Inne i senketunnelen

1

I går var det åpen dag om Bjørvikautbyggingen og også historiens eneste mulighet til å gå gjennom senketunnelen.

Aller først vil jeg si takk for disse bildene til Vegar Martinsen, de lå i en e-post til meg da jeg kom på jobb i morges. Tar du innspill til bloggen, spurte han? Svaret er JA, fryktelig gjerne. Jeg nevner det av og til, men vil nødig mase. Så send gjerne noen fotografier hvis dere er i byen og ser noe som er i forandring, det kan jo være litt av hvert.

2

Vi startet på Sørenga, og gikk inn i tunnelen rett nedenfor der forgreningstunnelene kommer ut av Ekebergåsen (foto 1, 2 og 3), skriver Vegar Martinsen.

3

Jeg ble litt forvirret jeg nå, hvis senketunnelen er ferdig, hvorfor tar det så lang tid før bispelokket kan tas ned og trafikken ledes inn i senketunnelen? Og dermed at nye Deichman kan bygges? Det fins helt sikkert gode forklaringer på det, tar gjerne i mot hjelp fra lesere.

4

«Deretter var det ca. en 15 minutters fottur under Bjørvika (foto 4), før vi kom opp ved siden av Havnelageret (foto 5).»

5

Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert og merket med , , . Bokmerk permalenken.

4 kommentarer til Inne i senketunnelen

  1. André Wauthier sier:

    Det gjenstår noe arbeide med å brannsikre tunnelen. Festningstunnelen skal senkes til bjørvikatunnelens nivå, dette starter 26. oktober og vil pågå i 6 måneder, løpet som det arbeides på må stenges mens dette foregår, derfor tar det enda 6 måneder før løp nr 2 åpnes for trafikk iflg vegvesenets nettside 🙂

  2. Kenneth A sier:

    Ser du skriver at Festningstunnelen skal senkes ned til Bjørvikatunnelens nivå, men for oss som var der i går, så det omvendt ut. Vet du hvordan nivåene skal enes?

  3. André Wauthier sier:

    Bjørvikatunnelen ligger ca. 10 meter under overflaten, den vil møte Festningstunnelen under «gulvet» (som vil forsvinne) i begynnelsen omtrent ved den skarpe svingen i enden – Festningstunnelen ble anlagt med tanke på forlengelse i sin tid, derav den noe kronglete nedfarten fra øst.

  4. Tilbaketråkk: Nå kreves det handling : Tommy`s Tanker

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *