Som Grand Prix-fan er det mange innfallsvinkler man kan ha for å like denne musikk-konkurransen.
For noen er det de typiske Grand Prix-låtene som fenger, mens noen andre «hater» disse og blir mer euforisk over ett sært albanske bidrag.
Noen sliter fortsatt med at språkregelen forsvant og lengter tilbake til den ene dagen i året vi fikk server popmusikk på diverse europeiske språk. Og andre «melder seg ut» straks de ikke skjønner hva det synges om.
Og for noen igjen er det Grand Prix-statistikk som skaper en egen tilleggs-dimensjon opp i alle låtene med dansetrinn og mer eller mindre vellykkede kostymer.
Poengrekorden til Alexander Rybak fra 2009 med hele 715 888 telefonstemmer tror jeg vil stå i mange år til. Slike låter kan man nesten kalle hundreårslåter, såpass sjeldne er de.
Men, årets vinner Agnete tok faktisk en skalp fra Alexander. Aldri før har publikum fra de tre nordligste fylkene gått så bananas i en telefonavstemming i MGP sin historie. Den før nevnte Alexander fikk 42 211 stemmer fra Nord Norge, men Agnete halte inn hele 51 097 stemmer fra de samme folkene. En økning på 21% for de som vil vite det tallet. Vi skal ikke lenger enn tilbake til 2014 der Carl Espen totalt fikk 53 712 stemmer fra hele Norge. Med andre ord manglet Agnete 2 615 stemmer fra Nord Norge på å slå Carl Espens totale poengsum. Og fra i fjor til i år økte antall stemmer til vinneren med 87,6%.
Alt dette betyr jo ingenting når Agnete skal til Stockholm i mai, men det er vel ingen tvil om at hun her hele Norge og til overmål hele Nord Norge i ryggen når hun entrer scenen i Globen i Stockholm.
I går fikk jeg endelig sett opptaket på TV i fred og ro. Og for ett show det var og nok en gang ble det også servert oss pauseshow som alene var verdt inngangspengene vi betalte.
Jeg slutter aldri å bli overrasket hvor bra synging kan høres ut live, men når du hører den på TV så hører du at noen var litt ute å kjøre stemmemessig til tider. Dette er uansett nå historie så vi henger oss ikke opp i det. Alle 10 bidragene fikk vist seg frem på en flott måte og må ha hatt en stor opplevelse fra scenen i Oslo Spektrum.
Vinneren Agnete gjorde en flott jobb, men både hun og de som skal forme fremføringen hennes i Stockholm har fortsatt en jobb å gjøre. Vokalmessig er Agnete veldig stødig, men i begynnelsen synger hun i det lave registeret av toner og her var det litt forbedrings-potensiale. Og ett-rom’s-en som Kåre Magnes kalte den installasjonen Agnete begynte låten sin på. Tøff nok den, men nedstigningen fra den var kanskje ikke veldig elegant TV? Og ble ikke danseren til tider litt usynlig? Kjolen var drittøff og jeg leste i en artikkel at Agnete er veldig bevist på dette og helt i vater hva med stylisten i NRK mener. Og det tegner bra for ett enda bedre kostyme i Stockholm.
Vi må huske at før en norsk finale må teamet bak Grand Prix-sendingen ta seg av 10 bidrag, nå står de igjen med ett bidrag de har to måneder å konsentrere seg 100% på. Og jeg vet at det blir mye bedre i Stockholm enn det det allerede var i Oslo.
Per i dag kjenner vi til 22 av Agnetes medkonkurrenter i Stockholm og de neste to ukene vil de resterende bli avslørt. Først da kan vi begynne å snakke om hvilke sjanser vår låt har i år. Agnete vil levere varene det er jeg sikker på.