… men, ingen informasjon om køen i min navi-enhet. Hvorfor ikke?
NRK har forsøksvis sendt informasjon om rush-trafikk og bil-køer som følge av tett trafikk, men dette er ekstrem «ferskvare» vi inntil videre har lagt litt på vent. Vi skjønner godt at dette er ettertraktet informasjon, og vi vil gjerne formidle, men vi kan i dag ikke gå god for kvaliteten på slik informasjon. Og da har vi altså valgt å legge tilbudet litt på vent.
Det er viktig å være klar over at det i dag ikke finnes noe etablert infrastruktur som kan fange opp/detektere slik kø-informasjon automatisk. Statens Vegvesen har nedfelt tellesløyer i veibanen, men disse tellepunktene kan kun kontaktes vha oppringt modem. Videre har det vært gjort forsøk med type autopass-brikke og detektering via videokamera, men som nevnt – det finnes ingen etablert infrastruktur fritt tilgjengelig, verken i eller utenfor de store byene.
Den kø-informasjonen som formidles på radio av både NRK og P4 mfl, er basert på tips fra lyttere og/eller visuell inspeksjon fra type NAF-fly, vegtrafikksentralene mfl. Dette er observasjoner av nå-situasjonen, formidlet til kringkasterne via telefon eller e-post. Dette er ikke feil-informasjon, men «data» manuelt innsamlet og en beskrivelse av situasjonen akkurat nå. Og dette fungerer ganske bra i et radioprogram, inn-i-mellom musikk og annen prat, men etter vår vurdering litt dårligere i et navigasjonssystem som hele tiden er «på» og etterhvert verktøy #1 for tilgang på oppdatert trafikkinformasjon.
I tillegg er det viktig å være klar over at TMC-utsendelser må knyttes mot fastdefinerte lokasjonspunkt i kartet. I de store byene er nettet med slike lokasjonspunkt godt utbygget, men det kan fortsatt være flere hunder meter evt km mellom to lokasjonspunkt. Selv om vi vet hvor køen slutter akkurat nå, kan køen pga teknologiske begrensinger, dermed få en annen utstrekning/markering i din enhet. Dette er også et forhold som er med på å undergrave troverdigheten på rush-info i navigasjonssystem.
NRK er i involvert i forsøksprosjekt hvor vi forsøker å få tilgang på automatisk detektert kø-info på utvalgte strekninger i Oslo. Dette er et stor stykke arbeid, men så snart vi har den tekniske forbindelsen oppe og kjører, vil vi videreformidle til navi-enhetene. Svakhetene i teknologien, lokajsonspunktbegrensinger, får vi inntil videre ikke gjort noe med, men autodetektering er ett skritt i riktig retning.
Forsøkene vi har gjennomført med kø-info ble videreformidlet med utgansgpunkt i de omtalte visuelle inspeksjonene. Klare svakheter når det gjelder kvalitet, men vi øsnket primært å teste den interne arbeidsflyten – hvor enkelt var det å ta denne informasjonen videre inn i vårt dataverktøy for utsendelse som TMC?
Erfaringene vi gjorde oss var nyttig, og vi ser nå at det med noen justeringer i grensesnittet og litt programvareutvikling, er mulig å redusere den totale produksjon- og publiseringstiden på slike hendelser. En forbedret arbeidsflyt vil ikke påvirke forholdet med et mangelfullt lokasjonspunktnett, men vi vil hurtigere kunne få ut meldingen – og kombinert med kort gyldighet på meldingen, kan dette bli et akseptabelt tilbud. Dette er langt fra det vi egentlig ønsker oss, men dersom vi er flink til å informere om svakhetene og hvordan dataene er innsamlet, kan det være en begynnelse? Vi skal holder dere informert, og tar gjerne i mot innspill/kommentarer.
PS:
Kø som oppstår etter en trafikulykke, bilberging osv er litt enklere. Denne type kø er ikke så dynamisk og «ferskvare» som rush-trafikk, og slik kø-informasjon kan derfor formidles med større troverdighet/kvalitet.
Hvorfor ikke benytte ekstra-tekst-funksjonen til RDS-signalet til å sende ut slike meldinger også? Den benyttes jo ikke akkurat til noe spesiellt nyttig i dag..
Og når det er sagt… Fiks kommentar-skjemaet… TAB fra Navne-feltet fører meg til søkefeltet lenger opp på siden 🙂
Christian…
Hei.
Som du nevner er det teknologisk mulig å sende inntil 64 karakterer fritekst i selve RDS-kanalen. Dette kalles radiotext (RT), og er ikke tatt i bruk av NRK. Vi har vurdert radiotext, men bakgrunn for ikke å ta i bruk slik funksjonalitet, er at det i de fleste bilradioer ikke er mulig for bruker å slå av slik funksjonalitet/txt. Denne manglende muligheten er av myndigheter mfl blitt oppfattet som trafikkfarlig og følgelig noe som ikke er anbefalt. I DAB finnes noe tilsvarende (dls – dynamic label segment), men her har de fleste produsenter implementert mulighet for at bruker kan slå av/på selv, og da er det hele litt mer håndterbart. Som dls i DAB, er det inntil videre valgt å sende annen informasjon enn trafikk.
Se også:
http://en.wikipedia.org/wiki/Radio_Data_System
http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Audio_Broadcasting
PS: Skal melde feil om TAB-en 🙂
Ser at det drives med testing med bruk av Mobil Telefon tetthet for å se om det er kø. Da brukes GSM signalet fra telefonen anonymt, til å se hvor mange det er og hvor fort de bevegers seg. Men hva status på dette er, vet jeg ikke.
Vet heller ikke om det går å kombinere disse systemene.
Tilbaketråkk: Automatisk detektering av bil-kø » TMC - Trafikkmeldinger til navigasjonssystem
Med utgangspunkt i din kommentar Jotne, har jeg skrevet innlegget automatisk detektering av bil-kø
Hva skjedde med sanntids infoen på E18 Oslo-Tønsberg. Her var det jo en stund kart på nettet med farger som indikerte hastigheten. Det virket jo veldig bra… Ser at i dag (søndag) i innfarten fra vinterferien varsles både kø på E16 og E18 vis TMC-systemet. Bra. Burde ikke det automatiske systemet på E18 mellom Oslo og Tønsberg kunne koples rett på TMC og automatisk legge inn meldinger der?
E18 Oslo-Tønsberg var dessverre bare et tidsbegernsa forsøksprosjekt. Teknisk fungerte det veldig bra, så synd de har tatt ned siden. Du kan lese mer om DynamIT-prosjektet på http://samferdsel.toi.no/article19036-978.html
Hei,
fikk i morges (ca k. 08) opp melding på min Nüvi 765T om kø utgående E18 fra Lysaker til Slependen. Men der var det jo ingen kø… Kun i motsatt kjørefelt, altså inngående. Er det enheten min som tolker feil eller er det utsendingene deres som er ukorrekt?
ps: takk for en generelt super tjeneste!
Her er litt info om hvordan info til kø kan hentes:
http://vimeo.com/1854282
Hei Raita. Vi har sjekket den aktuelle meldingen, og i dette tilfellet sendte vi ut feil retning. Beklager! Som nevnt i egne innlegg, er ikke vårt brukergrensenitt i dag optimalisert for utsendelse av kø-info. Det er litt for mye manuelt arbeid, og med overhengende fare for glipp av denne typen… som altså skjedde her. Flott at du gir beskjed.