Denne bussen i Karl Johans gate er et av flere fotografier vi har fått fra Sporveismuseet. De feirer at Vognhall 5 fyller 25 år med å by på guidet tur med gamle busser i den ruta som het Bussringen.
Busstype fra 1937. Også brukt på Bussringen.
Bussringen ble etablert i 1929 og var en ringlinje rundt det som da var Oslo. Den ble innstilt i 1940 pga brennstoffmangel, og ble aldri gjenetablert etter krigen. I dag finner man halvparten av den igjen i busslinje 20.
Bussringen: kollisjon Magnus Bergs gate (Frogner).
Bussringen i drift ved Østbanen.
Turene går fra museet lørdag 9. oktober og søndag 10. oktober kl. 12:30 og 13:30. Museet ligger et par minutter unna T-banen på Majorstua.
Bussene som brukes til turene lørdag og søndag er:
A-15720 Leyland Worldmaster 1964-modell (sølv)
A-15835 Büssing Präfekt 1969-modell (rød).
Dette skriver Sporveismuseet om Bussringen (utdrag):
Vi skal ta en busstur rundt i byen. Ikke en vilkårlig busstur, men vi skal følge traséen til «Bussringen», en nå glemt busslinje. Men da den ble etablert rundt 1929 var den et stort framskritt. I 1929 og enda mer i 1932 da A-177 var ny, var norsk samferdsel i endring. Jernbane og sporveier hadde vært løsningen lenge, nå var individuell transport begynt å bli en faktor å regne med. I andre land så man nå helt nye veianlegg og mange stilte spørsmålet direkte om ikke veitrafikken kunne overta banesystemenes rolle.
I Oslo hadde vi den situasjonen av hovedstaden var omgitt av Aker kommune som lå rundt byen i en halvmåne. I Aker kommune var det enighet om at kommunen skulle fortsette å være en forstadskommune med villabebyggelse og jordbruk. Fram mot 1920 var Kristiania/Oslo fullt utbygd, og presset på naboen økte. Mellom 1920 og 1940 ble det etablert og videreutviklet flere «hagebyer» og villaområder i Aker.
Aker kommune brukte bevisst bygging av forstadsbaner for å styre denne utviklingen, og en del av denne forstadsutviklingen skjedde et godt stykke unna byens sentrum. Oppsal er et godt eksempel. Det geniale med Bussringen i samtiden var at den for første gang skapte en tverrforbindelse i byen. Det var lett å komme seg fra øst til vest uten å bytte trikk eller være innom sentrum. Alle sporveislinjene var sentrumsrettede.