Internett som transportvei for radio- og TV-innhold

Mange har ment at Internett kan erstatte kringkastingnettet som transportvei for radio- og tv-innhold. Telenors utmelding av NIX viser at innholdstransport over Internett har en pris.

Reiseradioen kan ha opp til en million lyttere. Dersom alle disse lydstrømmene skulle ha blitt sendt over Internett, trengs det stor kapasitet. Men kapasiteten på Internett er ikke en uendelig ressurs, og Telenor posisjonerer seg nå for å kunne ta betalt av innholdsprodusentene for å kunne tilby plass. Det betyr at det vokser opp en økonomi mellom innholdsprodusentene og brukerne.

Et viktig argumentet for meg som pådriver i digitaliseringen av radio, har vært at vi som produserer innhold må ha en arena hvor vi gratis kan nå frem til lytterne uten at det er kapasitetsbegrensninger. Derfor er det så viktig for oss som har et samfunnsoppdrag å få digitale kringkastingsnett som en motvekt til kabel, Internett eller satellitt. Vi kan ikke være hundre prosent avhengig av en nettverkseier for å nå ut med innholdet vårt. Da kan prisen fort bli høy og det kan få store konsekvenser som allmennkringkasting som idé.

Dette er et argument som veldig få mediekommentatorer eller flittige Internettbrukere hører på. Men all transport av innhold har en prislapp og vi ser nå at Telenor posisjonerer seg for å tjene penger på dette. Troen på at Internett skal forbli et demokratisk nettverk hvor alle slipper til på like vilkår er fryktelig naivt.

Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.

2 kommentarer til Internett som transportvei for radio- og TV-innhold

  1. J B sier:

    Så lenge en million mennesker hører på SAMME program kunne jo Internett hatt en viss sjanse ved å bruke multikast-protokoller. Det forutsetter at nettet, ikke bare endepunktene, behersker multikast. Det er i ferd med å komme, selv om erfaringen med en million multikast-mottakere er ganske begrenset foreløpig.

    Problemet er at websurfing, YouTube, podcasting etc. har «lært» brukerene at på Internett kan de selv bestemme hva de vil se/høre, og ikke minst: Når. De venter å kunne pause avspillingen, ta den forfra osv. Sjansene for at en million nordmenn akkurat samtidig skulle bestemme seg for at vil jeg høre dagens Reiseradioen fra starten av, den sjansen er lik null.

    For noen år siden hadde mange tro på at caching (mellomlagring) i web-proxyer («relestasjoner» mellom nettsted og bruker) skulle redusere trafikken vesentlig: Når en annen bruker, som benyttet samme proxy, ba om samme siden som en annen tidligere hadde hentet, behøvde ikke proxyen å forstyrre nettstedet; den kunne bare sende det eksemplaret den allerede hadde hentet. Men websidene ble så dynamiske, og så mange, at det nesten aldri skjedde at en annen bruker hentet eksakt samme webside; da hjalp ikke cachen det minste. I dag er denne teknikken så godt som totalt gitt opp.

    Antagelig vil mulitkast lide samme skjebne: Det er så mange hundre eller tusen alternative kanaler, og brukerne er «ute av takt» med hverandre. Multikast vil ikke tilfredsstille brukerenes forventninger.

    Digital HDTV vil raskt skru opp brukernes forventinger til billedkvalitet. Om et par år vil vi le rått av at det overhodet var mulig å se på YouTube som brukbart til noe som helst.

    Hvis Det Norske Folk på lørdagskvelden samles foran to millioner Internett-TVer og forventer å kunne styre hver sin 10 megabit/s datastrøm, da vil Internettet få en hikke som vil vare i noen år… Tjue terabit/s er tøfft nok for optiske fibre, men det kreves hemningsløst raske og mange filtjenere for å levere noe sånt. Det blir ikke tilbudt denne sommeren!

    Kanskje IP-TV en dag tar over, men det ligger langt fram i tid. Kanskje det tar over når dagens DVB- og DAB-nett begynner å dra på årene, og man ser seg om etter neste generasjon teknologi. I mellomtiden vil IP-TV og IP-Radio være et supplement, som gradvis blir mer og mer vesentlig. Men det kan ikke på noen måte erstatte den generasjonen digital TV og radio som er under innføring nå.

  2. anubis sier:

    Telenor burde vite at markedet bestemmer. Når populære nettsteder går treigt med Telenor og kjapt hos naboen med annen nettleverandør, så har Telenor få kunder igjen.

    Mobilkunder blir splittet mellom netcom og network norway, og andre leverandører med NULL kroner for å ringe.

    Frykt ikke Øyvind. Internett kommer til å dominere TV-verden helt uavhengig Telenor.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *