Dette er en arkivert nettside

Siden blir ikke oppdatert, men den forblir offentlig tilgjengelig på nettet for historiske formål.

05.03.2014

NRK2 fredag 25. september 2009 kl 22.05 Og nå: Reklame!

"Er du skoblind?"

Sko skaper folk .(Foto: NRK)
Sko skaper folk .(Foto: NRK)
Sko og stolthet hører tett sammen. Dette spiller de gamle reklamefilmene fra 1950-tallet på. Budskapet i både reklamefilmene og opplysningsfilmene er svært direkte. "Er du skoblind?" spør myndighetene i et vareknapt etterkrigs-Norge.

Så kommer fornuftige råd om skikk og bruk, og om stell av sko. Skorasjoneringen varte helt til 1949, og fem krigsår fra 1940-45 hadde slitt hardt på skoene.

Skobransjen, reklamemakerne og landets myndigheter er alle rørende enige om at befolkningen ser shabby ut, og derfor trenger klare og direkte råd. Riktige sko til rett anledning kan gi alle et bedre liv, og også få hjulene i gang i industrien så fort som mulig.

Programmet er sendt tidligere

Program fra Perspektivredaksjonen NRK Fakta
Programansvarlig: May Holme, tlf: 48 30 03 89 may.holme@nrk.no
Prosjektleder: Harald Reitan, tlf: 41 47 60 60
TV-seere bes kontakte Publikumsservice, tlf: 815 65 900
info@nrk.no