Orkester eller ei

En liten omskriving av en dansk Grand Prix-låt fra tidlig 80-tall den gang orkesteret spilte en stor rolle i Grand Prix-sirkuset og alle dirigenter fikk sine 2,5 sekunder i berømmelsens lys før artisten overtok.

Jeg synes det var gode og spennende nyheter at NRK når Melodi Grand Prix er 55 år og Eurovision Song Contest har sin 60ende konkurranse å gå tilbake til røttene. Instrumentspilling er ment å fremføres live og ikke fra en CD. Det påstås at en del europeiske artister som kunne tenkt seg å delta i Grand Prix har vegret mot å være med, rett og slett fordi de ikke vil fake å spille det instrumentet de spiller live på resten av året.  Og det er jo i grunn en underlig regel at det i den internasjonale finalen er totalforbud mot live musikk på scenen. Et hån mot de artister som har det som levebrød å spille på sitt instrument.

NRK har valgt å ha den norske finalen på samme dag som den svenske finalen, det setter noen grå hår i hodet på de mest ihuga fansen, men vi overlever. Og mens vi snakker om svensker, en av de store avisene kunne fortelle at svenske journalister mente at NRK bokstavelig talt hadde falt i orkestergraven med det opplegget de har skisserte for Melodi Grand Prix 2015. Men, svenske journalister som kritiserer Norsk Grand Prix er vel ikke akkurat så vanskelig å finne da.

Siden NRK slår på stortrommen forventer vi også noen kjente artister blant deltagerne og at de slår på stortrommen når det gjelder pauseinnslag. Bruk orkesteret for hva de er verdt 🙂

Noe av kritikken mot bruk av orkester er at det får ett umoderne lydbilde og ikke er i tiden. For noe typer låter er det sikkert slik, la oss se på de fem siste låtene Norge har sendt ut til den europeiske folket og mene noe om stort orkester hadde gjort noe for låten.

2010 – My Heart Is Yours – Didrik Solli-Tangen – JA – her hadde ett stort orkester gjort susen i forhold til den litt tamme versjonen vi hørte i finalen det året i Telenor Arena.

2011 – Haba Haba – Stella Mwangi – HMM – Tviler vel litt på at denne kunne fungert med stort orkester, var nok best som den var.

2012 – Stay – Tooji – TJA – Tror denne kunne fungert bra og gitt låten mye mer tyngde enn den hadde i sin nåværende versjon.

2013 – I Feed You My Love – Margereth Berger – NEI – Dette er en synthlåt som jeg tro ett live orkester hadde ødelagt for.

2014 – Silent Storm – Carl Espen – JA – En sånn storslagen låt hadde nok blitt enda bedre med stort orkester i ryggen. Og siden vi har tradisjon for å la fjorårets vinner fremføres i en annerledes versjon kan vi få høre hvordan dette ville ha hørt ut siden Kringkastingsorkesteret allerede er tilstede i salen liksom.

Siste årets det var orkester i den internasjonale finalen var i 1998, men det er en sannhet med litt modifikasjoner. Selv om live musikk på scenen er forbudt, er det jo ingenting som forbyr en artist å bruke backing-tape fra et stort orkester. Bidraget fra Monaco i 2005 – best beskrevet som en Disney-ballede hadde brukt Monacos svar på Kringkastingsorkesteret til å spille inn musikk og da lød det sånn:

https://www.youtube.com/watch?v=pR_BaDAQOLY

Nydelig låt og du får litt stort orkester-følelsen.

Det er vel liten tvil om at hvis den sangen som blir Norges representant i 2015 låter veldig bra i stort orkester variant så er vel ikke Krinskastingsorkester vanskelig å be for å spille inn den backing-tapen som skal brukes i Wien i mai neste år. Da blir de også litt med de også.

Vi som er hardt inne i Grand Prix-historien vet jo at det har hendt at bruk av orkester har totalt ødelagt en låt. Det mest grelle eksempelet er den spanske låten fra 1993 – Hombres. Spansk TV hadde intern utvelgelse og det var artisten Eva Santamaria de valgte å bruke. Første gangen vi hørte låten var i Adresse Millstreet-programmet og da stilte de med råtøff video som så sånn ut:

https://www.youtube.com/watch?v=H6wTlup2_6s

Knalltøff låt og mange fans så denne som en klar vinnerkandidat, definitivt en av de mest moderne låtene det året. Så drar den spanske artisten til Millstreet og ifølge det jeg har lest fikk hun ikke lov av spansk TV å bruke backing-tape så det ble orkesterversjon i stede og da ble låten hørende slik ut:

https://www.youtube.com/watch?v=u4oC0ddqZr8

Nesten en ny låt gitt og en mega-skuffelse for mange fans og den falt som en sten på manges favorittliste og endte opp på en 11.plass – langt unna en høy plassering som mange trodd den ville få. Og moderne kan den vel knapt kalles lenger.

Vi får håpe at de artistene som får gleden av å synge en sang i den norske finalen har guts og vett nok til å synge sin låt i den versjonen som passer låten best. Men, hvis bare for eksempel 2 av 10 låter bruker orkester så blir hele opplegget litt tamt og det blir mye tommeltvinning for de utmerkede musikantene i orkesteret. Uansett fest i Oslo Spektrum blir det okke som.

 

 

 

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.