Fra øltak til selvbetjening

DSC_3091

Oppe på taket til Vinmonopolet i Markveien på Grünerløkka var det uteserveringen til Beckers var.

DSC_3092

Beckers var restaurant med mat og drikke fra 1956, i følge lokalhistoriewiki. Neonskiltet står på Byantikvarens gule liste.

DSC_3089

Jeg gikk forbi bakgården her om dagen og så at det var byggeaktivitet der. Jeg kunne ikke hjelpe for å begynne å tenke på gjenåpning, hvor fint ville ikke det være en varm sommerdag.

DSC_3090

I dag gikk jeg innom polet og spurte. Det skal bli selvbetjeningspol etter å ha stengt en ukes tid etter 17. mai.

DSC_3093

Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert og merket med , , . Bokmerk permalenken.

2 kommentarer til Fra øltak til selvbetjening

  1. EP sier:

    Nesten litt ok at det forblir pol. Synes det snart bare er cafèer på Løkka. Egentlig var det var litt sjarmerende å handle over disk, men ser jo at det kan være bra for de å utvide litt, samt det er jo ikke til å legge skjul på at Polet har fått stor økning i salget ved å gå over til selvbetjening.

    Kunne ønske Vinmonopolet kunne vært litt rundere i kantene med tanke på utsmykking av sine polutsalg. Den iskalde «VINMONOPOLET» på veggene står ikke i stil til bygget, og hadde jo vært litt gøy om de ulike pol kunne ha en ulik utforming, feks. lokale kunstere/arkitekter kunne fått i oppgave å utforme et særegent pol. «Grünerløkkens vinmonopol» i friske farger og unikt design.

  2. Jeg skjønner følelsen (mange cafeer) men protesterer likevel. For noen år siden tok jeg kameraet og gikk nedover Markveien og oppdaget at mangfoldet var mye større enn det jeg hadde trodd.

    http://blogg.nrk.no/byen/archives/2007/06/oh-no-enda-en-eiendomsmegler.html

    Dette er mitt nærpol og jeg syns også det er sjarmerende å handle over disk. Etter noen år blir man jo også kjent med den stabile betjeningen som er der, det er ikke alle steder som har. Samtidig er det trivelig å gå og kikke selv i hyllene. Så, det blir vel bra.

    Interessant det du skriver om logoen. Vi kommer jo til å kjenne igjen butikken selv om de skulle være crazy med formen innimellom, et stedspersonlig vri.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *