Tone Damli vekker reaksjoner med den lettkledde videoen til

Tone Damli vekker reaksjoner med den lettkledde videoen til "Look Back". Foto: Screenshot

Klær, ferdig, gå

Skal du konkurrere med verdensstjerner? Start med å tilby musikalsk kvalitet, skriver Lydverkets Trine Sollie i en kommentar til ukens Tone Damli-oppstyr.

Skrevet av:
Publisert 16:51 2 februar, 2012

I en kommentar i dagens Dagbladet indikerer Inger Merete Hobbelstad at jeg er sjokkert over den nye musikkvideoen til Tone Damli. Det er jeg ikke. Jeg har heller ikke sand i fitta, janteloven på nattbordet eller dårlig selvtillit fordi kroppen min bærer preg av mer hygge enn trening, slik enkelte tvitrere later til å tro.

Det som derimot sjokkerer meg, er Hobbelstads fnisete godkjenning av et kulturfenomen – i dette tilfellet pene, unge jenters tendens til å spille på sex – bare fordi det har vært sånn i uminnelige tider. Betyr det at vi ikke skal, kan eller bør stille spørsmål ved status quo? Er ikke det et ansvar vi har som journalister, samfunnsaktører og medmennesker?

De som evner å heve blikket vil kjapt se at denne ukens uttalelser om Tone Damlis nye video handler om viktigere ting enn misunnelse, røde strømper og en ung dame fra Sogndal. Hun blir ikke annet enn nok et eksempel på et urovekkende trekk ved underholdningsindustrien. Hun er i sin fulle rett til å bli forbanna over kritikken, men min støtte har hun først den dagen hun velger å by på noe mer enn veltrent kropp med sprittusj-tegning.

Det er langt fra sjokkerende at artister i musikkvideoer kler av seg og spiller på sex. Det er den enkleste, billigste måten å få oppmerksomhet på.

Når artister tilsynelatende umotivert kaster klærne for å få oppmerksomhet, er det med på å bidra til en svært usunn seksualisering av populærkulturen. Enten du kommer fra Barbados eller Sogn og Fjordane. Enten du gjør det frivillig, med et ønske om et mer voksent uttrykk, eller ikke. Sist jeg sjekka var det imidlertid mer voksent å vise identitet, ambisjoner og originalitet fremfor å kopiere sine lettkledde forbilder.

Parallelt med at twittermeldingene om Damlis video kom på trykk i dagspressen, skrev VG at antallet jenter helt ned i tolvårsalderen som får utskrevet p-piller er doblet de siste årene. Dette forteller meg at unge folk i for stor grad må forholde seg til seksualitet alt for tidlig. At andelen unge jenter med spiseforstyrrelser og depresjoner stadig øker, forteller meg at kroppsfokuset er for stort. Halvnakne kropper og lite troverdige knull-meg-blikk i musikkvideoer hjelper lite – spesielt når store deler av avsenders fanskare er under den seksuelle lavalder.

Som artist med et flott utseende, solid management og verdens største plateselskap i ryggen er du privilegert med mange muligheter. Som musikkelsker hadde jeg helst sett at slike artister i større grad benyttet seg av muligheten til å både selge musikken sin og by på noe mer enn egen kropp – noe som løfter musikkopplevelsen, og ikke bare det mellom beina. At artister forspiller den sjansen er trist.

Den ytterste konsekvensen av det overdrevne fokuset på kropp og sex er en populærkultur der det nærmest er påkrevd for popartister å kle av seg. Alle har et ansvar for å bidra til at vi ikke havner der. I det lange løp er ingen av oss tjent med det overdrevne fokuset på kropp og sex. Minst av alt de som kaster klærne.

Trine Sollie

Tags: , , , , ,

Del "Klær, ferdig, gå"
 

59 kommentarer på “Klær, ferdig, gå”

  1. Helge sier:

    Det triste er at i jakten på å lage en «sexy musikkvideo» har de glemt både «sexy» og «musikk» og dermed endt opp med kun en «Video». Temaet her burde ikke være diskriminering, feminisme, kommersialisme etc, men hvor ubeskrivelig beige det er.

  2. Anonym sier:

    Damli har lite musikalsk å by på – det er hevet over enhver tvil. Enkelt og banalt i Aqua-klassen. Videoen gidder jeg ikke se, jeg skjønner av den samlede kommentarflora hva den går ut på.

    Det som forundrer meg er at Trine Sollie i – av alle ting – Lydverket, nå plutselig virker forarget over tvilsom musikk, enda dårligere tekster, lavkvalitets musikkvideoer, sviktende moral og underholdningindustriens overfladiskhet. Med mindre hun er født i går burde hun vite at omverdenen flommer over av denne sorten og at vi innenlands lenge har hatt både denne type og annen type møl flytende rundt. Hun burde stått på denne barrikadekrakken hver eneste dag og ropt ut sin frustrasjon – for Damli er tross alt bare et rusk i en ørken av drit.

    Lydverket hyller og listefører daglig utgivelser i Pizza Grandiosaklassen – men de ser det ikke selv. Eksempelvis er Lydverket nesegrus i sin beundring av Vaular – på tross av at det han ikler sine overtydelige og banale tekster ikke med beste vilje kan kalles musikk.

    Problemet til Trine Sollie er inkonsekvensen. Hvorfor i all verden reagerer hun på Damli sitt siste stunt, når hun er taus om det meste andre av drit som ukritisk får renne gjennom redaksjonen?

    Det står ikke til troende.

    V
    PS: legg ned Lydverket og la oss få morgenkåseriet på Nrk P2 tilbake. Det gav en bra start på dagen.

    • Anonym sier:

      problemet går utover musikken; noe trine sollie har fullt fokus på. det er kroppsfikseringen og pul-meg-blikket. og dumli har sine fan under sexuell lavalder, og hos anonyme grafoler som blir svette i pungen bare de ser en naken, flat mage. når jentunger som sliter med sitt selvbilde i en vanskelig alder fra før av, ser dumli, tenker de at, ja det er nok slik det skal være, så blir det p-piller i tolv årsalder, bulemikere og selvmord. jeg har jobbet i ungdomspykiatrien i mange år, og det trine sollie skriver, er meget nært opptil sannheten. jenter i alderen 10-18, ser opptil slike som dumli, og vil gjøre alt for å etterleve deres eksempel. dette fører til fremmedgjøring og at de ser på seg selv som et objekt, ikke subjekt. 

  3. wasadu-de sier:

    Hun har undergravd sitt eget talent.. 

    Jentene har kommet langt siden de fikk stemmerett i 1913, men denne settingen for norske kvinner som har kommet der de er med talent, ødelegger mye for seg selv, selvom hun ville vise en ny side av seg selv.. De nye silikontitsene

  4. Mer av det takk, folk skal have lov til at udtrykke sig som de har lyst…

  5. Anonym sier:

    glimrende og frigjørende flott skrevet! mind over body sier jeg. selv om man ser ut som dumli, trenger man ikke å brette seg ut på den måten. jo, hun kommer i klasse med en god del andre talentløse popberter, og det får hun bare finne seg i, når hun ikke har noe annet talent enn å skape blest rundt sin egen fysikk, som er fullstendig uten interesse.

  6. Demos Demoso sier:

    Tone’s musikk er ikke noe verre enn de musikalsk fullstendig syntetiske damene Spears, Rihanna og Gaga. Så er hun mye vakrere enn dem i kropp og ansikt. Et norsk prakteksemplar som det har tatt århundrer å avle frem. Hun er 23 og gammel nok til å vise frem det hun vil. Og hun er jo på ingen måte naken, men derimot svært smakfullt presentert. Hun er nydelig å skue. Hvor var forresten artikkelforfatteren når Spears, Rihanna og Gaga har presentert sitt, ofte skandinaviskkomponerte, søppel???  

  7. Anonym sier:

    Utrolig hvor sinte enkelte jenter blir på sine medsøstre bare fordi de er penere enn seg selv. Som mann må jeg le av dette. Jeg har sett Tones sexy video 25 ganger allerede og bare elsker den. Sexy jenter er best på TV. Stygge jenter er best på radio.

    • synøve Holter sier:

      Le i vei du kjære mann. Og bare bekreft din egen lille innsnevrede verden…. Du er tydeligvis ikke i stand til å se nyansene her, men kun den klassiske jamringen om at jenter bare er misunnelige på andre jenter. Vi er forhåpentligvis litt mer oppegående enn som så og klarer å se litt lengre enn de stygge nesetippene våre. Få med deg signaleffekten her, samfunnsansvaret, klein-heten og copycat-syndromet. Lykke til med de neste 25 visningene av «dame i undertøy og slørete blikk»….regner med det funker.

      • Anonym sier:

        Bedre å leve i en innsnevred verden sammen med verdens mest sexy jente enn å være en innsnurpet bitter rødstrøpe med angst for å bli forbigått av medsøstre som er penere enn en selv.
        Skaff deg en burka, så er det ingen som ser deg.

  8. Sunli Ruud sier:

     Det jeg finner merksnodig er hvordan enkelte sangere heller spiller på
    utseendet sitt enn stemmen (som jo er den man LYTTER til når man kjøper
    en CD) heller enn å utvikle talentet sitt og markedsføre seg slik at man
    blir tatt for å være en seriøs artist heller enn ‘dum og deilig’.

    Jeg
    tviler ikke på at du har omløp i hodet Tone, men å kle av seg i
    underholdningens navn er å prostituere sine evner, om du liker det eller
    ei.

    Eller nekter du for at hele grunnen til at du gjør det er
    for å selge mere plater? For vi vet jo alle at dumme tenåringsgutter
    kjøper plater med halvnakne damer på coveret.

    Dessverre mister du
    alle oss andre, Tone. Vi som verdsetter musikk og en god stemme. Vi med
    dyre stereoanlegg som nerdelytter på vakre stemmer som plinger på
    hjerterøttene våre.

    Et blikk på ditt cover og vi går ut i fra at
    du er enda en ‘my boobs are ok’-fjolle og går forbi. Men du tar dine
    valg; du vil heller ha sprengkåte 16-åringer til å kjøpe din plate. I
    mine øyne er dette et lite gjennomtenkt valg. Hvis du spør Lene
    Alexandra Øien om hun angrer på sitt valg vil du kanskje få noe å tenke
    på.

  9. Anonym sier:

    Har ikke engang sett videoen som omtales og vil nok aldri komme til å se den. MEN, «problemet» til Tone Damli er overhodet ikke nytt. Det var vel heller forventet med en slik produsent hun har. Han er og den som har gjort Tone’s musikk om til noe så platt og glattslikket at hun blir nødt til å kle av seg for å få fokus på sin musikk.

    Mitt råd til Tone, finn deg en produsent som har musikk som interesse i stedet for pupper og lår samt en feit bankkonto.

  10. Anonym sier:

    Life is a game in which we all are hookers. Punktum. 

    Om fanskaren til Tone er under 12 år, trenger hun selfølgelig ikke bry seg om å være ansvarlig rollemodell for disse. Dessuten har ikke disse små egne penger, og noen grep må man ta for for å få far til det hele tatt gidde å kjøpe søpla. Litt til alle liksom.

    Det er show biz vi snakker om. Og da mest biz. Som Tone skriver på bloggen sin, er det ikke nok å selge musikk. Dagens produkt er en audio-visuell pakke. Med fokus på produkt og pakke. Mye innpaking. Da kan det selvsagt ligge hvilke som helst goodies i pakken.

    Feministene må slutte å klage på salg av sex og kropp, og musikalse oppegående må slutte å klage på møkkamusikk. Cash is king. Get it!

    • Modesty Blaise sier:

      Er man automatisk en feminist hvis man synes lettkledde og talentløse jenter burde finne seg en annen jobb? Er man automatisk en feminist hvis man mener at kan man ikke selge musikken sin fordi man ikke har bra nok stemme, bør man kanskje heller jobbe med noe annet?

      Tone, Rihanna, Lady Gaga, Kelis og andre som dem, har jo flotte kropper, hvorfor ikke da heller jobbe fulltid for Playboy eller et annet manneblad? Hadde vært mye mere ærlig i mine øyne.

      • Anonym sier:

        Nei, ikke automatikk idette, men ofte tilfellet. Og da er det synd at man sløser energi på skivebom.

        Ingen som vil være i show biz gidder å jobbe «fulltid» med noe. Litt «musikk», litt glamourmodell, litt sextape on the loose på nettet, litt skuespill, – hva som helst for å skape fokus på seg selv som et produkt som kan selge.Man kan si det samme om de «seriøse» musikerne som frivillig stiller i backing-bandet, produsenten, eller distribusjonsnettverket. De er like horete når de vurderer inntjeningen ved å stille opp i slike produksjoner høyere enn egen «kunstnerisk» integritet. For ikke å snakke om markedet, eller KUNDEN.Dette er ikke mer patetisk enn når John Travolta stiller opp på klokkereklamer. Ingen må tro at noe innen konvensjonell næring passer inn i en verdidebatt.

        Å uttrykke ting som «Når artister tilsynelatende umotivert kaster klærne for å få oppmerksomhet, er det med på å bidra til en svært usunn seksualisering av populærkulturen.» viser at man tror at dette (og mennesket) kan endres. Populærkultur ER sex (bl.a). På samme måte som fashion og sladderblader. Har alltid vært det – og kommer til å være det til evolusjonen evt endrer noe. Dette er biologisk betinget, og å tro noe annet illustrerer nok en gang poenget i Hjernevask-serien til Eia.

        Man må ikke glemme at det faktisk er pornoindustrien som har drevet fremover mobilteknologien de siste 10 årene i Asia. Som igjen har innvirking på resten av verden. Dette er noe mange nyter godt av i dag, men få stiller spørsmål ved.

        Glem mikronivåer. Populærkultur som massefenomen representerer kun én ting: basic instinct. Frasen «sex, drugs and rock ‘n’ roll» summerer dette opp.

        • Anonym sier:

          Det er naivt å tro at musikk bare er porno. Uendelig naivt.

          • Anonym sier:

            Ja, som sagt over: litt av alt. Like naivt som å tro at musikk, hva nå det måtte omfatte, utelater porno totalt. Maktbegrepet ved det hele er like relevant. Noe som oftest følger av en viss inntjening. Ingen som har sagt «bare porno».

            Men ser du f.eks på Webers maktbegreper, og veier monetær kaptital vs kulturell (eller intellektuell for den del) kapital, kan man spørre seg: Hvem er det som vinner frem i populærkulturen? Og nei, Bertine Z, Mari Boine eller Björk befinner seg ikke i denne boksen.

            Hvor var dere i 1991 da «In Bed with Madonna» kom ut? Hvor plasseres denne superstjernen ift elendige Sabrinas «Boys»? Eller 50 Cents videoer med Hoes and Bitches? Er det enklere å forholde seg til store stjerner som bevisst spiller på kropp og sex, enn en stakkars sognejente prøver seg? Blir det plutselig for nært noe man håper seg er «norskt og rent»? Er det lettere å overse «My boobs are ok» fordi man kan forvente mindre av Lene Alexandra enn av Damli?

            Problemet med argumentasjonen her er at man har gitt seg ut på en medieestetisk debatt man ikke skjønner noe av.

            • Anonym sier:

              Lyd er intellektuell kapital. Du snakker om popmusikkens visuelle «kapital». Lyd er ikke bilde. Jeg liker Madonnas musikk. Musikk med visuell kapital kan selge bra lyd. Det finnes mer lyd enn popmusikk med feite videoer og musikk utrykker alle følelser mennesker har. Dine argument minner meg litt om Nicole Kidman i «Something To Die For.» Hvis lyden ikke blir sett. Så finnes det ingen lyd. Det holder ikke for meg.

              • Anonym sier:

                Er enig i det du sier her, men jeg har ikke argumentert for at populærmusikk må sees. Populærmusikk eksisterte lenge før musikkvideoer, og har således ikke noe med dette å gjøre. Men artister har spilt på sex og kropp lenge før musikkvideoene. Det være seg platecover,  magasinartikler eller sceneopptredener etc.

                Poenget er vel at Damli må kunne ty til det visuelle på lik linje med alle andre som gjør det. Det gjør ikke musikken hennes noe bedre eller dårligere. Musikken taler for seg, men på den andre side er det ikke uten grunn at man også gir priser til musikkvideoer.

                Så til det u-utalte poenget her: At Damli spiller på sex når alt annet (musikk, tekst, sound ++) er suboptimalt, stiller ikke henne i et dårligere lys enn Sabrina i svømmebassenget. Ja, det er platt, men det er verken fugl eller fisk av hva musikalsk eller moralsk lavmål angår.

                Det virker som man mener at siden musikken hennes er medioker, kan hun ikke bruke «sexy» video for å piffe opp låten. Vel, Damli er vel kanskje ikke den som fant på akkurat det trikset.

                Damli har hoppet på en karriere full av visuelle (les hennes kropp) stunts. Bilreklamer, sminke etc. Disse kan ikke skille henne fra artisteriet. Damli er en pakke med litt sang, litt reklame, litt ditt&datt. Opptredener på filmlerretet er sikkert langt oppe på lista i produktutviklingen. Og da ikke som mormor i mormor og de 8 ungene.

                • Anonym sier:

                  Jeg sier ikke at Sabrina i svømmebassenget er umoralskt. Det er du som sier at jeg mener det. Jeg er bare lei av å høre at porno er en viktig ingrediens i musikkens verden. Det er ikke den moralske pekefinger jeg vifter med. Jeg vifter med: Om du gir ut musikk. Eller en video eller hva som helst. Så må du forvente alle slags reaksjoner. Jeg er mest lei argumentet fra dem som mener at musikken er så beslektet med porno at det er helt vanlig liksom. Den grusomme arven etter Madonna er at mindre begavede musikkprodusenter tror det er så lett å spille på sex. De skjønner ikke hvor vanskelig det er. Fordi de tror Madonna er dum. Fordi hun spiller på sex. Og de tror at det er FORDI hun spiller på sex at hun er stor. Det er vanskelig å spille på sex. Kunsten er å selge seg dyrt. Lyden skal høres dyr ut. Og videoen skal se dyr ut. Og så er det få som skjønner at det er melodiene hennes som holder den egyptiske krona flytende. Smarte musikkprodusenter skjønner det. Kunsten er rett og slett å selge seg dyrt med en bra låt. Og med feit lyd. Fordi da ser den berømte pornofilmen dyr ut. Sabrina gjør ikke noe galt. Hun selger seg bare billig fordi noen sier til henne at popmusikk er sex. Og det argumentet har jeg hørt før. Mange ganger.

                • Anonym sier:

                  Jeg sier ikke at Sabrina i svømmebassenget er umoralskt. Det er du som sier at jeg mener det. Jeg er bare lei av å høre at porno er en viktig ingrediens i musikkens verden. Det er ikke den moralske pekefinger jeg vifter med. Jeg vifter med: Om du gir ut musikk. Eller en video eller hva som helst. Så må du forvente alle slags reaksjoner. Jeg er mest lei argumentet fra dem som mener at musikken er så beslektet med porno at det er helt vanlig liksom. Den grusomme arven etter Madonna er at mindre begavede musikkprodusenter tror det er så lett å spille på sex. De skjønner ikke hvor vanskelig det er. Fordi de tror Madonna er dum. Fordi hun spiller på sex. Og de tror at det er FORDI hun spiller på sex at hun er stor. Det er vanskelig å spille på sex. Kunsten er å selge seg dyrt. Lyden skal høres dyr ut. Og videoen skal se dyr ut. Og så er det få som skjønner at det er melodiene hennes som holder den egyptiske krona flytende. Smarte musikkprodusenter skjønner det. Kunsten er rett og slett å selge seg dyrt med en bra låt. Og med feit lyd. Fordi da ser den berømte pornofilmen dyr ut. Sabrina gjør ikke noe galt. Hun selger seg bare billig fordi noen sier til henne at popmusikk er sex. Og det argumentet har jeg hørt før. Mange ganger.

                  • Anonym sier:

                    Njei, du legger ordene litt i tastaturet mitt her… 

                    Det hadde vært greiere av Sollie å bemerke at Damlis (les også produsent) forsøk på sexy video er helt elendig håndtverk. Både musikalsk og visuelt. Men Sollie fokuserer på at Damli bidrar til en usunn seksualisering av populærkulturen, og at Damli bør være rollemodell både for store og små. Det er ikke noe oppsiktsvekkende ved denne videoen eller låten, og hele Damli-pakken er skiller seg ikke vesentlig fra andre populærprodukter. Snart kommer sikkert Damli-drops med hovedpersonen i bikini på fremsiden av esken. So what? På lik linje med Batman-godteri.

                    Om Sollie vil sånt til livs, burde hun gjøre noe annet enn å skrive middelmådige anmeldelser av middelmådig musikk.

              • Anonym sier:

                Er enig i det du sier her, men jeg har ikke argumentert for at populærmusikk må sees. Populærmusikk eksisterte lenge før musikkvideoer, og har således ikke noe med dette å gjøre. Men artister har spilt på sex og kropp lenge før musikkvideoene. Det være seg platecover,  magasinartikler eller sceneopptredener etc.

                Poenget er vel at Damli må kunne ty til det visuelle på lik linje med alle andre som gjør det. Det gjør ikke musikken hennes noe bedre eller dårligere. Musikken taler for seg, men på den andre side er det ikke uten grunn at man også gir priser til musikkvideoer.

                Så til det u-utalte poenget her: At Damli spiller på sex når alt annet (musikk, tekst, sound ++) er suboptimalt, stiller ikke henne i et dårligere lys enn Sabrina i svømmebassenget. Ja, det er platt, men det er verken fugl eller fisk av hva musikalsk eller moralsk lavmål angår.

                Det virker som man mener at siden musikken hennes er medioker, kan hun ikke bruke «sexy» video for å piffe opp låten. Vel, Damli er vel kanskje ikke den som fant på akkurat det trikset.

                Damli har hoppet på en karriere full av visuelle (les hennes kropp) stunts. Bilreklamer, sminke etc. Disse kan ikke skille henne fra artisteriet. Damli er en pakke med litt sang, litt reklame, litt ditt&datt. Opptredener på filmlerretet er sikkert langt oppe på lista i produktutviklingen. Og da ikke som mormor i mormor og de 8 ungene.

              • Anonym sier:

                Er enig i det du sier her, men jeg har ikke argumentert for at populærmusikk må sees. Populærmusikk eksisterte lenge før musikkvideoer, og har således ikke noe med dette å gjøre. Men artister har spilt på sex og kropp lenge før musikkvideoene. Det være seg platecover,  magasinartikler eller sceneopptredener etc.

                Poenget er vel at Damli må kunne ty til det visuelle på lik linje med alle andre som gjør det. Det gjør ikke musikken hennes noe bedre eller dårligere. Musikken taler for seg, men på den andre side er det ikke uten grunn at man også gir priser til musikkvideoer.

                Så til det u-utalte poenget her: At Damli spiller på sex når alt annet (musikk, tekst, sound ++) er suboptimalt, stiller ikke henne i et dårligere lys enn Sabrina i svømmebassenget. Ja, det er platt, men det er verken fugl eller fisk av hva musikalsk eller moralsk lavmål angår.

                Det virker som man mener at siden musikken hennes er medioker, kan hun ikke bruke «sexy» video for å piffe opp låten. Vel, Damli er vel kanskje ikke den som fant på akkurat det trikset.

                Damli har hoppet på en karriere full av visuelle (les hennes kropp) stunts. Bilreklamer, sminke etc. Disse kan ikke skille henne fra artisteriet. Damli er en pakke med litt sang, litt reklame, litt ditt&datt. Opptredener på filmlerretet er sikkert langt oppe på lista i produktutviklingen. Og da ikke som mormor i mormor og de 8 ungene.

  11. Kåre Garnes sier:

    Problemet med denne videoen er at DEN ER DREPENDE KJEDELIG!!!

    Tone er ikke «ligge og vri seg-sexy», men drit i det, hun kan få kle seg akkurat hvordan hun vil.

    Bare ikke kast bort livet til folk med å lage stillestående, kjedelig videoer uten noen form for handling eller drama.

  12. Anonym sier:

    Jeg gir min fulle støtte til denne artikkelen. Syns det er flaut at ei så pen dame som Tone skal være nødt å kle av seg for å få fram musikken sin.

    Artister som går seriøst fram med musikken sin ved å ha sin egen orginale stil og det uten at de må kle av seg og ha falske knull meg blikk. Det er sånne artister som virkelig blir satt pris på.

    Tone har du virkelig tenkt gjennom hvem som er fan gruppen din? Unge jenter! Vil du virkelig bidra til å legge press på utseende, kropp og sex? Hva annet trodde du å oppnå?

  13. Frode Barth sier:

    Det finnes fremdeles oppegående tenkende journalister. Trine Sollie er definitivt en av dem. En viktig debatt i håp om at artister vil strekke seg mot kunstneriske utfordringer og virkelige verdier som verden trenger, fremfor gull, glitter og glamour.

  14. Anonym sier:

    Dette er jo Tone sin måte å få suksess og tjene penger på. Som låtskriver og sangartist har hun jo svært lite å by på. Ikke noe galt i det, men da må man vel kunne stikke fingeren i jorda og innrømme det istedetfor å bli så voldsomt fornærma hver gang ekspertisen påpeker nettopp dette. Synes du virkelig at du er en stor popartist og kunstner Tone? I så fall er nok både ditt selvbilde og din musikk-kompetanse relativt feildimensjonert.

  15. Anonym sier:

    Herre fred.. Greit at du ikke har fitta i sanda, men du er vel ikke nødt stikke hodet nedi pk-sandkassen? 
    Du leser verdenen gjennom et ideal som ikke eksisterer. Utseende og status har (dessverre) en massiv plass i samfunnet, og så skal vi spille så jævlig indignerte og Siv Jensen-indignerte hver gang noen litt kynisk utnytter det. Jeg mener ikke det er jantete, det er bare litt… stusselig og unødig bruk energi. Samtidig er jeg enig i at disse verdiene ideelt sett ikke bør gjennomsyre ungdommen. Men poenget er: med et kanskje litt begrenset musikalsk register, men et fint utseende, så kan man vel skjønne at Damli bruker det hu har? Alle kan vel ikke være Maria Mena?
    Og forhåpentligvis kommer heller ikke alle i fremtiden til å se ut som Damli. 
    Og – skal vi få bukt med denne utviklingen så hjelper det sannsynligvis ikke disse hylekorene nevneverdig.

  16. Anonym sier:

    Herre fred.. Greit at du ikke har fitta i sanda, men du er vel ikke nødt stikke hodet nedi pk-sandkassen? 
    Du leser verdenen gjennom et ideal som ikke eksisterer. Utseende og status har (dessverre) en massiv plass i samfunnet, og så skal vi spille så jævlig indignerte og Siv Jensen-indignerte hver gang noen litt kynisk utnytter det. Jeg mener ikke det er jantete, det er bare litt… stusselig og unødig bruk energi. Samtidig er jeg enig i at disse verdiene ideelt sett ikke bør gjennomsyre ungdommen. Men poenget er: med et kanskje litt begrenset musikalsk register, men et fint utseende, så kan man vel skjønne at Damli bruker det hu har? Alle kan vel ikke være Maria Mena?
    Og forhåpentligvis kommer heller ikke alle i fremtiden til å se ut som Damli. 
    Og – skal vi få bukt med denne utviklingen så hjelper det sannsynligvis ikke disse hylekorene nevneverdig.

  17. Nå leser jeg at folk sier det er helt greit å bruke det man har hvis man ikke har mye annet å by på. Javel, så selg sex istedet eller bli modell da. Er mange andre ting man heller burde gjort med utseendet sitt enn å ødelegge musikkbransjen enda mer. Helt ufattelig at nordmenn er så lite kritiske. Vil vi ikke lenger ha musikere vi kan være stolte av og som er orginale og lager skikkelig musikk, istedet for artister som må bruke utseendet for å få solgt? Nei, det er faktisk ikke greit å bruke det en har hvis ikke taltentet er godt nok. Og ikke si «ja, men sånn er det bare», for det betyr absolutt ikke at man må godta noe eller at det ikke går an å endre på det. Sier seg selv at det er en idiotisk ting å si.

  18. Nå leser jeg at folk sier det er helt greit å bruke det man har hvis man ikke har mye annet å by på. Javel, så selg sex istedet eller bli modell da. Er mange andre ting man heller burde gjort med utseendet sitt enn å ødelegge musikkbransjen enda mer. Helt ufattelig at nordmenn er så lite kritiske. Vil vi ikke lenger ha musikere vi kan være stolte av og som er orginale og lager skikkelig musikk, istedet for artister som må bruke utseendet for å få solgt? Nei, det er faktisk ikke greit å bruke det en har hvis ikke taltentet er godt nok. Og ikke si «ja, men sånn er det bare», for det betyr absolutt ikke at man må godta noe eller at det ikke går an å endre på det. Sier seg selv at det er en idiotisk ting å si.

  19. Det som virkelig er morsomt er jo at låtskriver Ina synger alene på refrenget… Hun er forøvrig veldig flink :)

    Det som er irriterende, og som har irritert meg over lang tid, er når kvinnelige artister med bra stemmer og kule låter, absolutt skal gå uten klær på videoer. Ser ikke det helt store samfunnsproblemet i det, jeg skulle bare ønske at det hadde vært nok med den kule låta.

    Beste eksempelet jeg kommer på i farta er Beyoncés Crazy in Love
    http://www.youtube.com/watch?v=ViwtNLUqkMY

  20. Det som virkelig er morsomt er jo at låtskriver Ina synger alene på refrenget… Hun er forøvrig veldig flink :)

    Det som er irriterende, og som har irritert meg over lang tid, er når kvinnelige artister med bra stemmer og kule låter, absolutt skal gå uten klær på videoer. Ser ikke det helt store samfunnsproblemet i det, jeg skulle bare ønske at det hadde vært nok med den kule låta.

    Beste eksempelet jeg kommer på i farta er Beyoncés Crazy in Love
    http://www.youtube.com/watch?v=ViwtNLUqkMY

  21. Det som virkelig er morsomt er jo at låtskriver Ina synger alene på refrenget… Hun er forøvrig veldig flink :)

    Det som er irriterende, og som har irritert meg over lang tid, er når kvinnelige artister med bra stemmer og kule låter, absolutt skal gå uten klær på videoer. Ser ikke det helt store samfunnsproblemet i det, jeg skulle bare ønske at det hadde vært nok med den kule låta.

    Beste eksempelet jeg kommer på i farta er Beyoncés Crazy in Love
    http://www.youtube.com/watch?v=ViwtNLUqkMY

  22. Anita sier:

     For det første. Mange mennesker vet at Tone Damlie har et talent så slutt å diskuter det.

    For det andre: I dag med Idol,You Tube, My Space og TV har alle fått muligheten til å oppnå sine 15 minutes. Før i tiden måtte man være noe helt, helt uvanlig for på å oppnå «stardom»….i dag ser man at vanlige musikktalenter glimrer på TV skjermen og mest sannsynlig så er hun en av de vanlige.

     Dette resulterer i en trist virkelighet for musikkelskende…de riktig uvanlige talentfulle folka (vidunderbarna) drukner bort i en hel haug med vanlig talentfulle artister. For verden er full av det gjennomsnittlige mennesket. Musikktalenter finnes overalt. Tone er talentfull, men sannsynligheten er minimal for at hun har disse eksepsjonelle klassetalentene. Så hvilken musikalsk kvalitet skal man kreve av henne?

    Kanskje Grung som er journalist burde sette seg litt mer inn i dette… Beyonce Knowles er dessverre mer talentfull enn Tone, det samme gjelder Tori Amos og andre artister. Har Tone de evner og de forutsetninger som skal til for å ta en konkurranse med disse sjeldent begavede damene?? Det hjelper ikke bare å slå i bordet med musikalsk kvalitet der.
    Bare tenk på de kunstneriske høyder Franz litzt, Ole Bull (fortidens popstjerner bydde på): de var gudsbenådede, virtuose, ekstrembegavede…slike mennesker finnes nesten ikke.

    Og dessverre: Skal man slippe å spille på utseende i dag hjelper det ikke å være ei vanlig evnerik dame fra Sogn…man må glimre på så store høyder at bare noen helt få har kropp, psyke og evne til det…kanskje hun er en av de, men sannsynligheten er lik null….

    Så kjære Grung, vi får nøye oss med «det vanlige» til noen som har disse ekstraordinære menneskene entrer scenen. Men når du nå har kritisert Tone Damlie for dette:

    Når et ekte vidunderbarn dukker opp neste gang med voldom kvalitet å by på så er det du som journalist som står ansvarlig for på fremheve disse med den posisjonen du har…

    Dessverre: Det jeg vet er at mange journalister ikke gjenkjenner disse når de kommer gående, så dere er litt ansvarlig selv. Takk for meg og hipp hurra for Tone Damlie Aaberge:)

     

  23. Aina Olsen sier:

    Jeg er helt enig med deg, Trine. Det blir for enkelt å si at «sånn er det når man er popartist».

  24. Anonym sier:

    Det forundrer meg at det ikke har blitt gjort et poeng av hvor meningsløs gnukking og selvtafsingen er ift. innholdet i sangen? Jeg mener at man til en viss grad kan slippe unne med en slik video dersom innholdet i låten forsvarer det (type Britney Spears/Toxic) men for meg blir dette litt som at Rune Rudberg skal synge «Ut mot havet» kun iført speedo og babyolje, mens han gjør obskøne bevegelser… med andre ord; komisk og fullstendig meningsløst.

  25. Anonym sier:

    Det forundrer meg at det ikke har blitt gjort et poeng av hvor meningsløs gnukking og selvtafsingen er ift. innholdet i sangen? Jeg mener at man til en viss grad kan slippe unne med en slik video dersom innholdet i låten forsvarer det (type Britney Spears/Toxic) men for meg blir dette litt som at Rune Rudberg skal synge «Ut mot havet» kun iført speedo og babyolje, mens han gjør obskøne bevegelser… med andre ord; komisk og fullstendig meningsløst.

  26. Petter Myhr sier:

    Tone Damli Aaberge, you just got lawyered,  bitch.

  27. Petter Myhr sier:

    Tone Damli Aaberge, you just got lawyered,  bitch.

  28. Anonym sier:

    Lydverket bruser med fjærene og blir moralsk forarget når litt hud vises i en musikkvideo. Dog mindre hud enn i mange utenlandske videoer, eller hva som vises ved en tur på stranden – eller hva som trykkes opp i ansiktet ditt i enhver Narvesenkiosk.

    Hud.

    På den annen side er forargelsen fraværende ved nærmest oppfordring til drap. Selv om både musikk og tekst som inneholder oppfordringen er av tragisk dårlig kvalitet. Og at den såkalte artisten kan mistenkes for - nøyaktig som Trine Sollie her skriver om Damli -  »den enkleste, billigste måten å få oppmerksomhet på.»

    «Kem skjøt Siv Jensen? Vet du ka han heter? Fra kloss hold, syv og en halv meter No e snuten ute og leter de spør meg… vet du ka han heter?»

    Drap.En slags Fjordman light. Og lydverket jubler. Har ikke denne type uttrykk negative konsekvenser? Seksualisering av populærkulturen, skriver Sollie om Damli’s video. Er ikke nevnte tekst her en forråelse av populærkulturen?

    Lydverkets redaksjonelle linje:

    Hud: Korsfest! Korsfest!
    Drap: ok.

    Musikk og video er etterhvert blitt en pakke i popverdenen- hvertfall siden MTV så dagens lys. Som tekst og musikk. Som hopp og langrenn – kombinert.

    Kanskje bør det bedømmes deretter? Samt at de forsøksvis bedømmer de såkalte artistene etter samme standard?

    V

  29. Anonym sier:

    Lydverket bruser med fjærene og blir moralsk forarget når litt hud vises i en musikkvideo. Dog mindre hud enn i mange utenlandske videoer, eller hva som vises ved en tur på stranden – eller hva som trykkes opp i ansiktet ditt i enhver Narvesenkiosk.

    Hud.

    På den annen side er forargelsen fraværende ved nærmest oppfordring til drap. Selv om både musikk og tekst som inneholder oppfordringen er av tragisk dårlig kvalitet. Og at den såkalte artisten kan mistenkes for - nøyaktig som Trine Sollie her skriver om Damli -  »den enkleste, billigste måten å få oppmerksomhet på.»

    «Kem skjøt Siv Jensen? Vet du ka han heter? Fra kloss hold, syv og en halv meter No e snuten ute og leter de spør meg… vet du ka han heter?»

    Drap.En slags Fjordman light. Og lydverket jubler. Har ikke denne type uttrykk negative konsekvenser? Seksualisering av populærkulturen, skriver Sollie om Damli’s video. Er ikke nevnte tekst her en forråelse av populærkulturen?

    Lydverkets redaksjonelle linje:

    Hud: Korsfest! Korsfest!
    Drap: ok.

    Musikk og video er etterhvert blitt en pakke i popverdenen- hvertfall siden MTV så dagens lys. Som tekst og musikk. Som hopp og langrenn – kombinert.

    Kanskje bør det bedømmes deretter? Samt at de forsøksvis bedømmer de såkalte artistene etter samme standard?

    V

  30. Anonym sier:

    Kjære Vognhild. Jeg vil ha meg frabedt å bli beskyldt for drapstrusler, det samme gjelder idiotiske påfunn som å sammenlinke Lars Vaular med Fjordmannen. Begge deler er langt på siden av saken og jeg vil oppfordre deg til å benytte kommentarfeltet på en mer fornuftlig måte fremover. 

  31. Anonym sier:

    Kjære Vognhild. Jeg vil ha meg frabedt å bli beskyldt for drapstrusler, det samme gjelder idiotiske påfunn som å sammenlinke Lars Vaular med Fjordmannen. Begge deler er langt på siden av saken og jeg vil oppfordre deg til å benytte kommentarfeltet på en mer fornuftlig måte fremover. 

  32. Jeg tror du misforsto litt Trine. Ikke for å blande meg inn i saken, men var ikke slik jeg oppfattet det :) Mulig jeg tar feil…

    • Anonym sier:

      Tror nok Sollie «misforsto» med vilje. «Beskyldt for drapstrusler» – for en latterlig påstand.

      Når Sollie ikke klarer å komme med et fornuftig svar til Vognhilds betimelige spørsmål, hadde hun kommet bedre utav det ved å ikke svare i det hele tatt.

      Mitt spørsmål til Sollie er hvorfor disse reaksjonene kommer akkurat nå? Er Tone den første norske jenta som gjør disse tingene? Forventes det noe annet av henne fordi hun er, sitat Sollie, «en ung dame fra Sogndal»? Burde hun være uskyldigheten selv, og overlate sex-spillingen til urbane jenter som kan slikt, som f.eks. Jenny Skavlan?

  33. wasadu-de sier:

    Søt baklengs det blir tøs…

  34. Anonym sier:

    Jeg har ikke beskyldt Trine Sollie for drapstrusler – leseferdigheten sin må hun selv oppøve. Hva hun anser som en fornuftig måte å benytte kommentarfeltet på er kun subjektiv synsing og ikke anvendbart for oss andre – og slett ikke en universell målestokk. Vaular/Fjordman er redegjort for – igjen: leseferdigheten.
     
    For at ikke Sollie skal svelges rått av refleksjonsløse fjortiser er det nødvendig med nyansering av hennes innlegg i debatten.
     
    Damli’s video føyer seg inn i rekken av småpress på lett mottakelige ungjenter. Likevel er Vaular’s pent innpakede drapsoppfordring på Siv Jensen en mye farligere yttring i det offentlige rom. Vaular når bredt ut – mer enn Fjordman. Omtrent som Damlie. Fjordman er mer omfattende i sine skriverier – derfor er vaular en Fjordman light. Mer begrenset, men likevel samfunnsnegativt søppel på linje med Fjordman.
     
    Når Sollie snakker om negativ utvikling i samfunnet bør hun først feie for egen dør. Hun kaster stein når hun sitter i glasshus. Kommentatorer og anmeldere driver selv en praksis som representerer en forråelse av samfunnet:
    Trine Sollie i Lydverket anmeldte Katzenjammer under overskriften «Hold Kjeft!». Hun bruker altså liknende virkemidler som Damli (vulgaritet) for å høres gjennom støyen i anmedlerfloraen. Hennes bruk av ordet «runkevideo» osv føyer seg rett inn i dette.
    Sollie savner også orginalitet. Igjen må hun feie for egen dør. Når hun anmelder Katzenjammer med «Hold kjeft!» er dette bare en kopi av en annen kritiker som anmeldte Anne Grethe Prøys nesten likelydende: «Hold kjeft, drittkjerring!»
    Kampen mot forråelsen i samfunnet er tapt og anmelderne har sin sol(l)i(e)de andel av denne utviklingen. Menn i samme avkledningsmanøver hever ikke et eneste øyebryn hos kritikerne og det blir ofte et gap mellom det prisippielle og akutt aggresjonssynsing. Står de opp med feil fot først og lar dette få fritt spillerom i sin profesjonelle jobb? I Ukeslutt 4.februar øynet Sollie heller ikke helheten – bare Damli; selv om mange har produsert mye drøyere saker.Rap-artister med samfunnsnedbrytende budskap blir ikke gjenstand for den harmen. Noen av dem når mye bredere og lengre ut enn artister som Damli og er derfor mye farligere.
     
    På bakgrunn av videoen sier Sollie «at hun aldri skal intervjue artisten.» Dette er barnslig og uprofesjonelt og neppe i tråd med stillingsinstruksen til Lydverket. Derfor fremstår dette mer som rent Damlie-agg og ikke et prinsippielt debattinnlegg. 
    Sollie har gjennom innlegg som dette fått sine 15 minutter i rampelyset - å være gjest i Nrk Ukeslutt må regnes til dette.
    Men sagt på et språk som tilhører fagterminologien i hennes yrkeskategori og som hun dermed er kjent med: hold kjeft, drittkjerring!
    V
    PS: hev gjerne stemmen så ofte du vil – bare ikke forvent å bli tatt alvorlig.

    • Anonym sier:

      Ja, merkelig at det i det hele tatt blir kommentert at Damli kler av seg.
      Solli skriver «Sist jeg sjekka var det imidlertid mer voksent å vise identitet, ambisjoner og originalitet fremfor å kopiere sine lettkledde forbilder.»

      Ja, selvsagt. Og dette er også selvsagt ikke Damlis intensjon. Hun skal bare selge noe. Dette «noe» er noe litt ullent, men det har med baben Damli å gjøre.

      Å starte med «Skal du konkurrere med verdensstjerner?» er et totalt usaklig spørsmål Selvsagt skal hun ikke det. Det er ikke akkurat Røyksopp-kvaliteter i gjære her. Damlibølgen er bare en boble som smir mens jernet er varmt før overgangsalderen setter inn.

      Man må skille epler og pærer. F.eks spiller samfylking Åshild Mundal på helt andre kvaliteter enn Damli Hun er minst like pen som Damli, men synger på sognedialekt. Og har likevel blitt A-listet. Noen går lenger i å selge seg selv enn andre. Og det kan da ikke være noe å himle med øynene over.

  35. [...] de som misliker at det skal vises store mengder hud i musikklivet. Du kan lese mer om hva hun mener her. Hun er halvparten av Elsk eller hat-panelet, den andre er David Eriksen, som har en halvt liv i [...]

  36. Anonym sier:

    I popkulturen er NESTEN alt lov. Det er derfor den er spennende. Den må få lov til å romme både god smak og dårlig smak. Billig triks for å lykkes er også helt greit. Tone D er musikalsk sett en middelmådig artiskt. Så da må hun jo spille på de fortrinnene hun har. Hun har tydelig mainstram-ambisjoner, men kanskje dårlig management. Det faktum at det fins så mye overfladisk drit i musikkindustrien gjør at genuin og ektefølt musikk fremheves. Altså, skyver du til siden mainstream-skummet finner du så mye bra undergrunns. Men alle kan jo ikke spille prog-metal.

Legg igjen en kommentar