Motorkveld på NRK2

Observante seere har kanskje allerede fått med seg at det stort sett er motorsport klokken 19.30 på mandagene på «nye» NRK2. Programmet heter Motorkveld, og her sender vi innslag fra de motorsportene NRK har rettigheter til som WRC, EM i rallycross, rally-NM og andre grener.

Ettersom vi har fått noen minutter lengre sendetid i disse programmene har vi valgt å starte sendingene med motorsportsnyheter fra inn- og utland. Etter noen minutter med nyheter kommer hovedelementet som vanlig, som i dag er den 9. EM-runden i rallycross fra Polen. På denne måten blir Motorkveld nesten som en egen sportsrevy med kun motorsport!

Forhåpentligvis kan vi utvikle dette programmet ytterligere på sikt. Kanskje vi kan ha et studio med spennende gjester, flere feature reportasjer og mye annet morsomt som handler om motorsport?

Uansett må alle motorsportsinteresserte følge med på NRK2 klokken 19.30 på mandagene utover!

Mvh
Atle Gulbrandsen og Arild Andersen

Publisert i Ukategorisert | Skriv en kommentar

Loeb – igjen

Loeb – igjen
Les videre

Publisert i Ukategorisert | Skriv en kommentar

Rally Portugal: Duket for Petter?

Les videre

Publisert i Ukategorisert | Skriv en kommentar

Rally Mexio på godt og vondt


08032007031.jpg

Klikk her for større bilde

>
>
> > <<08032007031.jpg>>
> Å jo og jo og jo, og nei og nei og nei> …> .
>
> Endelig ser det lyst ut for Petter. Han leder etter tre fartsprøver her i Mexico. Han er ganske så fornøyd med den nye Subaruen, men mente at de også må bruke dette løpet her til å rette på bilen og gjøre den enda bedre..
> Petter er lei sutre-stempelet> …> og derfor har han blitt rar..Han vil liksom ikke si det han mener fordi han er redd alt kan bli brukt mot han.
> Men ingen lar seg vel lure at han påstår at ALT er kjempebra, at han SUPERfornøyd og livet smiler når vi vet at mr. Hollywood ligger langt ned på resultatlistene som han gjorde en stund i Norge..
>
> Vi vil ha en ærlig Petter, vi vil ha deg glad, sint og for all del ekte, Petter…
>
> Men Henning og Cato> …> ..NEI, NEI, NEI> …> .
>
> At dere måtte rulle på første prøve> …>
> I går var dere superoptimistiske og så glade og forventningsfulle..
> Henning som gikk rundt med verdens største smil og lot seg avbilde med sombrero og meg..
> Cato som så ut som en hummer etter en halvtime i stekende sol> …> kanskje han har hatt en vond og søvnløs natt??
>
> Snart kommer gutta inn til service og jeg venter å se to veldig skuffa gutter> …>
>
> Kjipt> …> .

Avsender: Susann Michaelsen

Publisert i epost | Skriv en kommentar

VS:


08032007031.jpg

Klikk her for større bilde

>
>
> > <<08032007031.jpg>>
Å jo og jo og jo, og nei og nei og nei….

Endelig ser det lyst ut for Petter. Han leder etter tre fartsprøver her i Mexico. Han er ganske så fornøyd med den nye Subaruen, men mente at de også må bruke dette løpet her til å rette på bilen og gjøre den enda bedre..
Petter er lei sutre-stempelet…og derfor har han blitt rar..Han vil liksom ikke si det han mener fordi han er redd alt kan bli brukt mot han.
Men ingen lar seg vel lure at han påstår at ALT er kjempebra, at han SUPERfornøyd og livet smiler når vi vet at mr. Hollywood ligger langt ned på resultatlistene som han gjorde en stund i Norge..

Vi vil ha en ærlig Petter, vi vil ha deg glad, sint og for all del ekte, Petter…

Men Henning og Cato…..NEI, NEI, NEI….

At dere måtte rulle på første prøve…
I går var dere superoptimistiske og så glade og forventningsfulle..
Henning som gikk rundt med verdens største smil og lot seg avbilde med sombrero og meg..
Cato som så ut som en hummer etter en halvtime i stekende sol…kanskje han har hatt en vond og søvnløs natt??

Snart kommer gutta inn til service og jeg venter å se to veldig skuffa gutter…

Kjipt….

Avsender: Susann Michaelsen

Publisert i epost | 1 kommentar

Snudd på hodet…

sus og henning.jpg

Så smilende var Henning før dagens rundkast…
I dag var han fryktelig skuffet…18 kilometer var alt han fikk så var han ute av tetkampen…nå håper han kanskje å klare å karre til seg et poeng, men det kan bli tøft..men ikke umulig..

Det var en stein som lå i veien, de kjørte ikek fort engang..bare i 60-70 km i timen og bang..så lå de på taket..
Okay, alle vet, ikke minst jeg, at Mexicanere ikke var født med en rakett i ræ…men hallo, de sto bare å så på at de stakkars oransekjedde gutta lå opp ned, mens alt blodet rant ned i hodene deres…Etter en stund fikk Cato og Henning karret seg ut av bilen og først da fikk de hjelp til å snu bilen…

Hmfr…

Var ikke så veldig fin bil som kom trillende inn på service…
Henning måtte bruke en colaboks for å prøve å dirke opp døra si..

Publisert i Ukategorisert | Skriv en kommentar

VS:


08032007031.jpg

Klikk her for større bilde

>
>
> > <<08032007031.jpg>>
Å jo og jo og jo, og nei og nei og nei….

Endelig ser det lyst ut for Petter. Han leder etter tre fartsprøver her i Mexico. Han er ganske så fornøyd med den nye Subaruen, men mente at de også må bruke dette løpet her til å rette på bilen og gjøre den enda bedre..
Petter er lei sutre-stempelet…og derfor har han blitt rar..Han vil liksom ikke si det han mener fordi han er redd alt kan bli brukt mot han.
Men ingen lar seg vel lure at han påstår at ALT er kjempebra, at han SUPERfornøyd og livet smiler når vi vet at mr. Hollywood ligger langt ned på resultatlistene som han gjorde en stund i Norge..

Vi vil ha en ærlig Petter, vi vil ha deg glad, sint og for all del ekte, Petter…

Men Henning og Cato…..NEI, NEI, NEI….

At dere måtte rulle på første prøve…
I går var dere superoptimistiske og så glade og forventningsfulle..
Henning som gikk rundt med verdens største smil og lot seg avbilde med sombrero og meg..
Cato som så ut som en hummer etter en halvtime i stekende sol…kanskje han har hatt en vond og søvnløs natt??

Snart kommer gutta inn til service og jeg venter å se to veldig skuffa gutter…

Kjipt….

Avsender: Susann Michaelsen

Publisert i Ukategorisert | Skriv en kommentar

Opp og ned i Rally Monte Carlo


ole0.bmp

Klikk her for større bilde

<<Microsoft Photo Editor 3.0-bilde>>

Det har blitt en lite spennende helg her i Frankrike, i alle fall sett med norske øyne!
Og egentlig sett med alle andre øyne enn spanske og franske.
For jommen meg er Sebastian Loeb og Daniel Sordo i en klasse for seg.
I splitter ny citröen, en C4 som er testet i to år, så kjører de filla av alle konkurrentene.

Marcus Grønholm sa til meg: -Dom kan man inte rekna med, dom bare kjører der framme og så får vi andre kjøre her bak..

Dette er riktignok hjemmebane for Loeb og også Sordo kjenner området som sin egen bukselomme.
Det var bare smil å få da jeg snakket med begge tidligere i dag.

Men Petter, ja, Petter ja..
Han har jo aldri vært noen asfaltspesialist, men litt bedre tider hadde det vært morsomt å se. Han tapte et minutt til Sordo i dag tidlig..
Nå har han endelig fått nye dekk, etter klaging på dekkene i årevis. Men nå, nå er dekkene for gode for bilen nå!

Det blir morsomt å se hva som skjer når han får den nye bilen. Han får stjerner i øynene når han snakker om den nye bilen som blir klar for Mexico i mars.
Skal vi endelig få se en konkurransedyktig minstebror Solberg igjen?

Og storebror Solberg da, Henning kjører krabbefart i helgen. Men etter å ha kjørt på disse veiene så forstår jeg han godt. Ingen tvil om at Henning er en god sjåfør,
Men her er ikke sted og tid til å overvurdere sine egne evner.

Jeg tror Henning gjør lurt i å kjøre sakte. Jeg tror vi får se noe helt annet i Sverige og Norge, ellers vil jeg bli umåtelig skuffet.
Nå håper jeg bare han og Cato kommer seg trygt i mål….og helst innen maxtid…

Avsender: Susann Michaelsen

Publisert i Ukategorisert | 8 kommentarer

Ny melding fra Arild Andersen

Ny sesong

I dag er vi i gang igjen! Rally Monte Carlo starter rally-VM 2007. Og dette er en sesong som blir herlig spennende sett med norske øyne.

Jeg bare minner om:
– en tent Petter Solberg får ny bil i mars, og skal revansjere fjorårets fiasko!
– for første gang skal Henning Solberg kjøre samtlige 16 VM-runder, i det som var den beste bilen i fjor!
– Mads Østberg, Thomas Schie og Andreas Mikkelsen skal alle kjøre minst fem VM-runder!
– vi skal få oppleve en VM-runde på norsk jord, Rally Norway om bare en snau måned!

Men først er det altså Rally Monte Carlo. Klassikeren arrangeres for 75. gang – løpet ble faktisk kjørt så tidlig som i 1911, og i 1955 var det til og med norske vinnere, da Per Malling og Gunnar Fadum gikk til topps med sin Sunbeam Talbot.
Ellers har det vært lite å se til de norske fargene i dette løpet. Petter Solbergs beste prestasjon på de franske fjellveiene er stadig sjetteplassen fra 2002. Henning Solberg debuterte med 16. plass i fjor. Rally Monte Carlo er et vrient, uforutsigbart og ikke helt ufarlig løp på smale veier som klemmer seg fast til bratte fjellskrenter. Underlaget kan variere mellom tørr asfalt, våt asfalt, snø og is på en og samme fartsprøve, noe som gjør dekkvalget til like deler vitenskap og gambling. Værgudene slår gjerne til med noen innslag av både tåke og nedbør underveis.
I år åpner dessuten rallyet med to fartsprøver allerede torsdag kveld, og det er ikke snakk om noen stadionprøver: Vi snakker om god, gammeldags kveldskjøring på fjellveiene noen timer nord for fyrstedømmet, rundt byen Valence. Basen har blitt flyttet dit i år, noe som betyr gjensyn med flere klassiske fartsprøver og forhåpentligvis mindre av trafikk-kaoset som har skjemmet de siste utgavene av Rally Monte Carlo. Til gjengjeld avsluttes hele løpet på glamorøst vis nede i havna i Monte Carlo, på boulevard John F. Kennedy og flere av de samme veiene som brukes i Monaco Grand Prix. Men det er i fjellene løpet avgjøres, og det er den smarteste som vinner; de skiftende forholdene gjør at det ikke er mulig å kjøre for fullt hele tiden.

Men hvem vinner?
Verdensmester Sebastien Loeb blir naturlig favoritt. Han har en imponerende merittliste fra Monte Carlo: 2-1-1-1-2 de siste fem sesongene. Og i fjor tapte han fem minutter etter avkjøring første dag, men hentet inn fire av dem på Grönholm de to neste. Sannsynligvis blir han ikke altfor hemmet av skulderskaden som satte ham utenfor de fire siste VM-rundene i fjor, sjøl om han sier at han fortsatt har litt problemer ved veldig brå bevegelser. Den største spenningen knytter seg til Citroen-teamet og deres nye C4 WRC, som får sin debut i Monte Carlo. Er den like god som seiersmaskinen Xsara WRC?

Hva med nordmennene?
Petter Solberg har aldri fått til dette løpet, og taktikken burde være å kjøre på det sikre og se hvor langt det holder. Poengene (dvs en plass blant de åtte beste) Solberg tar med seg herfra vil uansett være en bonus, sesongen starter for alvor i mars når Subaru har den nye Impreza-oppgraderingen på plass. Men om Solberg holder seg unna trøbbel vil det nesten automatisk bli et godt resultat.
Henning Solberg deltar bare for andre gang, og målsettingen med løpet bør være å gjøre seg sjøl best mulig rustet for de to neste VM-rundene i Sverige og Norge, to løp hvor han skal kjempe om pallplasser. Med andre ord: Henning skal komme seg i mål og få så mange mil som mulig i en for ham ny Ford, så kan han bare registrere hva plasseringen blir.

Og resten?
Marcus Grönholm kjørte safe da han vant i fjor – og finnen har sagt at det er samme oppskrift som gjelder også denne sesongen. Ford har antagelig den beste bilen fortsatt, og spesielt Grönholm, men også teamkollega Mikko Hirvonen skal kjempe om pallplasseringer. Og hvis Hirvonen gjør det, må også Citroens andremann Dani Sordo bør være med blant de beste. Duellen mellom Sordo og Hirvonen kan være med å avgjøre lagmesterskapet.
Manfred Stohl hadde en fantastisk sesong i fjor – østerrikeren endte faktisk helt oppe på fjerdeplass i VM. Nå har han tatt med seg privatteamet sitt fra Bozian og Peugeot 307 til Kronos og Citroen Xsara, og har dermed en enda bedre bil enn tidligere. Spørsmålet er om Stohl venner seg til den nye bilen umiddelbart, eller om han trenger litt mer tid.
Peugeot har ikke noe eget lag, men en rekke franske privatførere er påmeldt, og kjenner disse veiene godt. Vi skal ikke se bort fra at f.eks Jean-Marie Cuoq eller Philippe Roux kan blande seg inn i kampen om poeng.
Finnen Toni Gardemeister imponerte med tredjeplass i fjor – i år stiller han i en halvoffisiell Mitsubishi-satsing sammen med Xavier Pons, som ikke fikk fornyet tillit av Citroen etter fjoråret. Spesielt Gardemeister er rask nok til å kunne kapre en plass på pallen, men spørsmålet er om bilen er det. I et så uforutsigbart løp er det slett ikke umulig.
Også Skoda stiller med en bil, og Jan Kopecky leverte flere gode løp på asfalt i fjor. I tillegg har Henning Solbergs unge teamkollega Jari-Matti Latvala et udiskutabelt potensiale, han har kjørt løpet tidligere og han kjenner allerede bilen.

Korte fakta om Rally Monte Carlo:
*Base i Valence
*15 fartsprøver, inkludert to i mørket torsdag kveld og en superspesial søndag.
*Lengste fartsprøve: St. Pierreville – Antraguies (kjøres som SS3 og SS6 fredag), 46 km
*Høyeste punkt: 1450 m.o.h (SS1)
*Vinner 2006: Marcus Grönholm (gjennomsnittshastighet 77,3 km/t)
*Flest seiere: Tommi Mäkinen, Finland 4 (1999-2002), Walter Röhrl, Tyskland (1980, 1982-84), Sandro Munari, Italia 4(1972, 1975-77). Av dagens aktive har Sebastien Loeb, Frankrike flest med tre (2003-05).

NRKs tips:
Pallen: 1. Loeb, 2. Grönholm, 3. Hirvonen.
Outsidere: Stohl, Gardemeister, Kopecky, Sordo, Latvala.
Nordmennene: Petter Solberg 6.-9. plass, Henning Solberg 10.-12. plass.

Hva tror dere?

Avsender: Arild Andersen

Publisert i epost | Skriv en kommentar

Ny sesong!

Ny sesong

I dag er vi i gang igjen! Rally Monte Carlo starter rally-VM 2007. Og dette er en sesong som blir herlig spennende sett med norske øyne.

Jeg bare minner om:
– en tent Petter Solberg får ny bil i mars, og skal revansjere fjorårets fiasko!
– for første gang skal Henning Solberg kjøre samtlige 16 VM-runder, i det som var den beste bilen i fjor!
– Mads Østberg, Thomas Schie og Andreas Mikkelsen skal alle kjøre minst fem VM-runder!
– vi skal få oppleve en VM-runde på norsk jord, Rally Norway om bare en snau måned!

Men først er det altså Rally Monte Carlo. Klassikeren arrangeres for 75. gang – løpet ble faktisk kjørt så tidlig som i 1911, og i 1955 var det til og med norske vinnere, da Per Malling og Gunnar Fadum gikk til topps med sin Sunbeam Talbot.
Ellers har det vært lite å se til de norske fargene i dette løpet. Petter Solbergs beste prestasjon på de franske fjellveiene er stadig sjetteplassen fra 2002. Henning Solberg debuterte med 16. plass i fjor. Rally Monte Carlo er et vrient, uforutsigbart og ikke helt ufarlig løp på smale veier som klemmer seg fast til bratte fjellskrenter. Underlaget kan variere mellom tørr asfalt, våt asfalt, snø og is på en og samme fartsprøve, noe som gjør dekkvalget til like deler vitenskap og gambling. Værgudene slår gjerne til med noen innslag av både tåke og nedbør underveis.

I år åpner dessuten rallyet med to fartsprøver allerede torsdag kveld, og det er ikke snakk om noen stadionprøver: Vi snakker om god, gammeldags kveldskjøring på fjellveiene noen timer nord for fyrstedømmet, rundt byen Valence. Basen har blitt flyttet dit i år, noe som betyr gjensyn med flere klassiske fartsprøver og forhåpentligvis mindre av trafikk-kaoset som har skjemmet de siste utgavene av Rally Monte Carlo. Til gjengjeld avsluttes hele løpet på glamorøst vis nede i havna i Monte Carlo, på boulevard John F. Kennedy og flere av de samme veiene som brukes i Monaco Grand Prix. Men det er i fjellene løpet avgjøres, og det er den smarteste som vinner; de skiftende forholdene gjør at det ikke er mulig å kjøre for fullt hele tiden.

Men hvem vinner?
Verdensmester Sebastien Loeb blir naturlig favoritt. Han har en imponerende merittliste fra Monte Carlo: 2-1-1-1-2 de siste fem sesongene. Og i fjor tapte han fem minutter etter avkjøring første dag, men hentet inn fire av dem på Grönholm de to neste. Sannsynligvis blir han ikke altfor hemmet av skulderskaden som satte ham utenfor de fire siste VM-rundene i fjor, sjøl om han sier at han fortsatt har litt problemer ved veldig brå bevegelser. Den største spenningen knytter seg til Citroen-teamet og deres nye C4 WRC, som får sin debut i Monte Carlo. Er den like god som seiersmaskinen Xsara WRC?

Hva med nordmennene?
Petter Solberg har aldri fått til dette løpet, og taktikken burde være å kjøre på det sikre og se hvor langt det holder. Poengene (dvs en plass blant de åtte beste) Solberg tar med seg herfra vil uansett være en bonus, sesongen starter for alvor i mars når Subaru har den nye Impreza-oppgraderingen på plass. Men om Solberg holder seg unna trøbbel vil det nesten automatisk bli et godt resultat.

Henning Solberg deltar bare for andre gang, og målsettingen med løpet bør være å gjøre seg sjøl best mulig rustet for de to neste VM-rundene i Sverige og Norge, to løp hvor han skal kjempe om pallplasser. Med andre ord: Henning skal komme seg i mål og få så mange mil som mulig i en for ham ny Ford, så kan han bare registrere hva plasseringen blir.

Og resten?
Marcus Grönholm kjørte safe da han vant i fjor – og finnen har sagt at det er samme oppskrift som gjelder også denne sesongen. Ford har antagelig den beste bilen fortsatt, og spesielt Grönholm, men også teamkollega Mikko Hirvonen skal kjempe om pallplasseringer. Og hvis Hirvonen gjør det, må også Citroens andremann Dani Sordo bør være med blant de beste. Duellen mellom Sordo og Hirvonen kan være med å avgjøre lagmesterskapet.

Manfred Stohl hadde en fantastisk sesong i fjor – østerrikeren endte faktisk helt oppe på fjerdeplass i VM. Nå har han tatt med seg privatteamet sitt fra Bozian og Peugeot 307 til Kronos og Citroen Xsara, og har dermed en enda bedre bil enn tidligere. Spørsmålet er om Stohl venner seg til den nye bilen umiddelbart, eller om han trenger litt mer tid.

Peugeot har ikke noe eget lag, men en rekke franske privatførere er påmeldt, og kjenner disse veiene godt. Vi skal ikke se bort fra at f.eks Jean-Marie Cuoq eller Philippe Roux kan blande seg inn i kampen om poeng.

Finnen Toni Gardemeister imponerte med tredjeplass i fjor – i år stiller han i en halvoffisiell Mitsubishi-satsing sammen med Xavier Pons, som ikke fikk fornyet tillit av Citroen etter fjoråret. Spesielt Gardemeister er rask nok til å kunne kapre en plass på pallen, men spørsmålet er om bilen er det. I et så uforutsigbart løp er det slett ikke umulig.

Også Skoda stiller med en bil, og Jan Kopecky leverte flere gode løp på asfalt i fjor. I tillegg har Henning Solbergs unge teamkollega Jari-Matti Latvala et udiskutabelt potensiale, han har kjørt løpet tidligere og han kjenner allerede bilen.

Korte fakta om Rally Monte Carlo:
*Base i Valence
*15 fartsprøver, inkludert to i mørket torsdag kveld og en superspesial søndag.
*Lengste fartsprøve: St. Pierreville – Antraguies (kjøres som SS3 og SS6 fredag), 46 km
*Høyeste punkt: 1450 m.o.h (SS1)
*Vinner 2006: Marcus Grönholm (gjennomsnittshastighet 77,3 km/t)
*Flest seiere: Tommi Mäkinen, Finland 4 (1999-2002), Walter Röhrl, Tyskland (1980, 1982-84), Sandro Munari, Italia 4(1972, 1975-77). Av dagens aktive har Sebastien Loeb, Frankrike flest med tre (2003-05).

NRKs tips:
Pallen: 1. Loeb, 2. Grönholm, 3. Hirvonen.
Outsidere: Stohl, Gardemeister, Kopecky, Sordo, Latvala.
Nordmennene: Petter Solberg 6.-9. plass, Henning Solberg 10.-12. plass.

Hva tror dere?

Avsender: Arild Andersen

Publisert i epost | 6 kommentarer