I går var det åpen dag om Bjørvikautbyggingen og også historiens eneste mulighet til å gå gjennom senketunnelen.
Aller først vil jeg si takk for disse bildene til Vegar Martinsen, de lå i en e-post til meg da jeg kom på jobb i morges. Tar du innspill til bloggen, spurte han? Svaret er JA, fryktelig gjerne. Jeg nevner det av og til, men vil nødig mase. Så send gjerne noen fotografier hvis dere er i byen og ser noe som er i forandring, det kan jo være litt av hvert.
Vi startet på Sørenga, og gikk inn i tunnelen rett nedenfor der forgreningstunnelene kommer ut av Ekebergåsen (foto 1, 2 og 3), skriver Vegar Martinsen.
Jeg ble litt forvirret jeg nå, hvis senketunnelen er ferdig, hvorfor tar det så lang tid før bispelokket kan tas ned og trafikken ledes inn i senketunnelen? Og dermed at nye Deichman kan bygges? Det fins helt sikkert gode forklaringer på det, tar gjerne i mot hjelp fra lesere.
«Deretter var det ca. en 15 minutters fottur under Bjørvika (foto 4), før vi kom opp ved siden av Havnelageret (foto 5).»
Det gjenstår noe arbeide med å brannsikre tunnelen. Festningstunnelen skal senkes til bjørvikatunnelens nivå, dette starter 26. oktober og vil pågå i 6 måneder, løpet som det arbeides på må stenges mens dette foregår, derfor tar det enda 6 måneder før løp nr 2 åpnes for trafikk iflg vegvesenets nettside 🙂
Ser du skriver at Festningstunnelen skal senkes ned til Bjørvikatunnelens nivå, men for oss som var der i går, så det omvendt ut. Vet du hvordan nivåene skal enes?
Bjørvikatunnelen ligger ca. 10 meter under overflaten, den vil møte Festningstunnelen under «gulvet» (som vil forsvinne) i begynnelsen omtrent ved den skarpe svingen i enden – Festningstunnelen ble anlagt med tanke på forlengelse i sin tid, derav den noe kronglete nedfarten fra øst.
Tilbaketråkk: Nå kreves det handling : Tommy`s Tanker