- Spellemanns rocknominasjoner en skandale

Burde disse to platene vært blant de nominerte?

Skrevet av:
Publisert 12:37 26 januar, 2010
I Was A King kan ikke få noen Spellemann (foto: Per Ole Hagen, NRK)

I Was A King kan ikke få noen Spellemann (foto: Per Ole Hagen, NRK)

I Was A King lagde et av fjorårets mest hyllede album, men er ikke nominert til noen Spellemannpris. – En skandaløs overseelse. – Forunderlig. Slik lyder reaksjonene på utelatelsen.

Lydverket har samla reaksjoner på årets Spellemannominasjoner. Blant anmeldere og rockeaktører er det flere som trekker fram det de mener er utelatelsen av fuzzpopen til I Was A King.
- Den hemmelige rockejuryen har min fulle tillitt, svarer Spellemannssjef Larry Bringsjord.

- En skandale
Marius Asp er Lydverkets anmelder og vaktsjef i NRKs Musikkredakjonen (P2) og synes det er ille at Spellemanns rockejury ikke har nominert IWAK:
- Fra en musikkelskers perspektiv er det en skandale, intet mindre. I Was A King leverte et av de sterkeste debutalbumene i norsk rocks historie; et rikt og vakkert konsentrat av tjue års indiehistorie, med Frode Strømstads råsterke popmelodier i front.

- IWAK burde utvilsomt vært nominert framfor DumDum Boys og deres Tidsmaskin. Det er tiår siden trønderne hadde noe i denne sammenhengen å gjøre, men det finnes aktører som tviholder på bandets relevans, og dermed framstår som stadig mer surklende respiratorer for våre gamle rockeslitere. Det er viktig å huske at dette går på bekostning av noe, mener anmelder Asp.

- Det er forunderlig at I Was A King ikke er nominert når DumDum Boys er det. DumDum har bare laget ei middelmådig plate. Det sier Natt og Dags redaktør/anmelder i Bergen, Eirik Kydland, som også anmelder i Dagbladet.

NRKSs Marius Asp peker på at en samla norsk musikkpresse, og at ikke bare han, «gikk av hengslene» over kvaliteten til denne plata:
- At Spellemannkomiteen bare et fattig år seinere ser ut til å ha fortrengt dette, gir grunn til å betvile prisens livsberettigelse.
- For meg har Spellemannprisen mistet mye av sin status i norsk musikkliv, og det skyldes vel nettopp at slike grove utelatelser finner sted igjen og igjen. Til slutt er det nærliggende å gi faen.

DumDum Boys har et par priser fra før (foto: Lise Åserud, Scanpix)

DumDum Boys har et par priser fra før (foto: Lise Åserud, Scanpix)

Dagbladets Sven Ove Bakke, som anmeldte IWAKs plate til en sekser, er ikke like streng, men:
- Jeg er ikke i tvil om at IWAK lagde ei av 2009s beste rockeplater og jeg skulle gjerne sett den blant de nominerte.
IWAK kunne vippa ut Dum Dum Boys eller Heroes & Zeros. Men ingen av de to har laget noen dårlige plater, og marginene i norsk rock er små.

Runar Eggesvik, som i sin tidligere rolle som festivalsjef i Bylarm og involvert i booking på flere utesteder og festivaler har vært viktig for framveksten av den type rock IWAK lager, mener også at utelatelsen av bandet kan svekke Spellemanns relevans:
- Det vil alltid være urettferdige nominasjoner, og i år er det veldig tydelig med I Was A King og El Caco sine manglende nominasjoner. Glitrende kritikker til begge, men gjemt og glemt bort når året går mot slutten siden disse ga ut plate tidlig på året.

Avviser kritikken
- Det er klart en jury kan overse et produkt, dette er jo en skjønnsvurdering. Men det er ikke mitt lodd å si om rockejuryen har gjort det i år. Det sier Larry Bringsjord i Spellemanns styre.
- Jeg er totalt uenig i at Spellemann skal bli uviktig av dette, og kritikerne kan ikke dra hele Spellemann ned i søla – da blir det på feil grunnlag, sier Bringsjord.

Flere reaksjoner
Dagbladets Bakke mener at Spellemann i dag beveger seg fint mellom «hensynet til glam, kjendiser og storselgende artister på den ene sida og nye indieband på den andre sida».
Runar Eggesvik gir Spellemann ros for å forvalte «mandatet fra musikkbransjen veldig mye bedre etter at (den mer alternative, red. anm.) Alarmprisen var vaktbikkje noen morsomme år».
- Men personlig synes jeg det er utrolig at ikke John Olav Nilsen ikke er nominert som tekstforfatter! avslutter Eggesvik.

I dagens VG påstår forøvrig John Olav Nilsen at han vil kaste en eventuell pris på sjøen. Og, som Lydverket skreiv i går, har Immortal trukket seg fra nominasjonen i metallkategorien.

Natt Og Dags Kydland «detter ikke av stolen» over det han ser på som mangler ved årets nominasjoner. Han syns sågar at det er positivt at hardtarbeidende menn som Martin Hagfors, Årabrot og Tellusalies Ole J. Ottesen er representert. Men han savner reggae-bandet Manna, metall-bandet Obliteration – og altså I Was A King.

Hiphopere misfornøyde
Lydverket har også fanget opp en twitter-storm som rapperen Joddski – og Jaa9 sjøl – har satt i gang mot at duoen Jaa9 og Onkl P ikke nådde opp i konkurranse mot Chris Lee, Tommy Tee og Lars Vaular.

- Jeg skjønner det ikke helt, sier Jaa9 og onkelens manager Torstein Håvorsen til Lydverket.
- Det ble laga flere gjennomførte hiphop-plater i Norge i 2009, og det er litt merkelig at det ikke er flere enn tre nominerte. Jaa9 & OnklP har laga ei bra nok plate, og Paperboys burde også vært på lista.

Bringsjord svarer hiphoperne med at også hiphopjuryen, som rockejuryen, har full tillit:
- Juryen måtte plukke ut nominerte blant mange gode hiphop-plater.

Ikke nominert: I Was A King, og Jaa9 & Onkl P (foto: plateomslag)

Ikke nominert: I Was A King, og Jaa9 & Onkl P (foto: plateomslag)

Tags: , ,

Del "- Spellemanns rocknominasjoner en skandale"
 

13 kommentarer på “- Spellemanns rocknominasjoner en skandale”

  1. Jonas sier:

    Sånn blir det vel når det kun sitter 4-5 stykker i juryene for hver kategori…

  2. Hype sier:

    Hvorfor ikke pris til fjorden baby, jaa9 & onklp er sykt. spellemannsprisen leveres til glatt trynene

  3. Per-fekt sier:

    Det er en skam for norsk musikk!!!

  4. kangaroo sier:

    Det står i avisen at Fjorden Baby aldri meldte seg på spellemann. Så da kan de vel takke seg selv

  5. marius sier:

    hvem bryr seg om spellmann? det er jo bare abstrakt symbolikk og en liten pengesum er det ikke? alle som liker musikken, liker musikken uansett om artistene har fått den bronse statuen…. eller?

  6. brettflett sier:

    Savner også John Olav Nilsen nomiert som tekstforfatter, men synes uansett at dette er en pris Stein Torleif Bjella fortjener å vinne, mener selv han skriver bedre tekster enn Nilsen. Bjella fortjener egentlig like mye hype og seksere på terningen som John Olav Nilsen. Han får riktignok ganske mye, men mine teorier på at JON får mer er : Han kjører den arbeidsledige kunstnermyten, mens Bjella er tobarnsfaren som lever stille og rolig i Hallingdal. Nilsen er yngre. Nilsen kommer med utsagn som at han kaster harpa i fjorden, mens Bjella er superfornøyd med nominasjonen. Uansett, spiller ingen rolle. Både Nilsen og Bjella er vanvittig bra artister og to av de beste tilskuddene til norsk musikk i 2009.

    Husker godt en kortlivet hype rundt I was a king i januar i fjor, Mange seksere og en fin plate, men jeg tar vel ikke helt feil hvis jeg sier den ble fort glemt? Det er bra på en sånn 90-tallsmåte, type teenage fanclub og litt dinosaur jr. Bra til å være norsk altså, men ikke så veldig fresh hvis man skal være helt ærlig. For 90-tallsrevival er jeg større fan av Pains of being pure at heart.

    Syns man tar litt hardt i når man sier det er en krise at i was a king ikke er nominert.

  7. Ketil sier:

    Jeg synes det var mer skandaløst at Lydverket ikke hadde I was a king på sin årsbesteliste enn at den ikke fantes i Spellemannsnominasjonene…

  8. [...] This post was mentioned on Twitter by NRK Lydverket, John St. Clair, Jone Fredriksen, Tor Martin Bøe, Erlend Aasland and others. Erlend Aasland said: RT @tormb: Årets spellemannskandale! http://bit.ly/6MuyeO #spellemann [...]

  9. klodrik sier:

    Marius Asp prøver bare å skape blæst om egen person. Man kan jo per definisjon ikke mene at Dum Dum skrev den beste plata og væra P3-anmelder siden Dum dum ikke er det nyeste nye. Veldig lett å gjennomskue. Hvem skrev en bedre singel og tekst enn Snø på mars ifjor?

  10. Nils sier:

    thumbs up for kjetil

  11. joker sier:

    Viser vel bare at uansett hvordan visse (trend)journalister forsøker å hype ett band så er de ikke allmektige, det er ikke skandale at de ikke får viljen sin, men ett sunnhetstegn. av og til har kongen ikke klær serru…

  12. ALF sier:

    Og at Backstreet Girls ikke ble nominert, er jo en gåte. Må de faen meg ta seg sammen, de hører vel knapt på skivene som er påmeldt.

  13. [...] * John Olav Nilsen og Gjengen: “For sant til å være godt” John Olav er knallflink, og burde vært nominert i en tekstforfatterkategori, men slik gikk det ikke. I stedet havnet også han i rockekategorien. Dette er enda mer uforståelig enn Heroes & Zeros, for dette er rein, tilgjengelig pop. Mannen selv har alltid hevdet at han spiller gatepop, så hvordan dette henger sammen er hinsides min fatteevne. I popkategorien hadde han gjort reint bord og avkledd de øvrige, formaterte artistene. Dersom noen er usikker på hvordan rock skal høres ut, kan de lytte til Skambankt. Eller I Was A King, som av en eller annen uforståelig grunn er utelatt. [...]

Legg igjen en kommentar