ankomsten. Noen velger selv å hoppe mot strømgjerdet. Dette er en bildebok for barn. Men ikke dermed sagt at den skal leses av et barn alene, langt mindre av et lite barn. Kanskje er det slik at noen bildebøker bare skal oppleves av barn og voksne sammen? Kanskje er noen ment for en klasseroms-situasjon, der de kan være utgangspunkt for en videre diskusjon?

Denne konkrete bildeboken, «Lejren» kan også betraktes som et bilde på barns maktesløshet generelt, og deres utlevering til en voksen verden som vil strømlinjeforme og sosialisere dem, for nær sagt enhver pris.

Vi er like og vi er ikke like

Akkurat som voksne er individer med ulik smak og ulike behov, er barn individer som kan ta til seg en enorm bredde av bøker. Bøker som underholder og trøster, eller som ønsker at barna skal bli værende i en beskyttet og trygg barneverden, finnes det mange av. Tør vi også gi barn bøker som får dem til å tenke selv?

Spørsmålet om hva slags litteratur barn og ungdom tåler, kan spissformuleres. Vil vi sementere, eller vil vi provosere?

Makt

I åpningsforedraget på konferansen i Stavanger, der det overgripende temaet var makt, snakket professor Maria Nikolajeva fra universitetet i Cambridge om at «kunnskap er makt». Men det er den voksne avsenderen, forfatteren og forlaget, som bestemmer hvilken kunnskap barnet skal få. Det er den voksne forfatteren som definerer sannheten, og serverer det han eller hun måtte ønske. De lesende barna er prisgitt de voksnes makt – og det er umulig å komme bort fra det åpenbare misforholdet, sier Nikolajeva. Hun hevder at barndommen sjelden skildres slik som barn virkelig opplever den, men slik de voksne husker den, eller ønsker den skal være. Det vi voksne husker fra egen barndom, vil alltid være preget av minner og erfaringer vi har tilegnet oss i årene som har fulgt etter barndomsårene. Og Nikolajeva fortsetter: Nesten all barnelitteratur som behandler moral, setter opp par som rett og galt, godt og ondt, snilt og slemt. Hvordan vise barn at verden er mye mer kompleks enn som så?

Moralske helter

I dagens nordiske barnelitteratur er det ofte barna som er heltene. De blir bærere av et moralsk ansvar, mens foreldrene blir moralsk mindreverdige. Ungdomslitteraturen er overbefolket av dysfunksjonelle voksne. De finnes i fullt monn i bøker for de litt yngre også; der blir barna de virkelige heltene som må ta grep når foreldrene svikter. I bøkene for de litt eldre ender det skremmende ofte med selvmord.

Hva slags bilde er det litteraturen gir barna av den verdenen de etterhvert skal få mer og mer grep om?

Mer mangfold

Jeg tenker at mangfold er en fin ting. Ja til Ole Brumm – helst i originalversjonen da, det må jeg innrømme – men er det Disney-versjonen barnet vil ha, så bruk nå den for det den er verdt, og vis heller veien videre når tiden er moden for det. For det kan tenkes at Erslands bøker passer vel så godt for ungdomsskole-elever, som for de aller minste. Han har med hell diskutert bildebøkene, som inneholder 2-300 knappe ord, med tenåringer som har en langt større referanseramme og tolkningskompetanse enn en førsteklassing.

Mer enn at norske bildebøker skal bli for farlige, frykter forfatteren Bjørn Arild Ersland at de skal bli for kjedelige. Han har et poeng. Vi voksne maktpersoner har i en årrekke klaget over at gutter ikke leser. Kan det tenkes at det ikke er flere bøker om motorsykler og sverdsvingende fantasy-helter som skal til, men rett og slett bøker som utfordrer guttene, intellektuelt? Bøker som går utenom det vi voksne tror guttene vil ha, bøker som stiler inn smalt, og ikke bredt?

Hvor er mennene?

Og når jeg nå først snakker om gutter og lesing. All forskning viser at det er foreldrene som er barns største forbilder inntil barna nærmer seg puberteten. Kanskje vi ikke skulle bry oss så mye om guttene som ikke leser, men om fedrene deres?

På barnebokkonferansen i Stavanger var det flere hundre forskere, bibliotekarer, oversettere, litteraturformidlere og forlagsfolk samlet. Blant forfatterne og illustratørene på scenen var det opptil flere menn. I salen forøvrig glimret de med sitt fravær…

Bokvåren:

http://www.nrk.no/nyheter/kultur/litteratur/1.7461421

Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

6 kommentarer til Hva vil vi med barnelitteraturen?

  1. Kari sier:

    Les Hedda Vormelands artikkel «Nei til grøtdrap påbarnas lesesult!» på Oversetterbloggen: http://oversetterblogg.blogspot.com/2011/03/nei-til-grtdrap-pa-barnas-lesesult.html

  2. Anne Cathrine Straume sier:

    Takk for innspill! Jeg synes det er viktig at vi diskuterer barnelitteraturen også utenfor klasserommene. Hvor er foreldrene som burde interessere seg for hva barna leser? Jeg mener dessuten det er viktig at vi som anmelder bøker for voksne også anmelder bøker for barn – og kan se bøkene i perspektiv.

  3. Marie Haugen sier:

    Hei,
    Jeg er lærer og synes det er fint at NRK har en bokblogg. De siste årene har jeg faktisk blitt bekymret over den litteraturen som trykkes og distribueres til skolebibliotekene. Jeg skjønner at det er et poeng å gjøre bøkene spennende for å tiltrekke seg gutter som leser mindre enn jentene. Men jeg er ikke alene om å reagere på bøkene. Selv elever, gutter også, reagerer på bøker med grøss og spenning, bilder av dryppende blod, økser, kniver og med stort fokus på frykt og makt. Bokserien «Grøssere» er i denne kategorien, men det er mange, flere og flere bøker, synes jeg, som dreier seg om blod, redde / ikke redde kameraten, mangel på empati, fokus på uttrygghet og maktkamper. Nå er jeg hjemme, og har ikke bøkene for meg, skriver på innskytelse her. Men jeg mener det er på høy tid at noen tar et oppgjør med den utviklingen vi har innen barne- og ungdomslitteratur. Vi har økende mobbeproblemer i norsk skole. Dataspill, youtube, og ikke minst litteraturen vi snakker om her, er med på å skape et univers barna beveger seg innenfor, som igjen skaper uttrygghet, angst, frykt, «kampholdning», «den sterkestes rett»-mentalitet og mobbing. De gode verdiene som skolen skal forsøke å fomidle konkurrerer med nedbrytende underholdningsstoff i alle former. Man bør ta debatten, hvor vil vi, hva skal vi, og hvordan vil vi forme ungene som vokser opp? KOmmersielle hensyn bør blekne i den debatten. Dette var noen tanker fra en lærer i over 15 år, og som ser hvordan elevene gradvis endrer seg til å bli mer kyniske, mer respektløse, mindre empatiske og mindre snille mot hverandre. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle elevene, men jeg er overhodet ikke i tvil om at vi har en økende tendens av det jeg nevner i denne mailen.
    Mvh
    Marie Haugen

  4. Tilbaketråkk: Litteratur for barn « Tarald Steins

  5. Arnstein Birkeland sier:

    Noe av det viktigste jeg har lest på lenge!

  6. Tilbaketråkk: Tweets that mention Hva vil vi med barnelitteraturen? – Bok – NRK-blogger -- Topsy.com

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *