Platekompaniet melker skavlaneffekt

Platekompaniets nettbutikk reklamerer for en halvt år gammel plate på forsiden. Skavlan er definitivt tilbake i Gullrekka. Gullrekka er gullreklame. Det var ikke Jay-Z som avsluttet fredagens mye omtalte Skavlan-sending – derimot fikk jazzdebutanten Melody Gardot spille. Dét vet Norges største plateforhandler å utnytte. I dag troner nemlig Gardots debutalbum, som ble sluppet i mars, […]

Skrevet av:
Publisert 15:46 28 september, 2009

platekompaniet

Platekompaniets nettbutikk reklamerer for en halvt år gammel plate på forsiden. Skavlan er definitivt tilbake i Gullrekka.

Gullrekka er gullreklame. Det var ikke Jay-Z som avsluttet fredagens mye omtalte Skavlan-sending – derimot fikk jazzdebutanten Melody Gardot spille.

Dét vet Norges største plateforhandler å utnytte. I dag troner nemlig Gardots debutalbum, som ble sluppet i mars, øverst på nettbutikkens hjemmesider. Der har hun selskap av slippaktuelle DumDum Boys og Sivert Høyem. En framføring og en rørende historie fortalt på Skavlan ble knaggen for Norges ledende musikkbutikk:

- Det er så banalt at jeg satt hjemme fredag og så på Skavlan og synes hun traff veldig med en utrolig historie og en bra opptreden, sier Platekompaniets butikksjef Sveinung Rindal. – Jeg nølte ikke, og la opp annonsen (til Melody Gardot).

Matchet Muse og Madonna
Platekjøperne ble tydeligvis også truffet. Fra kl. 22:00 til midnatt solgte Platekompaniet like mange Gardot-plater som de vanligvis gjør på en hel dag med storselgere som Madonna og Muse, sier Rindal, uten at han vil konkretisere salgstallene. Butikksjefen sier han ikke har dårlig samvittighet for andre nykommere som ikke når opp til den salgsfremmende plassen så lenge Gardot selger godt.

- Det er en bra plate som vi gjerne skulle solgt mer av da den først kom ut, sier Rindal.

Overraskende bestselgere
Fredrik Skavlans forrige program, Først og Sist, ble beskrevet som norsk musikkbransjes viktigste utstillingsvindu. Nå ser det ut som det oppdaterte programkonseptet som sendes både i Sverige og Norge får samme posisjon. Men Rindal mener at det er visse kriterier som må oppfylles selv for artister som blir invitert til Skavlan før de kan forvente seg salgssuksess.

- Vi som jobber med musikk og har gjort det en stund ser at det er de relativt ukjente artistene som har en god historie å fortelle som får den beste effekten av å spille på Skavlan, sier Rindal. Platekompaniets butikksjef oppfordrer dermed Skavlanredaksjonen til å tenke utradisjonelt når de booker inn artistene.

- Jeg tror folk vil bli overrasket(…) og jeg håper de tør løfte opp en artist som John Olav Nilsen og Gjengen, selv om de er helt ukjente i Sverige.

Hvorvidt Skavlans første artistgjest denne sesongen,  Lars Winnerbäck,  eller Gardot har satt merker på salgslistene blir klart i morgen da VG trykker den siste ukes albumsalg.

Tags: , , ,

Del "Platekompaniet melker skavlaneffekt"
 

1 kommentar på “Platekompaniet melker skavlaneffekt”

  1. [...] This post was mentioned on Twitter by marcusdahlqvist. marcusdahlqvist said: Quality TV with a thought sells records. http://bit.ly/Wk6Om [...]

Legg igjen en kommentar