Denne ukas griseføre har sikkert fristet mange bilister til å prøve toget. Og har du tatt toget fra Østfold til Oslo, er du trolig kurert allerede.
Dårlig regularitet, god anledning til å se østfoldnaturen og Oslofjorden fra togvinduet når toget ikke beveger seg en meter, og ufrivillige bussturer er en del av hverdagen. Spør du NSB, som kjører togene, er det som regel Jernbaneverkets feil. Spør du Jernbaneverket som eier skinnene og kjøreledningene, er det som regel NSBs feil. Å skyve skyld på hverandre er en strategi de to organisasjonene har som fast forklaring når vi på vegne av reisende spør om årsaker. Å ta ansvar er selvsagt helt utenkelig. Arroganse derimot, det er de gode på. Selv en liten beklagelse eller informasjon om hvorfor plagene vederfares deg, er mangelvare.
Er du i tillegg så dum å tro at du kan ta toget ut av Østfold og Norge uten viderverdigheter, er det selvsagt ditt ansvar!
I en tid hvor jeg kan sitte i min egen stue og kjøpe hva som helst hvor som helst, fastholder NSB at de har et veldig godt reisesenter på Lillehammer, hvis du ønsker å reise med tog i Europa. Å gå inn på en jernbanestasjon nær deg, eller å finne en side på nettet hvor du kan kjøpe deg en billett til Tyskland lar seg rett og slett ikke gjøre.
En sterk satsing på toget som fremkomstmiddel er blitt en politisk floskel. Og mens vi venter på togsettene til fire milliarder, tunell i Moss, dobbelspor, høyhastighetsbaner, styringssystemer som virker, og et tog som er der det skal når det skal være der, pleies kunden med straffegebyr hvis du skulle finne på å være så latterlig naiv at du tror at du kan kjøpe billett av en lys levende konduktør på toget. Det finnes jo billettautomater på stasjonen som virker ca annenhver gang. Hva kundene måtte finne på å mene er rett og slett NSB og Jernbaneverket revnende likegyldig.
Å ikke komme seg fram i tide er ille dét. Å miste jobben er hakket verre! Som om ikke bekymringene er mange nok får du nemlig tilleggstraffen å måtte forholde deg til den fantastiske oppfinnelsen NAV.
Og for de stadig flere østfoldinger som nå blir permitterte, oppsagte, eller om du er sykemeldt eller pensjonist, er møtet med NAV en mildt sagt håpløs affære.
«Dere må ha tålmodighet med oss», sier sjefene. «I løpet av fem uker skal din sak være behandlet.» Sannheten er at NAV Østfold er blant landets desiderte dårligste når det gjelder å betjene de etaten er til for, folk som ofte er i livskrise, men som for NAV bare er nok en saksmappe.
De fem ukene behandlingstid er muligens et snitt, men bak disse tallene skjuler det seg enkeltskjebner som har ventet lenge, og som rett og slett er blakke som et resultat av at NAV ikke klarer å møte utfordringene.
Noe så enkelt som et frikort for medisinsk behandling kunne du før få over disken. Nå skal det behandles, vedtak skal gjøres, det skal sendes landet rundt, og vips, så har du det i posten om et par uker!
Det verste for de av oss som på sin vei gjennom livet må forholde seg til NSB eller NAV, eller – skrekk og gru – begge deler – er at det ikke finnes et snev av lys i enden av tunellen!
God helg!